Basisschool Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus in Buitenkaag

De resultaten van Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus in Buitenkaag

Current section: resultaten
Hoofdweg 2034
2158 Buitenkaag

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op St. Willibrordus

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van de leerlingen moet dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een consistente maatstaf voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Potentieel op Basisschool St. Willibrordus

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel een hoger niveau van taal en rekenen te bereiken voor het einde van groep 8. Dit niveau stimuleert de verdere ontwikkeling van elke leerling. Voor elke basisschool stelt de inspectie een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde, weerspiegelt de ambitie en het potentieel van de school om leerlingen op een hoger niveau te laten presteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus?

De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal voor zowel leerlingen als ouders. Op Basisschool St. Willibrordus begeleiden we dit proces zorgvuldig, met aandacht voor de prestaties en ontwikkeling van elke leerling. Ons schooladvies is gebaseerd op een holistische benadering, waarbij de resultaten uit het leerlingvolgsysteem, de inzet tijdens de basisschoolperiode en de observaties van leerkrachten, intern begeleiders en de directie worden meegenomen. Dit definitieve advies, dat in maart wordt verstrekt, dient als een waardevolle leidraad voor de keuze van de middelbare school. We informeren u proactief over de stappen in het traject. Vanaf groep 6 delen we inzichten op basis van het leerlingvolgsysteem. In groep 7 bespreken we de Cito-toetsresultaten en geven we een voorlopig dubbel advies (bijvoorbeeld vmbo b-vmbo k, of havo-vwo). In groep 8 organiseren we informatieavonden en adviseren we over open dagen van middelbare scholen. De doorstroomtoets, die in februari van groep 8 plaatsvindt, geeft extra input voor het schooladvies. Na ontvangst van de toetsresultaten halverwege maart, stellen we het definitieve advies vast, waarbij eventueel een bijstelling naar boven mogelijk is. Uiterlijk 24 maart ontvangen de leerlingen hun definitieve schooladvies, waarna de aanmelding bij de middelbare school kan plaatsvinden tussen 25 en 31 maart.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool St. Willibrordus

Bij Rooms Katholieke Basisschool St. Willibrordus geloven we dat elke leerling uniek is en persoonlijke aandacht verdient. Sommige kinderen hebben behoefte aan extra ondersteuning, of juist aan meer uitdaging. Wij bieden op maat gemaakte instructie en oefenstof om ieder kind optimaal te laten presteren. Onze toegewijde leerkrachten passen het onderwijs aan de individuele ontwikkeling en leerbehoeften van uw kind aan. Dit doen wij binnen de mogelijkheden die onze school biedt, met als doel een stimulerende leeromgeving te creëren waarin elk kind kan floreren. Heeft uw kind specifieke zorgbehoeften? Dan ontvangen wij dit graag tijdens de aanmelding. In een persoonlijk gesprek bespreken we de mogelijkheden en kijken we of onze school de juiste plek is voor uw kind. Wij streven naar passend onderwijs, waarbij we samen met u en externe partners zoeken naar de meest geschikte onderwijsplek indien onze school niet de ideale match blijkt. Passend Onderwijs en Ondersteuning: Onze school werkt nauw samen met het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Dit verband biedt expertise en advisering aan scholen en schoolbesturen op het gebied van passend onderwijs en arrangementen. Zij ondersteunen ons bij het vervullen van onze zorgplicht. Via het Centraal Coördinatiepunt (CCP) en het Expertiseplatform wordt gerichte expertise ingezet door professionals. Het consulententeam PaO draagt bij aan de ontwikkeling van passend onderwijs en de bijbehorende vraagstukken voor professionals. Dit alles wordt ondersteund door: Cyclische Gespreksvoering Passend Onderwijs: Onze consulenten adviseren scholen bij de uitvoering van de wet passend onderwijs. Tijdens deze gesprekken worden leerlingstromen geanalyseerd en bespreken we de ontwikkeling van indicatoren voor passend onderwijs. Dit leidt tot concrete afspraken voor het lopende schooljaar. Ontwikkel- en Evaluatiegesprekken: Twee keer per jaar evalueren we de samenwerking tussen de school en de consulent, en reflecteren we op de voortgang van passend onderwijs. Doel is om de ondersteuning te optimaliseren en de samenwerking te versterken. Centraal Coördinatiepunt (CCP): Het CCP ondersteunt schoolbesturen bij de onderzoeksfase van de zorgplicht. Bij aanmeldingen van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften faciliteren wij professionele begeleiding en gespreksvoering tussen scholen, ouders en regionale ketenpartners. Samen brengen we de ondersteuningsvraag in kaart en regelen we de randvoorwaarden voor de meest passende onderwijsplek. Expertiseplatform: Dit platform, onderdeel van het CCP, helpt scholen bij het analyseren van leerlingen met extra ondersteuningsvragen of bij mogelijke doorverwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. TLV Procedure: Voor plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) vereist. Deze wordt afgegeven door het samenwerkingsverband na een zorgvuldig traject met alle betrokkenen. De TLV wordt verleend op basis van een juiste matching van de ondersteuningsbehoefte van de leerling met de beoogde onderwijsoplossing. Meer informatie vindt u op www.passendonderwijshaarlemmermeer.nl. Zorgoverleg: Op alle scholen in de Haarlemmermeer vindt periodiek zorgoverleg plaats tussen de intern begeleider, schoolcoach en jeugdverpleegkundige. Dit overleg is gericht op vroegsignalering en advisering bij problematiek, met als doel tijdige verwijzing naar passende hulpverlening. Ouders worden geïnformeerd als hun kind besproken wordt. Ook leerlingen die van school wisselen, worden geëvalueerd.

