Barbaraschool
Rijnzichtlaan 3
3981 BS Bunnik

Schoolweging

Schoolweging
21.64
Spreiding
5.06

De schoolweging van Barbaraschool is 21,64 , met een spreiding van 5,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit matcht precies het niveau van vergelijkbare scholen (98,4%), wat de basiskwaliteit van het onderwijs benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 65% maar iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (74,0%). De focus op maatwerkdifferentiatie in het schoolondersteuningsplan draagt bij aan deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 28,6% havo en 28,6% vwo, significant hoger dan vergelijkbare scholen (16,1% havo, 18,6% vwo). Samen met havo/vwo-advies (14,3%) richt 71,4% zich op theoretische leerwegen. Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, in contrast met 1,01% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBarbaraschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB181.62177.25175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Plaats van de tussenresultaten in het onderwijs. De uitslagen van de tussentoetsen van Leerling in Beeld geven ons informatie over de effectiviteit van ons onderwijs. De resultaten worden in het onderwijsteam besproken en de aanpak of werkwijze in de groep kan zo nodig worden aangepast. We kijken waar we als groep, bouw of school andere afspraken over kunnen maken en wat we extra kunnen inzetten. Hierbij wordt gekeken naar verrijking- en verdiepingsmateriaal, ondersteuningsprogramma's en inzet van onderwijs ondersteunend personeel. De resultaten geven ook informatie over de individuele ontwikkeling van het kind. Deze gegevens worden bijgehouden in Leeruniek. In dit programma evalueren we de tussentijdse toetsen en wordt een aanpak voor het komende half jaar beschreven. Naast het maken van halfjaarlijkse toetsen worden er ook methodetoetsen afgenomen. Het doel hiervan is te kijken waar een leerling staat ten opzichte van de aangeboden de leerstof. Indien uit de toetsen blijkt dat onderdelen nog niet of onvoldoende worden beheerst, dan worden deze doelen nogmaals aangeboden en ingeoefend. Bij beheersing worden nieuwe doelen op de leerlijn aangeboden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,14% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 21,43% boven advies presteert. Dit reflecteert de nauwkeurige advisering en aanvullende doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Onze kinderen groeien op in een steeds complexere en pluriforme maatschappij. Wij vinden het van belang om de leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden en hen wereldburger te laten worden. Hierbij is kennis over de wereld en maatschappelijke vraagstukken van belang. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. Blij zijn met wie je bent. Weten wat je kan en wat je nog mag leren. Het leren met alle vertrouwen aangaan. In de school leren wij leerlingen goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen onze leerlingen kennis, vaardigheden en verantwoordelijkheidsbesef (attitude) meegeven om zich staande te kunnen houden in de maatschappij. We doen dit onder andere door het aanleren van de 7 gewoonten van Stephen Covey. LEES MINDER

Zelfbewustzijn

Sociaal bewustzijn

Zelfstandig samenleven

Wat is de werkwijze van de Barbaraschool voor sociale ontwikkeling?

De volwassenen op de Barbaraschool zijn belangrijke rolmodellen voor de kinderen. De werkwijze ten aanzien van sociale doelen komt tot uiting in de omgang met de kinderen en met elkaar, waarbij iedereen zichzelf mag zijn. Gezamenlijke kernwaarden zijn gevonden in het traject van de 7 gewoontes van Stephen Covey en in gesprekken met ouders. Er is een goede samenwerking met ouders. Het samenwerken tussen leerlingen wordt gestimuleerd door het gebruik van structuren van Coöperatief leren. De Barbaraschool gebruikt signalerings- en registratiemiddelen op individueel, groeps- en schoolniveau om de impact van de aanpak te inventariseren, analyseren en evalueren. Preventief of curatief worden methode activiteiten ingezet, zoals Groepsgeluk.

Welke registratievormen gebruikt de Barbaraschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Barbaraschool gebruikt MijnKleutergroep en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Barbaraschool?

De Barbaraschool gebruikt Goed gedaan en De zeven gewoonten van Covey - Happy kids als methoden voor sociaal-emotioneel leren.