Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus
Hoofdweg 2034
2158 MC Buitenkaag

Schoolweging

Schoolweging
28.92
Spreiding
6.13

De schoolweging van St. Willibrordusschool Buitenkaag is 28,92 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 93,8% behaald, ruim boven de landelijke norm van 85%. Een sterk punt, gezien de schoolweging. Dit sluit aan bij de focus op taal- en rekenbeleid zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit reflecteert de combinatie van aandacht voor basisvaardigheden en beperkte differentiatiemogelijkheden door kleine groepen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

33,3% havo/vwo-advies domineert, iets boven het landelijk gemiddelde (10,9%), maar onder stedelijke referenties. Opvallend: 22,2% vmbo-b/-k advies tegenover 5,5% in de regio. Dit wijst op een bewuste keuze voor realistisch adviseren in een kleine, heterogene groep. Het adviesprofiel benadrukt het bieden van ontwikkelruimte met 77,8% dubbeladviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Willibrordusschool BuitenkaagGemeente AmsterdamNederland
LIB176.67175.23176.33

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar meten we hoe de leerlingen presteren in verhouding tot het landelijk gemiddelde. Dat doen we tijdens twee toetsperioden: in januari en juni. We gebruiken hiervoor toetsen van Cito. Met dit systeem kunnen we de ontwikkeling van de leerlingen gedurende een langere periode volgen. In de groepen 3 t/m 8 worden de Citotoetsen Begrijpend Luisteren, Begrijpend Lezen, Taalverzorging, Spelling en Rekenen en Wiskunde afgenomen. Ook worden de AVI en DMT (drie minuten toets) voor technisch lezen afgenomen. Op deze manier wordt het niveau van de individuele leerling aan objectieve normen getoetst. Cito is onafhankelijk van de methodes die wij gebruiken. Kinderen die onder het gemiddelde scoren krijgen extra begeleiding en ondersteuning binnen de groep en soms buiten de groep. De kinderen die boven het gemiddelde scoren krijgen binnen de groep verdieping en verrijking aangeboden. Naast de scores kijken we ook naar de vaardigheidsgroei die een leerling in zijn/haar ontwikkeling heeft gemaakt. Ook dit item kan aanleiding zijn om een leerling meer/andere aandacht te geven. Door analyse van de uitslagen stellen de leerkrachten doelen en interventies op. Vervolgens bepalen zij het lesaanbod, passend bij de gestelde leerdoelen en de mogelijkheden van de leerlingen voor de komende periode. In groep 1/2 wordt gewerkt met de SLO leerdoelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

71,4% van de leerlingen zit op adviesniveau, vergeleken met 62,9% landelijk. Het aandeel leerlingen dat boven advies presteert (14,3%) is lager dan de landelijke trend (25,3%), wat mogelijk verband houdt met het al relatief hoge adviesniveau. De schoolprofileert zich hiermee als 'realistisch adviespunt' in de regio.

