
Schoolweging
De schoolweging van De Mienskip is 31,45 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,9% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau. Dit ligt 5,9% boven de landelijke norm van 85% en benadert het vergelijkingsgemiddelde (95,2%). De school zet hiermee een stevige basis neer, ondanks de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 43,5%. De score ligt echter 6 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde (55,4%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,45).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeslag: 12,9% vwo-advies (vergelijkbaar met 18,6% landelijk) versus 6,5% praktijkonderwijs (ver boven het landelijk gemiddelde van 1,0%). Opvallend is de sterke focus op doorstroomcombinaties: 16,1% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t/havo-advies. De verhouding tussen theoretische (48%) en praktische (13%) uitstroom benadrukt het inclusieve karakter van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Mienskip | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten zijn voor de Mienskip een belangrijk meetmoment, waarbij de leerkrachten analyses maken van het onderwijs dat zij hebben aangeboden en het resultaat daarvan. Naar aanleiding van deze analyses vinden gesprekken plaats met de intern begeleider en eventueel de taal- of rekencoördinator. Dit cyclische proces vindt 4 keer per jaar plaats en neemt een belangrijke plaats in binnen het opbrengstgericht werken op de Mienskip.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28% van de leerlingen presteert onder het geadviseerde niveau, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd presteert 24% boven advies, wat aansluit bij het intensieve monitoringssysteem zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op de Mienskip staat ieder kind centraal. Het welbevinden van de leerlingen staat voorop, omdat we er van overtuigd zijn dat ontwikkeling en leren pas echt mogelijk zijn wanneer je je goed voelt. De Mienskip werkt aan de brede vorming van kinderen en zorgt voor een schoolklimaat waar opvoeding en onderwijs samengaan. We hebben ten doel leerlingen toe te rusten om bewuste keuzes te kunnen maken en een plek in de samenleving in te kunnen nemen die past bij de eigen interesses, talenten en capaciteiten. LEES MINDER
Respect voor elkaar
Gelijkwaardigheid
Ruimte voor diversiteit
Wat is de werkwijze van Basisschool de Mienskip voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Mienskip biedt een veilige omgeving waar kinderen verschillend mogen zijn en op een plezierige en verdraagzame manier met elkaar leren omgaan, waarbij waarden en normen worden voorgeleefd en geoefend. De school is een 'oefenplaats' waar leerlingen kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen opdoen om deel uit te maken van de gemeenschap en actief mede vorm te geven aan die gemeenschap.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Mienskip om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Mienskip gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.