Rooms Katholieke Basisschool Langeberg in Brunssum

Het team van Rooms Katholieke Basisschool Langeberg in Brunssum

Current section: team
Rembrandtstraat 2a
6445 Brunssum

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool Langeberg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool Langeberg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Langeberg bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Langeberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Langeberg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.3%)
Man (6.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool Langeberg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (40%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (6.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Langeberg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.3%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Indirect ondersteunend personeel (6.7%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool Langeberg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Vervanging op Langeberg: Een Structurele Aanpak voor Continuïteit

De uitdagingen rondom lerarentekorten en ziekteverzuim zijn ons bekend. Op Rooms Katholieke Basisschool Langeberg hebben we een doordachte strategie ontwikkeld om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, in lijn met het beleid van MOVARE. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van de impact op uw kind. Daarom zetten we flexibel interne middelen in. Denk hierbij aan het betrekken van specialisten en intern begeleiders bij de lesgevende taken, waarbij we zorgvuldig een balans bewaken met hun kerntaken. Deze collegiale ondersteuning zorgt ervoor dat de leerervaring van uw kind zoveel mogelijk onaangetast blijft. Daarnaast verdelen we de leerlingen over bestaande leerteams wanneer een leerkracht afwezig is. Uw kind ontvangt de lesstof van die dag en werkt deze in het nieuwe team uit. Dit bevordert niet alleen de flexibiliteit, maar ook de sociale interactie binnen onze schoolgemeenschap. In uitzonderlijke gevallen van langdurige ziekte en beperkte vervangingsmogelijkheden, kan het voorkomen dat een enkele schooldag voor uw kind komt te vervallen. U wordt hierover tijdig via Isy geïnformeerd. Deze maatregel passen we roulerend toe, zodat de belasting eerlijk wordt verdeeld over alle gezinnen. Zo garanderen we dat de impact op het leerproces van uw kind minimaal is.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een korte toelichting bij de verdeling van leerlingen:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Langeberg: Specialisten voor Elke Uitdaging

4

Taal en Rekenen: Boost voor Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Een toegewijde dyslexiespecialist en rekenspecialist staan klaar om leerlingen met specifieke leerbehoeften te ondersteunen. Onze intern begeleider coördineert de zorg, terwijl een externe logopedist aanvullende ondersteuning biedt voor spraak- en taalontwikkeling.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke sociaal-emotionele specialisten direct op school aanwezig zijn, zetten wij ons in voor een positief en ondersteunend pedagogisch klimaat. We besteden veel aandacht aan de sociale en emotionele groei van elk kind, en maken gebruik van bestaande expertise binnen het team en ons netwerk om waar nodig ondersteuning te bieden.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Vanaf het schooljaar 2025-2026 versterken wij ons team met een gespecialiseerde gedragsexpert. De opleiding van deze professional is grotendeels afgerond en zal in het aankomende schooljaar volledig worden voltooid, om onze leerlingen optimaal te begeleiden bij hun gedrag en werkhouding. Daarnaast is een externe ergotherapeut beschikbaar voor ondersteuning op maat.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut
Logopedist
Docent Lichamelijke Opvoeding (met specialisatie Riskare)
JOGG Coach

Toelichting van de school:

Wij stimuleren een actieve levensstijl door gespecialiseerde bewegingslessen. Onze docent lichamelijke opvoeding, met expertise in Riskare, verzorgt wekelijks gymlessen voor de bovenbouw, gericht op diverse motorische vaardigheden. Voor de jongere leerlingen verzorgt een JOGG coach bewegingsactiviteiten, met een focus op gezonde groei. Zowel de logopedist als de ergotherapeut dragen bij aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen.

2

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Twee Preventiemedewerkers
Negen BHV-ers

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van essentieel belang. Onze school beschikt over twee toegewijde preventiemedewerkers, waaronder onze conciërge, die zorg dragen voor een veilige omgeving en preventief beleid. Daarnaast is een team van negen gecertificeerde BHV-ers (Bedrijfshulpverleners) paraat om adequaat te handelen bij calamiteiten.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
TSO ruimte
Atelier ruimte
Een eigen Bibliotheek op school

