Basisschool Basisschool Franciscus in Bunde

De resultaten van Basisschool Franciscus in Bunde

Current section: resultaten
Schoollaan 2
6241 Bunde

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Franciscus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Franciscus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Franciscus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool Franciscus

Het behalen van het fundamentele niveau is cruciaal voor de taal- en rekenvaardigheden van onze leerlingen aan het einde van de basisschool. Dit niveau wordt gemeten via de eindtoets of doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, wat betekent dat 85% van alle leerlingen deze essentiële vaardigheden moet beheersen. Op Basisschool Franciscus streven we ernaar dit minimum te overtreffen, zodat elke leerling een solide basis meekrijgt voor verdere ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Ambitie voor Excellente Leerlingen op Basisschool Franciscus

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender academisch doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit niveau bereikt. Elke basisschool, inclusief Basisschool Franciscus, krijgt een specifieke signaleringswaarde toegewezen door de inspectie. Dit percentage wordt individueel bepaald op basis van de unieke leerlingpopulatie van de school, wat ons in staat stelt om gerichte ondersteuning te bieden. Wij zetten ons in om onze leerlingen te stimuleren en te begeleiden naar het behalen van dit hogere streefniveau, wat bijdraagt aan hun succesvolle doorstroom naar het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Franciscus?

Bij Basisschool Franciscus in Bunde geloven we in een proactieve aanpak voor het schooladvies. Vanaf het begin van groep 7 starten we een zorgvuldige procedure om tot een passend en onderbouwd advies te komen. Onze aanpak is gericht op vroegtijdige signalering en transparante communicatie met zowel leerlingen als ouders. We streven ernaar om de onderwijsbehoeften van elk kind centraal te stellen en een advies te geven dat de beste kansen biedt voor de toekomst. De procedure begint met een persoonlijk kindgesprek in groep 7, waarin de leerkracht de huidige voortgang, leerdoelen en eventuele schoolkeuzewensen van het kind bespreekt. Dit wordt kort met de ouders gedeeld. Een informatieavond voor ouders en leerlingen verduidelijkt het proces. Halverwege groep 7 wordt het uitstroomprofiel gebruikt als leidraad voor gesprekken over onderwijsbehoeften en kindkenmerken. Hierin worden ook de wensen van ouders en leerlingen meegenomen. We kijken voorzichtig naar de richting voor taal en rekenen, en moedigen breed oriënteren op het voortgezet onderwijs aan. Eind groep 7 worden de voorlopige adviezen intern afgestemd met het hele team. Het uitstroomprofiel wordt aangevuld en het voorlopige advies wordt mondeling gedeeld met ouders en leerlingen. Dit document dient als basis voor verdere gesprekken over de schoolkeuze. In leerjaar 8 organiseren we informatie- en open dagen voor het voortgezet onderwijs. In januari stellen we definitieve schooladviezen op na overleg met leerlingen en ouders. Na de IEP-Doorstroomtoets in februari vergelijken we de resultaten met het voorlopige advies en stellen we het definitieve schooladvies vast. Eventuele aanpassingen communiceren we half maart. Ouders melden hun kind zelf aan bij de gekozen school voor het voortgezet onderwijs. Na de aanmelding vindt er, met toestemming van ouders, een warme overdracht plaats met de ontvangende school.

Grafiek

Grafiek laden...

Floreren in Sociaal Opzicht: De Kracht van Franciscus

Op Basisschool Franciscus begrijpen we dat sociaal-emotioneel welbevinden de sleutel is tot succesvol leren en een gelukkig schoolleven. We zetten ons actief in om elke leerling te ondersteunen in zijn of haar persoonlijke groei, met als doel hen te vormen tot veerkrachtige en verantwoordelijke wereldburgers. Onze aanpak is gericht op het ontwikkelen van zelfzorgvaardigheden en het bevorderen van positieve interacties met de wereld om hen heen. In een steeds complexere en diversere samenleving is het essentieel dat onze leerlingen leren navigeren, respect tonen en empathie ontwikkelen. Wij geloven dat een bewuste levenshouding, gekenmerkt door wederzijds respect en zorgzaamheid, de basis vormt voor een bloeiende gemeenschap. Daarom stimuleren we actief samenleven en samenwerken, zodat onze leerlingen niet alleen kennis vergaren, maar ook een diepgaand verantwoordelijkheidsgevoel voor de maatschappij ontwikkelen.

Balans tussen individu en groep

Respect voor iedereen

Verbinding met elkaar en de wereld

Hoe bevordert Basisschool Franciscus de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De sociale en maatschappelijke ontwikkeling van onze leerlingen integreren we binnen het brede leergebied 'Oriëntatie op jezelf en de wereld'. Dit omvat het verkennen van persoonlijke identiteit, interpersoonlijke relaties, probleemoplossing en het vinden van betekenis in het leven. Onze school hanteert de evidence-based methode "School Wide Positive Behavior Support" (SWPBS). Dit is een integrale, preventieve aanpak die gericht is op het helder definiëren, aanleren en positief bekrachtigen van gewenst gedrag bij alle leerlingen. SWPBS creëert een veilige, positieve leeromgeving die zowel leerlingen als leerkrachten ondersteunt. Het principe achter SWPBS is dat leerlingen soms ongewenst gedrag vertonen omdat de verwachtingen niet duidelijk zijn of omdat het belang van hun gedrag niet wordt ingezien. Door de focus te verleggen van het bestraffen van ongewenst gedrag naar het actief aanleren en erkennen van gewenst gedrag, bevorderen we een cultuur van wederzijds respect en succes. Deze verschuiving, hoewel uitdagend, is cruciaal voor een duurzaam positieve schoolervaring.

Welke methoden gebruikt Franciscus voor het registreren van sociale vooruitgang?

Om de sociale groei van onze leerlingen effectief te monitoren en te stimuleren, maken we gebruik van specifieke registratiemethoden:

  • Digikeuzebord (voor de onderbouw, groep 1-2)
  • Vensters als instrument voor observatie en reflectie

Welke lesprogramma's zet Basisschool Franciscus in voor sociaal-emotionele educatie?

Onze school maakt gebruik van een diversiteit aan effectieve methoden om de sociaal-emotionele intelligentie van onze leerlingen te versterken:

  • Kinderen en… hun sociale talenten
  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor een schoolbrede aanpak
  • Rots en Water trainingen, specifiek voor groepen 5 tot en met 8
  • Goed gedrag, elke dag en Meiden Venijn methodes, gericht op groepen 3 tot en met 6
  • Digikeuzebord - Blue - Kleurenemotiemonsters voor de jongste leerlingen

Inspectierapport Basisschool Franciscus: Kwaliteit en Toetsing

Ontdek de officiële beoordeling van Basisschool Franciscus in Bunde door de Onderwijsinspectie. Onze school streeft naar uitmuntend onderwijs voor alle leerlingen. Lees hier meer over onze onderwijskwaliteit, pedagogische aanpak en de resultaten die we behalen. We zetten ons dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Meer gedetailleerde informatie over de inspectie en onze school vindt u via de onderstaande link. Dit rapport geeft inzicht in hoe Basisschool Franciscus presteert en waar wij ons verder in ontwikkelen.

Resultaten | Basisschool Franciscus in Bunde | [2025] Schoolregister