Basisschool Basisschool Franciscus in Bunde

Het team van Basisschool Franciscus in Bunde

Current section: team
Schoollaan 2
6241 Bunde

Zie hier hoe het team van Basisschool Franciscus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Franciscus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Franciscus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Franciscus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Franciscus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Franciscus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (17.4%)
25-35 jaar (17.4%)
35-45 jaar (8.7%)
45-55 jaar (26.1%)
55-65 jaar (30.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Franciscus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.6%)
Direct ondersteunend personeel (27.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Franciscus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervangingsbeleid Basisschool Franciscus: Continuïteit van Onderwijs Gegarandeerd

De uitdagingen in het onderwijs, zoals het lerarentekort, treffen ook Basisschool Franciscus. We doen er echter alles aan om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Voor kortdurende afwezigheid zetten we primair in op flexibele interne oplossingen. Dit kan betekenen dat collega's binnen dezelfde unit of zelfs daarbuiten bijspringen. Onze onderwijsondersteuners spelen hierbij een cruciale rol; zij kunnen klassen overnemen, waardoor de resterende leerkrachten binnen de unit de onderwijskundige leiding behouden. Bij langdurige afwezigheid kijken we wederom eerst naar interne capaciteiten en oplossingen op clusterniveau. De inzet van directieleden en intern begeleiders wordt beperkt tot kortdurende, ondersteunende taken. Ons doel is om het aantal wisselingen per groep te minimaliseren, hoewel het niet altijd mogelijk is om vervanging door dezelfde personen te garanderen. In uitzonderlijke situaties, waarin alle interne opties zijn uitgeput, kunnen we ouders vragen om tijdelijk de opvang van hun kind(eren) thuis te organiseren. Dit doen we alleen als laatste redmiddel, met als hoofddoel de best mogelijke onderwijservaring voor alle leerlingen te handhaven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Hoe organiseren we ons onderwijs?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Specialisten die Uw Kind Ondersteunen op Basisschool Franciscus

3

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Franciscus

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Franciscus
Specialist Jonge Kind Bunde
Specialist Beelddenken Franciscus

Toelichting van de school:

Op Basisschool Franciscus werken we met een toegewijd team van interne specialisten en vakexperts. Deze specialisten, vaak leerkrachten met een LC-functie, opereren volgens de CAO-taakomschrijving en specifieke schoolactiviteitenplannen. Leerkrachten kunnen hulpvragen indienen bij de intern begeleider (IB). In overleg wordt bepaald welke specialist de ondersteuning het beste kan bieden. Dit zorgt voor een gerichte aanpak van leerbehoeften. Voor ondersteuningsniveau 4 werken we nauw samen met externe partners, waarbij de school altijd de regie behoudt. Ons beleid 'Zicht op Ontwikkeling' beschrijft gedetailleerd het aanbod per vakgebied en ondersteuningsniveau.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Sterk op Franciscus

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Franciscus
Intern Begeleider Bunde
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Rots & Water Deskundige in Opleiding

Toelichting van de school:

De stuurgroep Gedrag op Basisschool Franciscus zorgt voor planmatige sturing en ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied. Alle schoolregels worden periodiek geëvalueerd en besproken. Executieve functies worden in alle leerjaren getraind met het programma 'Breinhelden'. Dit programma versterkt vaardigheden zoals concentratie, planning en doorzettingsvermogen, essentieel voor schoolsucces. Deze training is een continu proces, geïntegreerd in spel, leren en dagelijkse activiteiten. In alle groepen besteden we aandacht aan deze 'breinkrachten'. Informatie hierover vindt u ook terug in de individuele portfoliose van de leerlingen.

3

Gedrag en Taakaanpak: Effectief Leren op Franciscus

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Bunde
Intern Begeleider Franciscus
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op Basisschool Franciscus besteden we specifiek aandacht aan de 'Gouden', 'Zilveren' en 'Bronzen' weken, die gericht zijn op het creëren van een positieve start en een goede werkhouding. De vastgestelde schoolregels vormen de basis voor een veilige en gestructureerde leeromgeving. Wij zetten zowel preventieve als curatieve maatregelen in om het welbevinden van alle leerlingen te waarborgen. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van een proactieve werkhouding en het effectief aanpakken van taken, wat bijdraagt aan de algehele ontwikkeling van uw kind.

0

Motorische Ontwikkeling: Beweging op Franciscus

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Franciscus onderhoudt een nauwe samenwerking met gespecialiseerde externe professionals, waaronder een ergotherapeut en een fysiotherapeut. Deze samenwerking stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden bij motorische uitdagingen die uw kind mogelijk ervaart. Door deze expertise in te schakelen, kunnen we een breed scala aan ontwikkelingsbehoeften aanpakken en uw kind optimaal begeleiden.