Sociale ontwikkeling

Al onze leerlingen verdienen aandacht en zorg. Sommige leerlingen hebben iets meer specifieke zorg of ondersteuning nodig. Dit zijn bijvoorbeeld leerlingen die moeite hebben met het leren of hier juist erg snel in zijn. We streven ernaar om de leerlingen die het nodig hebben extra instructie of andere oefenstof te geven. Onze leerkrachten stemmen, binnen hun mogelijkheden, het onderwijs af op de ontwikkeling en de onderwijsbehoeften van het kind. Mocht uw kind specifieke zorgbehoeften hebben en u bent hiervan op de hoogte, dan vernemen wij dat graag bij de aanmelding. In een eerste gesprek zullen we afstemmen of de zorg die uw kind behoeft ook door ons team, bij ons op school, geboden kan worden. Voor ons is het van belang dat ieder kind op de juiste plek onderwijs krijgt. Dat verstaan wij onder Passend Onderwijs. Mocht onze school niet de juiste plek zijn voor uw kind dan zullen wij samen een passende plek zoeken. Passend onderwijs Ondersteuning en begeleiding De dienstverlening van het samenwerkingsverband richt zich op begeleidingsvraagstukken van scholen en schoolbesturen rondom passend onderwijs en arrangeren. Daarnaast levert het samenwerkingsverband ondersteuning, expertise en advisering bij de invulling scholen/schoolbesturen bij de zorgplicht. Het samenwerkingsverband zet gerichte expertise in van professionals vanuit het Centraal Coördinatiepunt ten behoeve van arrangeren. Het consulententeam PaO, draagt bij aan expertiseontwikkeling van passend onderwijs en bijbehorende vraagstukken voor professionals in het samenwerkingsverband. Dit alles wordt geborgd door inzet van de volgende activiteiten: Cyclische gespreksvoering passend onderwijs en arrangeren De consulenten van het samenwerkingsverband ondersteunen en adviseren de scholen in hun uitvoering van de wet op passend onderwijs. Tijdens de cyclische gesprekken worden, aan de hand van doelgroepenindeling, de leerlingstromen besproken. Daarnaast wordt periodiek met scholen over de ontwikkeling van indicatoren PaO gesproken. Die zich vertalen naar afspraken die in het lopende schooljaar aandacht behoeven met betrekking tot de doorontwikkeling van passend onderwijs en samenwerking in de keten. Ontwikkel- evaluatie gesprekken De consulent voert twee keer per jaar een ontwikkel- evaluatiegesprek met de onder hem/haar vallende scholen. Dit om: * De werkprocessen en samenwerking tussen de school en de consulent binnen het samenwerkingsverband te evalueren. * Met de school te reflecteren op de voortgang en ontwikkeling van de indicatoren passend onderwijs. Met als doel de voortgang te optimaliseren en waar nodig zaken aan te scherpen en door te ontwikkelen. Maar ook de samenwerking en de ondersteuning/begeleiding op elkaar af te stemmen. Van deze gesprekken wordt een verslag gemaakt. Waarin een compacte weergave van de ontwikkeling in afgelopen periode en vooruitblik op de vertaling van de uitkomsten en afspraken die binnen het gevoerde gesprek op de werk- en begeleidingsafspraken zijn gemaakt. Centraal coördinatiepunt (CCP) Het centraal coördinatiepunt biedt ondersteuning aan schoolbesturen bij hun invulling van de onderzoeksfase binnen de Zorgplichtroute. Waarbij in de aanmeldroute ingezet wordt op professionele begeleiding m.b.t. diverse afstemming en gespreksvoering tussen scholen, ouders en ketenpartners uit de regio als het gaat om aanmeldingen voor kinderen bekend met een extra ondersteuningsvraag. Samen met alle betrokkenen en met de inzet van het expertiseplatform wordt de ondersteuningsvraag helder in kaart gebracht en wordt een gezamenlijke uitkomst geduid. Vervolgens worden de randvoorwaarden geregeld die nodig zijn voor de realisatie van de meest passende en kansrijke onderwijsplek en ondersteuningsaanbod. Er wordt een helder perspectief geschetst voor de leerling en de afspraken die daarbij horen uitgerold. Expertiseplatform Het expertiseplatform is een onderdeel van het centraal coördinatiepunt. Dit platform is ingericht om scholen te ondersteunen bij het duiden van diverse vraagstukken met betrekking tot leerlingen waarbij sprake is van extra ondersteuningsvraag en/of waarbij sprake is van een mogelijke verwijzing naar SO/SBO. TLV procedure Voor plaatsing van een leerling in het speciaal (basis) onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Deze wordt afgegeven door het samenwerkingsverband na een zorgvuldig gelopen traject met school, ouders, consulent en eventuele overige betrokkenen. De TLV wordt afgegeven op basis van toetsing van de duiding van de ondersteuningsbehoefte van de leerling en de juiste matching met de beoogde oplossingsrichting. Aanvullende informatie kunt u lezen op de website van het samenwerkingsverband www.passendonderwijshaarlemmermeer.nl. Zorgoverleg Meerdere malen per jaar vindt er op alle scholen in de Haarlemmermeer overleg plaats tussen de intern begeleider, de schoolcoach van Altra en de jeugdverpleegkundige van de gemeenschappelijke gezondheidsdienst (GGD). Het doel van dit overleg is vroegtijdig signalering en beoordeling van problematiek en verwijzing naar passende hulpverlening. Alle leerlingen waarover zorgen zijn, kunnen ter consultatie worden ingebracht. Indien uw kind besproken wordt, wordt u als ouder daarvan op de hoogte gebracht. Ook leerlingen die een schoolwisseling achter de rug hebben, worden in het eerstvolgende zorgoverleg besproken. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kunt u dit kenbaar maken bij de directie. LEES MINDER

Goed pedagogisch klimaat

Betrokken op elkaar

Leren om te werken op je eigen manier.

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus werkt met tien gedragsafspraken om gewenst gedrag te stimuleren. Leerkrachten hebben hierin een voorbeeldfunctie. De gedragsregels bevorderen een positieve en respectvolle omgang met elkaar, waarbij iedereen zichzelf kan zijn en er ruimte is voor hulp en complimenten. Conflicten worden opgelost door te praten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus?

Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus gebruikt Leefstijl als methode voor sociaal-emotioneel leren.