Individuele Leerlingondersteuning op Basisschool Langeberg

Onze Visie op Passend Onderwijs

Op Rooms Katholieke Basisschool Langeberg streven we naar een stimulerend en veilig leerklimaat waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. We bieden een eigentijds onderwijscurriculum dat is afgestemd op de unieke leerbehoeften van elk kind. Ons onderwijsconcept is gericht op sociaal-emotionele groei en bevordert sociale veiligheid. Door flexibele leerlijnen en leerjaaroverstijgende instructies kunnen we effectief inspelen op individuele verschillen. We gebruiken zowel formatieve als summatieve gegevens om de voortgang van leerlingen nauwkeurig te monitoren. De ontwikkeling van uw kind volgen we via een rapportfolio, wat zorgt voor een transparante communicatie tussen school en thuis. Naast de kernvakken besteden we ook veel aandacht aan cultuur en burgerschapsvorming. Een gestructureerde cyclus van leerlingenzorg garandeert de juiste begeleiding. Daarnaast zetten we in op een gezonde levensstijl door aandacht voor voeding en beweging, als onderdeel van ons beleid voor een Gezonde Basisschool van de Toekomst. Dit omvat ook specifieke ondersteuning voor leerlingen met dyslexie, hoogbegaafdheid of gedragsuitdagingen. We beschikken over de nodige expertise en werken continu aan de verdere ontwikkeling hiervan. Met rapportfolio's bieden we ouders een duidelijk inzicht in de leerontwikkeling, zodat we samen de ondersteuning voor uw kind kunnen optimaliseren. Toekomstig aanbod voor aanvullende ondersteuning omvat de rekenmethodes Semsom (leerjaar 1-3) en Wereld In Getallen 5 (leerjaar 4-8), en de taallesmethode Staal (leerjaar 4-8). We versterken ons beleid voor Cultuur en Burgerschap, met een focus op verbinding met de lokale gemeenschap.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan schetst voor de komende vier jaar een duidelijke visie met ambitieuze hoofdthema's, die verder zijn uitgewerkt in concrete subdoelen voor onze jaarplannen. Deze ontwikkeldoelen sluiten naadloos aan bij het Strategisch Beleidsplan van onderwijsstichting MOVARE, wat zorgt voor een consistente kwaliteitsaanpak. De hoofdthema's fungeren als onze prioritaire ontwikkelingsgebieden. De bijbehorende subdoelen zijn gedetailleerd opgenomen onder de hoofdstukken onderwijskundig beleid, personeelsbeleid, organisatiebeleid en kwaliteitszorg. Hieronder vindt u een beknopte beschrijving van deze kerngebieden, waarin de meeste subdoelen zijn verwerkt. 1. Visie en Innovatietraject: We focussen op het ontwikkelen van een dynamische onderwijsvisie die voorbereidt op de toekomst. Dit omvat innovatief onderwijs dat inspeelt op maatschappelijke veranderingen. De doelen onder dit thema, gedetailleerd in hoofdstuk 4 van ons schoolplan, benadrukken onze inzet voor toekomstgericht leren. 2. Het Kind in Kaart: Wij streven naar een diepgaand inzicht in elk individueel kind. Door middel van leerlijnen, formatieve toetsing en kindgesprekken over de brede ontwikkeling, brengen we de voortgang nauwkeurig in beeld. Analyserapporten, inclusief de ontwikkeling van reken-, taal- en leesvaardigheden, worden vastgelegd in een uitgebreid rapportfolio. Ook het identificeren en ontwikkelen van kindertalenten en competenties is een belangrijk speerpunt. 3. Onderwijs op Maat: Ons onderwijs is kindgericht en individueel afgestemd. We brengen de schoolpopulatie gedetailleerd in kaart om onze verwachtingen en aanpak te optimaliseren. Door gebruik te maken van adaptieve leermiddelen zoals Gynzy, leerdoelen en gerichte kindgesprekken, signaleren we stagnatie en spelen we effectief in op individuele leerbehoeften. We differentiëren ook in onderwijstijd voor kernvakken en bieden specifieke programma's voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. 4. De Leerkracht als Professional: We investeren in de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten. Door middel van een professionele leergemeenschap en zelfsturende teams bevorderen we een cultuur van continu leren en reflectie. Stuurgroepen bewaken de voortgang van onze doelen, en tweejaarlijkse observaties gericht op pedagogisch en didactisch handelen ondersteunen de professionele groei. De unieke kwaliteiten en expertise van onze leerkrachten zetten we optimaal in voor de verbetering van de onderwijskwaliteit.

Hoe waarborgt onze school de gestelde onderwijsdoelen?

