
Schoolweging
De schoolweging van Het Avontuur Buchten is 29,71 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie, waarbij de school zich richt op maatwerk om talentontwikkeling te stimuleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 18,75% havo/vwo en 18,75% vwo-advies (versus 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, tegenover 1,01% regionaal. De combinatie vmbo-(g)t/havo (6,25%) laat zien hoe de school doorstroommogelijkheden benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Sittard-Geleen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zicht op ontwikkeling Onze school volgt de ontwikkeling van onze leerlingen zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Zo start onze informatie doordat de leraren een warme overdracht hebben met de (voor)schoolse voorziening die de leerling bezocht heeft. Onze school verzamelt vanaf groep 3 met behulp van het Cito leerling- en onderwijs-volgsysteem en het ophalen van rijke data binnen ons dagelijks handelen systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van onze leerlingen. Vanaf schooljaar '23-'24 gebruikt onze school een nieuw leerlingvolgsysteem: CITO leerling in Beeld. School heeft de ambitie om in schooljaar 25-26 met portfolio's te gaan werken. Uitgangspunt voor deze beslissing is om ouders een breder beeld te geven bij oudergesprekken dan alleen cijfers. Planmatig werken We volgen de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften op leerling-, groep- en schoolniveau via het Cito leerlingvolgsysteem en via de registratiesystemen van onze methodes. De dagelijkse (vervolg) doelen van de leerkracht na observatie en analyse van de resultaten is een belangrijke component. Daarnaast nemen we twee keer per jaar CITO toetsen af, waarvan de resultaten worden besproken door leerkracht en intern begeleider aan de hand van de diepte analyse. Met behulp van het CITO leerlingvolgsysteem signaleren we ook verschuivingen en trends in de resultaten. Naar aanleiding hiervan worden vervolgbeslissingen genomen ten aanzien van de inhoud en vormgeving van het onderwijsleerproces, zoals aanpassing van het programma of actie in een bepaalde groep in samenspraak met de leerkracht. In groep 1 en 2 observeren de leerkrachten en onderwijsondersteuners dagelijks het gedrag en de manier van spelen en werken van het jonge kind. De ontwikkeling van de leerlingen wordt geregistreerd in "mijn kleutergroep", een volgsysteem om de ontwikkeling van jonge kinderen te observeren en registreren. In groep 3 t/m 8 worden de halfjaarlijkse Cito-toetsen afgenomen m.b.t. de leergebieden technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, spelling, taalverzorging (midden groep 6, 7 en 8). Via deze toetsen meten we de eigen vaardigheidsgroei en monitoren we welke vorderingen de leerlingen hebben gemaakt t.o.v. leeftijds- en groepsgenoten. Groep 8 maakt de doorstroomtoets. Hiervan krijgen ouders een uitgebreide rapportage per onderdeel. De sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt o.a. in beeld gebracht via Mijn kleutergroep (groep 1 t/m 3) en Viseon 2. 0 (groep 4 t/m 8). De resultaten worden geanalyseerd op leerling, groeps- en schoolniveau en waar nodig worden passende interventies ingezet.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 30% van de leerlingen onder advies (tegen 11,81% landelijk) valt een uitdaging op. Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie en het feit dat Belgische scholen geen terugkoppeling geven. De 10% boven advies toont echter dat doorstroommogelijkheden benut worden door doorzetters.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: LEES MINDER
Met plezier naar school
Veilig voelen op school
Respect voor elkaar
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
In de eerste weken van het schooljaar bij Basisschool het Avontuur ligt de focus op het pedagogisch klimaat en de groepsvorming middels diverse activiteiten. Voor de herfstvakantie vinden gesprekken met ouders en leerlingen plaats over het welzijn van de leerling. De kernwaarden van de school (samen, veilig, groei, plezier) zijn leidend. Twee keer per jaar wordt het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen gemeten met behulp van VISEON van Cito. Daarnaast wordt de methode Kwink gebruikt, een methode voor sociaal-emotioneel leren inclusief burgerschap en mediawijsheid. De school neemt deel aan het GIPS-project, zwerfvuilacties, en werkt samen met Muziekgezelschap Juliana Holtum en sportverenigingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool het Avontuur gebruikt Kijk! en Viseon om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?
Basisschool het Avontuur gebruikt KWINK en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.