Een warm en veilig pedagogisch klimaat voor alle leerlingen.

Sterke onderlinge betrokkenheid en samenwerking tussen leerlingen en leerkrachten.

Het stimuleren van zelfstandigheid en het leren werken op de eigen manier.

Hoe bevordert Basisschool St. Willibrordus positief gedrag bij leerlingen?

Op onze school hanteren we tien gedragsafspraken die gericht zijn op het stimuleren en aanleren van gewenst gedrag. Als leerkrachten zijn we ons bewust van onze voorbeeldfunctie in dit proces. Deze gedragsregels vormen de basis voor een positief sociaal klimaat in de klas en op de hele school.

Welke methoden gebruikt Basisschool St. Willibrordus voor het registreren van sociale opbrengsten?

Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen in kaart te brengen, maken wij gebruik van de volgende registratiemethode: * Kindbegrip. Met deze methode krijgen we inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind.

Welke sociaal-emotionele leerprogramma's worden ingezet op Basisschool St. Willibrordus?

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen maken wij gebruik van de volgende methode: * Leefstijl. Dit programma helpt kinderen om op een positieve manier met zichzelf en hun omgeving om te gaan.

Inspectierapport Basisschool St. Willibrordus: Focus op Kwaliteitsverbetering

In januari 2021 voerde de onderwijsinspectie een online gesprek met de directie en het Interne Begeleidersteam van Basisschool St. Willibrordus. Dit vond plaats in het kader van een specifieke thematische analyse gericht op kwaliteitsverbetering en de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie. Met dit onderzoek beoogt de inspectie inzicht te verkrijgen in de strategische keuzes en de concrete implementatie van belangrijke thema’s voor kwaliteitsverbetering op basisscholen. Deze thema's zijn vaak nauw verbonden met hoe een school de leerlingenpopulatie, inclusief leerlingen die extra ondersteuning ontvangen of onder het onderwijsachterstandenbeleid vallen, interpreteert en bedient. Voorafgaand aan het gesprek vulde de directie, in samenwerking met de Interne Begeleider, een uitgebreid voorbereidingsdocument in. Dit document vormde de basis voor het gesprek, waarbij de school de gelegenheid kreeg om haar aanpak toe te lichten en de inspecteur feedback kon geven. De kernpunten van de discussie betroffen de impact van corona op het onderwijs, algemene kwaliteitsverbetering en de specifieke zorg voor de leerlingpopulatie. De inspecteur toonde zich positief over de motivatie van de school om formatief te gaan werken en de visie op kwaliteitsverbetering die hieraan ten grondslag ligt. Het wordt gewaardeerd dat de school de tijd neemt om dit proces zorgvuldig te borgen, in plaats van zich te verliezen in een veelvoud aan losse speerpunten. Als gevolg van dit constructieve gesprek kon de school haar basisarrangement continueren.

Resultaten | Rooms Katholieke basisschool St. Willibrordus in Buitenkaag | [2025] Schoolregister