
Schoolweging
De schoolweging van WereldKidz Anne Frankschool is 23,07 , met een spreiding van 6,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, iets onder het regionale gemiddelde (98%). Desalniettemin blijft dit ruim boven de inspectienorm van 85%. De score weerspiegelt effectieve basisondersteuning, met name voor taalbeheersing.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
78% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 61.9%. Dit toont een sterke focus op cognitieve ontwikkeling. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen in Bunnik scoren gemiddeld 72.1%, wat de relatief gunstige leerlingenpopulatie onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (46.88% vs. 18.61% regio), gecombineerd met 25% havo/vwo-adviezen, laat een sterke academische focus zien. Praktische adviezen blijven beperkt (3.12% vmbo-b), wat wijst op een selectieve leerlingenpopulatie. Dit contrasteert met het regionale beeld waar 5.52% vmbo-b adviezen voorkomt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | WereldKidz Anne Frankschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.25 | 175.23 | 178.59 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op basis van observaties van werk- en leergedrag, analyses van toetsen, gesprekken met kinderen, ouders, collega-leerkrachten, intern begeleider en (indien nodig) externe deskundigen wordt de onderwijsbehoefte van kinderen in beeld gebracht. De centrale vraag is steeds hoe de lesstof, de instructie, aanpak en begeleiding afgestemd kan worden op wat een kind nodig heeft om de doelen te bereiken. Vanaf schooljaar 2023-2024 werken we met Cito Leerling in Beeld als leerlingvolgsysteem. We nemen 2x per jaar de toetsen rekenen, taalverzorging, technisch lezen en begrijpend lezen af. Daarnaast maken we ook gebruik van de mogelijkheid om de executieve functies en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen. We analyseren de resultaten en bespreken deze in het onderwijsteam en met de intern begeleider. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak gemaakt voor de komende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het regionale gemiddelde (62.93%). Slechts 9.38% zit onder advies (vs. 11.81% landelijk), wat het zorgvuldige adviesproces benadrukt. De combinatie van doorlopende ontwikkelingslijnen en individuele mentoring verklaart deze resultaten.
Sociale ontwikkeling
We werken met de methode KiVa. Deze methode gaat ervan uit dat problemen worden opgelost in en met de groep. Bij het tegengaan en voorkomen van problemen wordt de nadruk gelegd op de verantwoordelijkheid die alle leerlingen hebben voor het algemeen welzijn in de klas. Leerlingen die getuige zijn van problemen in de klas leren strategieën om deze problemen op te lossen. De hoeveelheid tijd die in de groep besteed wordt aan KiVa, kringgesprekken en groepsvormende werkvormen is afhankelijk van de behoefte van de groep. Daarnaast werken we structureel aan talentontwikkeling van onze leerlingen. Hierbij gebruiken we de methode 'Talentgedreven onderwijs geven' van Luc Dewulf en Els Pronk. Volgens deze methode gaat een talent niet over het uitblinken in een bepaalde activiteit maar over elke activiteit die vanzelf gaat en die voldoening oplevert. Die maakt dat de tijd vliegt, en dat je je batterijen oplaadt. Van je talenten krijg je energie. De kinderen leren hun eigen talenten en die van anderen te herkennen en in te zetten Wanneer onze leerlingen van school gaan hebben zij ontdekt wat hun talenten zijn en waar ze energie van krijgen, hebben ze zelfvertrouwen en gaan ze met respect om met anderen. LEES MINDER
Talentontwikkeling
Samen zijn we een fijne school
Respect voor anderen
Wat is de aanpak van WereldKidz Anne Frankschool voor sociale ontwikkeling?
WereldKidz Anne Frankschool geeft wekelijks KiVa-lessen in alle groepen. Tijdens deze lessen worden werkvormen gedaan en gesprekken gevoerd om te zorgen voor een fijne schoolomgeving. Er wordt gewerkt met KiVa-thema's zoals 'Iedereen verdient respect', 'We helpen elkaar' en 'Wat is communicatie?'. De school gebruikt talentkaarten met beschrijvingen van talenten zoals 'buikdenker', 'beeldorganisator', 'doorzetter' en 'bewuste beweger' om te kijken welke talenten kinderen hebben en hoe ze deze kunnen inzetten. Daarnaast wordt de KiVa-monitor gebruikt om de sociale opbrengsten te monitoren.
Welke registratievormen gebruikt WereldKidz Anne Frankschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
WereldKidz Anne Frankschool gebruikt de KiVa Monitor, die twee keer per jaar wordt afgenomen, om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt WereldKidz Anne Frankschool?
WereldKidz Anne Frankschool gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.