Christelijke Basisschool De Lichtbron
Johan Frisostraat 2
9285 TS Buitenpost

Schoolweging

Schoolweging
27.97
Spreiding
5.5

De schoolweging van De Lichtbron Buitenpost is 27,97 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De score ligt tevens iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96.4%), wat de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48.6%. De school presteert hiermee 6.56 procentpunt beter dan vergelijkbare scholen (60.5%), wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 33.3% havo en 28.6% vmbo-(g)t advies. Opvallend is het hoge percentage havo/vwo-adviezen (14.3%) ten opzichte van het landelijk gemiddelde (10.9%). Praktijkonderwijs blijft met 0% beperkt, tegen 1.01% regionaal. De brede adviesspreiding (van vmbo-b tot havo/vwo) sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Lichtbron BuitenpostGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en 2 werken we thematisch met onder andere de Kleuteruniversiteit. Doelen worden geobserveerd tijdens spelen en werken. Behaalde doelen registreren wij in Parnassys. Wij volgen vanaf groep 3 onze leerlingen in hun ontwikkeling via het IEP leerlingvolgsysteem waarbij de leerling centraal staat. Daarnaast hebben we methodetoetsen zodat we als leerkracht weten waar onze leerlingen hun doelen behalen, al behaald hebben en dus kunnen compacten, of waar ze nog extra hulp bij nodig hebben. Halfjaarlijks monitort de school alle toetsgegevens en na analyses worden er doelstellingen geformuleerd om aan te werken voor het komende halfjaar. Leerlingen met een eigen leerlijn of specifieke onderwijsbehoeften volgen wij via een leerlinggericht plan. De aanpak wordt altijd met ouders besproken. De leerkracht stemt dit af met de ICZO en ouders. We zorgen voor een doorgaande leerlijn en gezamenlijke verantwoordelijkheid voor álle kinderen van onze school door twee keer per jaar een groepspresentatie te geven, zodat we gezamenlijk op de hoogte zijn van de ontwikkeling van de kinderen van onze school en daardoor vroegtijdig kunnen signaleren en handelen. Deze resultaten worden vervolgens tijdens een bovenschools vergadermoment met alle directeuren en intern begeleiders van Stichting Noventa aan elkaar gepresenteerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 76.9% leerlingen op adviesniveau overtreft de school het landelijk gemiddelde (62.9%). Het percentage onderadvisering is met 7.7% lager dan de nationale 11.8%, wat past bij de beschreven intensieve plaatsingswijzer-methodiek. De combinatie van vroege signalering (vanaf groep 6) en motivatiegesprekken lijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

Onze school werkt vanuit de methode HiRo wat betreft de sociaal emotionele ontwikkeling van elk individueel kind. Wij monitoren de sociale en emotionele aspecten met het volgsysteem van 'IEP hart en handen. Daarnaast monitoren we de veiligheid via 'De Successpiegel', bij zowel ouders, leerlingen en team. We nemen ook vragenlijsten van Vensters af voor een goede monitoring van de veiligheids(beleving) van onze leerlingen. Onze school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. LEES MINDER

Veiligheid

Respect voor elkaar/omgeving

Balans en vertrouwen

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Lichtbron voor sociale ontwikkeling?

De school leert kinderen respectvol met elkaar en met de omgeving om te gaan. De school is onderdeel van een organisatie waarin normen en waarden hoog in het vaandel staan. De school heeft een eigen vertrouwenspersoon voor kinderen en voor de ouders. De school werkt met de methode van HiRo. De uitgangspunten van HiRo komen terug in lessen en in de omgangsvormen op het plein en in de klas. Er wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem 'IEP hart en handen'. Bij gesignaleerde problemen wordt er actie ondernomen, in nauwe samenwerking met het kind, de ouders en de leerkracht(en). Bij zorgen is de leerkracht het eerste aanspreekpunt, daarna de intern coördinator zorg en onderwijs.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Lichtbron om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Lichtbron gebruikt observaties in groep- en speelsituaties, IEP hart en handen en Successpiegel Veiligheid en Welbevinden.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Lichtbron?

Christelijke Basisschool De Lichtbron gebruikt de HiRo methode (we gaan dit onderzoeken) voor sociaal-emotioneel leren.