0

Medische Zorg en Verzorging: Veiligheid op Franciscus

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool Franciscus volgen we strikt de richtlijnen zoals beschreven in de brochure 'Medische Zorg in Onderwijstijd'. Dit garandeert een veilige en verantwoorde omgang met medische situaties. U kunt de volledige brochure raadplegen via de onderstaande link voor gedetailleerde informatie over ons beleid. We streven naar een optimale balans tussen onderwijs en de benodigde zorg. Onze school stelt de gezondheid en het welzijn van uw kind voorop, met duidelijke protocollen voor medische handelingen en persoonlijke verzorging tijdens schooluren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Lift voor onze minder valide medemensen
Technieklokaal met keuken
Handvaardigheidlokaal
Multifunctionele Ruimte (MFR) (theater)
Grote, rijk ingerichte, speelplaats

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool Franciscus

Gedetailleerde Uitleg over Leerlingondersteuning

Basisschool Franciscus stelt een uitgebreid schoolondersteuningsprofiel ter beschikking, waarin nauwgezet wordt beschreven hoe wij leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften begeleiden. Dit profiel licht toe welke middelen en expertise wij inzetten om iedere leerling optimaal te faciliteren in zijn of haar ontwikkeling. Wij bieden gespecialiseerde ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben vanwege bijvoorbeeld een leerstoornis, gedragsproblematiek, een chronische ziekte of een beperking. Dit omvat ook gerichte hulp bij rekenproblemen, dyslexie en uitdagingsonderwijs voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Het integrale schoolondersteuningsplan, dat de volledige aanpak uiteenzet, is beschikbaar op onze website. Hierin vindt u tevens informatie over ons toekomstig aanbod en onze ambitieuze plannen voor het komende schooljaar. De kwaliteit van ons onderwijs en de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten staan centraal in onze cyclische monitoring en borging van de onderwijskwaliteit. Onze leerkrachten werken intensief samen om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Door middel van data-analyse en co-creatie streven we naar een diepgaand begrip van de leerbehoeften van elk kind. Dit stelt ons in staat om effectieve ondersteuningsstrategieën te ontwikkelen en te implementeren, waardoor we een stimulerende leeromgeving creëren voor alle leerlingen. De komende periode ligt de focus op het versterken van de rol van vakexperts en specialisten binnen ons onderwijs. Hun expertise wordt ingezet om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften optimaal te begeleiden. Tegelijkertijd coachen zij onze leerkrachten, zodat zij zelfstandig en effectief kunnen inspelen op de individuele leerontwikkeling van ieder kind. Zo creëren we een gestructureerde aanpak, van analyse en onderzoek naar inzicht en concrete ondersteuningsmaatregelen. Alle scholing en studiedagen zijn gericht op deze doelstellingen, met als ultiem doel het maximaliseren van de leerresultaten en het welzijn van onze leerlingen. Ontdek hoe Basisschool Franciscus zich inzet voor passend onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteit: Het Schoolplan van Franciscus

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Het schooljaarplan 2025-2026 vormt een essentieel onderdeel van ons strategische schoolplan 2024-2028. Dit document schetst heldere ontwikkelingen en ambitieuze doelen voor het huidige schooljaar, en bouwt voort op de successen van voorgaande jaren. Begin vorig schooljaar hebben we een schooljaarplan opgesteld met als doel de onderwijskwaliteit binnen een jaar te verhogen. Op Franciscus Basisschool garanderen we uitstekend onderwijs, waarbij elke leerling gezien wordt en optimaal tot leren komt. Dit resulteert in een duurzame versterking van onze onderwijskwaliteit. We hanteren een cyclische monitoring van onze onderwijskwaliteit, met een focus op 'gewoon goed onderwijs'. Binnen ons unitonderwijs stimuleren we samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid, zowel bij leerlingen als leerkrachten, wat leidt tot meer eigenaarschap. Onze schoolontwikkeling is gericht op specifieke thema's, die onderling samenhangen: Ontwikkelthema 1: Kwaliteitsbewustzijn en Zicht op Ontwikkeling binnen Unitonderwijs. * Onze leerkrachten zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor hoogwaardig onderwijs. Effectieve, doelgerichte instructie, gecombineerd met formatief handelen en diepgaande kennis van de groep en leerlijnen, staat centraal. Leerlingen ervaren flexibel onderwijs met formatieve evaluatie. * Een kwaliteitsverbetercyclus ondersteunt ons leiderschap in onderwijsontwikkeling, wat zorgt voor structurele en systematische verbetering. * Leerlingen krijgen inzicht in hun leerproces, behaalde doelen en toekomstige leeruitdagingen. Ontwikkelthema 2: Verbetering van Rekenvaardigheid. * We versterken het automatiseringsvermogen, zorgen voor uniforme strategieën en besteden extra aandacht aan het getalbegrip bij jonge kinderen. Ontwikkelthema 3: Verhoging van Taalvaardigheid en Kennisoverdracht. * Onze ambitie is om alle leerlingen van Franciscus te voorzien van rijk, betekenisvol en samenhangend kennis- en taalonderwijs. We streven naar een geïntegreerde ontwikkeling van spreken, luisteren, lezen en schrijven. * Dit stelt onze leerlingen in staat om succesvol door te stromen naar het voortgezet onderwijs en hun persoonlijke maximaal haalbare niveau te bereiken. * We leggen een sterke nadruk op de samenhang tussen taal, burgerschap, digitale geletterdheid en ontdekkend leren (Wetenschappelijk Onderwijs). De totstandkoming van dit plan is een gezamenlijke inspanning van het voltallige team, waarbij we reflecteren op eerdere ontwikkelingen, successen en uitdagingen. In schooljaar 2024-2025 hebben we samen met het team, leerlingen en ouders onze kernwaarden (Respect, Balans, Verbinding, Toekomstgericht, (Mede)eigenaarschap) kritisch geëvalueerd, wat ons in staat stelt gefundeerde keuzes te maken vanuit onze visie. Onze schoolvisie, gewenste resultaten en processen sturen onze gerichte aanpak voor het behalen van doelen en de continue verbetering van onze onderwijskwaliteit. Ons onderwijsportfolio documenteert deze ontwikkeling planmatig en cyclisch, ondersteund door studiedagen en overlegmomenten.

