Sport obs 't Kruisrak
Vogelpad 3
3752 KV Bunschoten-Spakenburg

Schoolweging

Schoolweging
33.67
Spreiding
6.35

De schoolweging van Sport obs ’t Kruisrak is 33,67 , met een spreiding van 6,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort uitstekend op het fundamenteel niveau: 95,1% van de leerlingen behaalt dit niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,4%). Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs op 't Kruisrak.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 45,9% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert de school ruim boven de eigen signaleringswaarde van 36,3%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe populatie (hoge schoolweging) goed inspeelt op verschillen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 49,2%, wat suggereert dat er nog ruimte is voor groei richting het landelijk streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op midden- en hogere leerwegen: 25% havo en 16,67% vmbo-(g)t/havo. Het praktijkonderwijsadvies (4,17%) ligt weliswaar boven het regionaal gemiddelde (1,01%), maar blijft beperkt. Opvallend is het relatief hoge aandeel gecombineerde adviezen (20,83% vmbo-b/k), wat past bij de brede spreiding in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSport obs ’t KruisrakGemeente AmsterdamNederland
LIB173.85175.23171.7

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze zorgstructuur is erop gericht dat alle leerlingen in beeld zijn en dat zowel hun cognitieve ontwikkeling als hun sociaal emotioneel functioneren systematisch wordt gevolgd. Op onze school wordt hiervoor gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem Cito Leerling in beeld. Daarnaast is er veel aandacht voor de (korte) hgw-cyclus waarbinnen doelgericht wordt gewerkt aan het bieden van een passend onderwijsaanbod voor alle leerlingen in de groep. Dit betekent keuzes maken en het aanbod, de leertijd en de ondersteuning afstemmen op de verschillende onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. Aanpassingen in het onderwijsaanbod worden vastgelegd in het groepsplan of een individueel handelingsplan afhankelijk van de invulling van de aanpassingen. Voor leerlingen met een eigen leerlijn wordt -vanaf groep 5 - een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. In een vaste cyclus worden de keuzes en opbrengsten op verschillende niveaus geanalyseerd, geëvalueerd en besproken, om zo met elkaar zorg te dragen voor kwalitatief goed onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling zit onder het advies (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 77,3% op advies presteert. Dit wijst op accurate advisering. De 22,7% die boven advies uitkomt, sluit aan bij het schoolbeleid om doorstroommogelijkheden actief te monitoren, zoals beschreven in hun ontwikkelingsgerichte aanpak.

Sociale ontwikkeling

Onze school is een openbare basisschool; iedereen is welkom! We besteden aandacht aan levensbeschouwelijke vorming en wereldburgerschap. We gaan met respect om met de verschillende levensbeschouwelijke identiteiten binnen onze school. Vanuit onze visie op inclusief wereldburgerschap geven we vorm aan de opdracht die we als school hebben gekregen op het gebied van burgerschap. Deze opdracht bestaat uit de volgende uitgangspunten: het bijbrengen van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat, zoals verankerd in de Grondwet, en de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens, en het handelen naar deze basiswaarden op school; het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die de leerling in staat stellen deel uit te maken van en bij te dragen aan de pluriforme, democratische Nederlandse samenleving; en het bijbrengen van kennis over en respect voor verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid alsmede de waarde dat gelijke gevallen gelijk behandeld worden. Binnen STEV hebben we deze uitgangspunten als volgt vertaald in onze visie: We stellen de democratische waarden centraal doordat we onze leerlingen leren verschillen te omarmen, overeenkomsten te ontdekken en elkaar te respecteren. Ook leren we ze rekening te houden met het algemeen belang, in plaats van alleen uit te gaan van het eigen belang. Gelijke kansen creëren we door ons bewust te zijn van de mogelijkheden die de mini-maatschappij op onze scholen ons biedt. We leren onze leerlingen dat ze hun eigen unieke (levensbeschouwelijke) identiteit kunnen vormgeven, dat ze zelf een verschil kunnen maken en er niet alleen voor staan. We zorgen ervoor dat iedereen mee kan doen. LEES MINDER

Veilige leeromgeving

Bijdragen aan de wereld

Diversiteit en inclusie

Wat is de werkwijze van Sport obs 't Kruisrak voor sociale ontwikkeling?

Sport obs 't Kruisrak besteedt veel aandacht aan normen en waarden. Coöperatieve werkvormen, de aanpak van de Vreedzame School en bewegingsonderwijs ondersteunen een veilige leeromgeving, bijdragen aan de wereld, diversiteit en inclusie. Bij de kleuters wordt gewerkt met het observatiesysteem vanuit Klassenplan, gebaseerd op de (leer)doelen voor kleuters. De school werkt met 'Leerling in beeld', een leervolgsysteem voor cognitieve, sociaal-emotionele en executieve vaardigheden.Leerlingen leren dat rekening houden met elkaar niet ophoudt bij de eigen omgeving. De school start vroeg met de leerdoelen in het onderwijsaanbod, gebaseerd op de populatie. Deze doelen zijn zichtbaar in het beleidsplan (wereld)burgerschap en worden verbonden met het school(jaar)plan. Vakgebieden worden verbonden tot een rijk aanbod. Er wordt samengewerkt met externen. Tot slot monitort de school de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvaardigheden, kennis en houding van de leerlingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Sport obs 't Kruisrak om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Sport obs 't Kruisrak gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Sport obs 't Kruisrak?

Sport obs 't Kruisrak gebruikt Taakspel, de Vreedzame School, coöperatieve werkvormen en bewegingsonderwijs voor sociaal-emotioneel leren.