
De resultaten van Barbaraschool in Bunnik
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Barbaraschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Barbaraschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Barbaraschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basis voor Succes op de Barbaraschool
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs moet beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als de signaleringswaarde en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief de Barbaraschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Excelleren op de Barbaraschool
Het streefniveau biedt een uitdagende doelstelling die verder gaat dan het fundamentele niveau, met als doel om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht te laten excelleren. Voor elke basisschool, inclusief de Barbaraschool, stelt de onderwijsinspectie een specifiek streefniveaupercentage vast, rekening houdend met de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage fungeert als de individuele signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Barbaraschool?
Sinds schooljaar 2023-2024 hanteren wij de doorstroomtoets als leidraad voor het schooladvies. Deze toets is geïntroduceerd met duidelijke uitgangspunten vanuit het ministerie om gelijke kansen te waarborgen en onderadvisering te voorkomen. Het schooladvies wordt primair bepaald door de ontwikkeling en prestaties van de leerling gedurende de basisschoolperiode. De doorstroomtoets dient als een aanvullende controle om te zien of het opgestelde advies nog steeds passend is. Indien een leerling significant beter presteert op de doorstroomtoets, kan het schooladvies worden bijgesteld. Een bijgesteld advies wordt alleen doorgevoerd als dit in het belang van de leerling is. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 80% van de leerlingen met een bijgesteld advies deze ook succesvol doorloopt op het nieuwe niveau. Dit benadrukt het belang van een passend advies voor de verdere schoolcarrière. Het tijdpad voor het schooladvies op de Barbaraschool is zorgvuldig gepland. In juni van groep 7 wordt een eerste richtinggevend advies opgesteld door het team, inclusief de intern begeleider en schoolleider. Dit advies wordt verder verfijnd na de resultaten van de reguliere leerlingvolgsysteem toets in november van groep 8. Het definitieve, voorlopige advies wordt in januari van groep 8 geformuleerd door het voltallige team, de intern begeleider en de schoolleider. De doorstroomtoets wordt afgenomen tussen 27 januari 2025 en 16 februari 2025, met de uitslag uiterlijk op 24 maart 2025. De centrale aanmeldweek voor het regulier voortgezet onderwijs vindt plaats eind maart 2025.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op de Barbaraschool: Wereldburgers in de Dop
De Barbaraschool bereidt leerlingen voor op een complexe en diverse samenleving. Wij geloven in het vormen van wereldburgers met kennis van maatschappelijke vraagstukken. Onze focus ligt op het ontwikkelen van zelfbewustzijn en respect voor anderen. We moedigen leerlingen aan om veerkrachtig te zijn, hun talenten te ontdekken en te blijven leren. Samenleven en samenwerken staan centraal in ons onderwijs, waarbij we leerlingen voorzien van de nodige vaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel. Ter ondersteuning van deze ontwikkeling maken we gebruik van de bewezen effectieve '7 Gewoonten' van Stephen Covey. Deze aanpak helpt kinderen om proactief, doelgericht en empathisch te worden, essentieel voor succes in het leven.
Zelfbewustzijn en Eigenwaarde
Sociaal Bewustzijn en Empathie
Zelfstandig Samenleven en Samenwerken
Hoe bevordert de Barbaraschool sociale vaardigheden bij leerlingen?
Volwassenen fungeren als positieve rolmodellen in de dagelijkse omgang. Onze aanpak benadrukt dat iedereen zichzelf mag zijn, wat bijdraagt aan een veilige leeromgeving. De kernwaarden, mede geïnspireerd door de '7 Gewoonten' en in samenspraak met ouders, vormen de basis van ons sociaal beleid. Coöperatief leren wordt gestructureerd toegepast om samenwerking te stimuleren. We monitoren de sociale vooruitgang met behulp van registratiemiddelen en evalueren de impact van onze interventies. Programma's zoals 'Groepsgeluk' worden ingezet om sociaal welzijn te vergroten.
Welke registratiemiddelen worden ingezet voor het monitoren van sociale ontwikkeling?
De Barbaraschool gebruikt specifieke registratiemiddelen om de sociale opbrengsten van leerlingen systematisch in kaart te brengen en te volgen. Dit helpt ons om de voortgang te analyseren en waar nodig bij te sturen. Onze gebruikte registratiemiddelen omvatten: * MijnKleutergroep * Leerling in Beeld
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op de Barbaraschool?
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen maakt de Barbaraschool gebruik van erkende en effectieve lesmethoden. Deze methoden zijn ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden. De specifieke methoden die wij toepassen zijn: * Goed gedaan * De zeven gewoonten van Covey - Happy kids
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit van de Barbaraschool Bunnik
De Barbaraschool in Bunnik voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen, wat resulteert in een gehandhaafd basisarrangement door de onderwijsinspectie. Onze school levert consistent voldoende cognitieve resultaten over een periode van drie jaar. Dit betekent dat onze leerlingen de benodigde kennis en vaardigheden ontwikkelen om succesvol te zijn. Wij bieden een breed en stimulerend onderwijsaanbod. Hiermee creëren we steeds meer kansen voor leerlingen om zich te ontwikkelen, niet alleen cognitief, maar ook op het gebied van praktische en creatieve vaardigheden. Onze toegewijde leerkrachten hebben de onderwijsbehoeften van elke leerling goed in beeld. Ze stemmen hun aanpak af op individuele behoeften om optimale groei te garanderen. De Barbaraschool biedt een veilige, respectvolle en positieve leeromgeving voor zowel leerlingen als personeel. We monitoren actief het welzijn van onze leerlingen en grijpen adequaat in bij eventuele problemen. Binnen ons team heerst een groeiende professionele cultuur. Leerkrachten werken vanuit een gedeelde visie en dragen actief bij aan continue kwaliteitsverbetering van ons onderwijs.