Hoe implementeert de school de gestelde doelen?

Onze doelen worden per kwartaal vertaald naar concrete succescriteria. Deze worden geëvalueerd, ontwikkeld en geïmplementeerd binnen specifieke stuurgroepen. Stuurgroepen sturen de onderwijsontwikkeling aan, met een vakexpert als voorzitter. Eén directielid sluit per kwartaal aan bij deze overleggen. Werkgroepen borgen de verdere onderwijsontwikkeling en komen eveneens per kwartaal bijeen, aangevuld met gerichte werksessies. Via het unitoverleg vindt terugkoppeling vanuit de stuurgroepen plaats. De cyclus omvat: * Van ontwikkelthema naar beleid (richten) * Van visie naar ontwerp (inrichten): de 'waarom' (visie), de route per kwartaal (hoe) en de ambities en doelen (wat). * Uitvoering (verrichten) * Verantwoording (berichten) Dit schooljaar zijn de stuurgroepen gericht op Rekenen, Taal, en Kennisonderwijs, aangevuld met een werkgroep voor SEO. We streven naar vertegenwoordiging vanuit elke unit in de stuurgroepen. Koersdagen: Per kwartaal organiseren we koersdagen op unit- en schoolniveau. Deze dagen, gekoppeld aan ontwikkelthema's, evalueren onze voortgang. Ochtenden zijn gewijd aan observaties en flitsbezoeken, gevolgd door reflectie en kennisdeling in de middag. Kwaliteitsoverleggen: Elke acht weken vindt binnen de unit een kwaliteitsoverleg plaats. Hierin blikken we terug op behaalde resultaten en vooruit op toekomstige stappen, met specifieke aandacht voor de onderwijsbehoeften van de groepen en de unit ten opzichte van de gestelde doelen.

Ontdek ons Programma voor Jonge Kinderen: Spelend Leren bij Franciscus

Toelichting van de school

Bij Basisschool Franciscus staat spel centraal in de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij geloven dat spel de fundering legt voor al het leren en groeien. Onze aanpak stimuleert de betrokkenheid en geeft kinderen de vrijheid om hun eigen leerpad vorm te geven. Door een rijke leeromgeving te creëren, prikkelen we de nieuwsgierigheid en moedigen we onderzoekend leren aan. Herhaling is hierbij essentieel; kinderen leren verbanden leggen en verbreden hun kennis door ervaringen te herhalen, wat leidt tot dieper inzicht. Kinderen ontwikkelen zich optimaal door actief en onderzoekend spel. Ze ervaren de impact van hun handelingen, wat cruciaal is voor hun zelfbewustzijn en begrip van de wereld. Ons onderwijs ondersteunt dit proces door spel en interactie te faciliteren, zodat kinderen de wereld om hen heen steeds beter leren begrijpen. Vanafschooljaar 2025-2026 openen we met trots onze peuter-kleuterunit. Deze unit omvat twee groepen 1-2, een instroomgroep en een peuterspeelzaal van MIK Kinderopvang. Onze ambitie voor de peuter-kleuterunit is om een omgeving te creëren waar peuters en kleuters samen spelen, leren en ontwikkelen. We richten ons op een brede ontwikkeling, waarbij we de nieuwsgierigheid prikkelen en samen onderzoekend leren stimuleren. Welbevinden en betrokkenheid van onze jongste leerlingen staan voorop. Pas wanneer kinderen zich veilig en vertrouwd voelen, kunnen zij zich volledig overgeven aan spel en leren. Wij sluiten naadloos aan bij de individuele behoeften van elk kind. Door ons aanbod te verbreden, creëren we meer ruimte voor spel en ontwikkeling binnen de zone van naaste ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Franciscus extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Franciscus biedt gespecialiseerd aanvullend onderwijs en opvang voor de allerkleinsten.

Ja, Basisschool Franciscus biedt gespecialiseerd aanvullend onderwijs en opvang voor de allerkleinsten.

Kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Franciscus samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Franciscus werkt nauw samen met vooraanstaande organisaties om het beste voor uw kind te garanderen.
Team | Basisschool Franciscus in Bunde | [2025] Schoolregister