Onze schoolplan doelen worden verspreid over een periode van vier jaar geconcretiseerd in jaarplannen. Jaarlijks evalueren we de voortgang van deze jaarplannen en stellen we waar nodig bij om optimale resultaten te garanderen. Kwaliteitszorg is de drijvende kracht achter de monitoring van onze overige doelen. Het doel van onze kwaliteitszorgcyclus is het continu verbeteren van ons onderwijs door werkwijzen, verantwoordelijkheden en evaluatiemomenten transparant te maken. Dit leidt tot een duurzaam hoog niveau van onderwijskwaliteit. Onze visie op kwaliteit reikt verder dan een goed functionerend systeem; we koesteren een cultuur van voortdurende kwaliteitsverbetering, reflectie en ontwikkeling. Gezamenlijke ambities leiden tot een doordachte schoolontwikkeling. Om deze vooruitgang te sturen en te borgen, maken we gebruik van een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem dat is gekoppeld aan ons integraal personeelsbeleid en de ontwikkeling van een professionele cultuur. Zo zorgen we voor een parallelle ontwikkeling van school en medewerkers. Interne Toetsing: Twee keer per jaar voeren we een schoolzelfevaluatie uit op basis van CITO-toetsen. Dit omvat een schoolbrede trendanalyse en team-specifieke evaluaties, waarbij we ons richten op waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren van onze onderwijsdoelen. TIB en LIB Gesprekken: Tweemaal per jaar vinden 'Team In Beeld' (TIB) en 'Leerling In Beeld' (LIB) gesprekken plaats. Tijdens TIB-gesprekken focussen we op het groepsbeeld, zowel sociaal-emotioneel als didactisch. Complexe hulpvragen van individuele leerlingen die tijdens deze gesprekken naar voren komen, kunnen worden aangemeld voor een LIB-gesprek. Ondersteuningsniveaus: Conform het ondersteuningscontinuüm van ons samenwerkingsverband, bieden we vijf niveaus van basisondersteuning en extra ondersteuning aan. Kwaliteitskaarten: We hanteren de ICALT-lijst voor het monitoren van didactisch en pedagogisch handelen en gebruiken kwaliteitskaarten om het grotere geheel te overzien. Leerteams/Werkgroepen: Om de praktische jaardoelen uit ons jaarplan te realiseren, werken onze leerteams. Deze teams van leerkrachten uit verschillende jaarlagen analyseren data, reflecteren, onderzoeken en delen resultaten om het leerrendement van kinderen door excellent onderwijs te verhogen. Hierbij baseren we ons op wetenschappelijk bewezen onderzoek. MR: De Medezeggenschapsraad (MR) toetst ons beleid proactief en adviseert over het reilen en zeilen van de school. De MR komt zes keer per jaar bijeen. Externe Toetsing: Intercollegiale Audit: Eens per schoolplanperiode wordt onze school grondig doorgelicht door een externe auditcommissie van het bestuur, bestaande uit IB'ers, directeuren en onderwijsexperts. Deze commissie voert gesprekken met leiding, personeel, leerlingen, ouders en externe betrokkenen. Inspectie: De Inspectie van het Onderwijs bewaakt en beoordeelt de kwaliteit van ons onderwijs, met specifieke aandacht voor de dekking van kerndoelen en de leerresultaten en ontwikkeling van onze leerlingen. Ouders: De tevredenheid van ouders wordt tweejaarlijks gemeten met de methode 'Scholen met Succes'. Daarnaast fungeert een ouderklankbordgroep als klankbord voor schoolontwikkelingen en kwaliteitszorg. Leerlingen: De tevredenheid van onze leerlingen wordt eveneens tweejaarlijks gepeild met 'Scholen met Succes'. Een leerlingenraad komt zesmaal per jaar bijeen om de stem van de leerlingen te vertegenwoordigen. Deze brede monitoring, gericht op zowel leerresultaten als ontwikkelingsdoelen, biedt ons een compleet beeld van onze schoolontwikkeling en garandeert een kritische blik vanuit diverse perspectieven.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen op RK Basisschool Langeberg

Toelichting van de school

RK Basisschool Langeberg in Brunssum biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons programma voor jonge kinderen is speciaal ontworpen om een vliegende start te garanderen in hun schoolcarrière. Wij geloven in een warme, veilige en uitdagende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel sociaal als cognitief.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft RK Basisschool Langeberg voor jonge kinderen?

RK Basisschool Langeberg richt zich op een verrijkend aanbod voor de jongste leerlingen. We bieden ondersteuning door middel van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), wat essentieel is voor een goede start. Daarnaast faciliteren we toegang tot kwalitatieve peuteropvang, zodat kinderen al vroeg kunnen wennen aan een gestructureerde leeromgeving.

RK Basisschool Langeberg richt zich op een verrijkend aanbod voor de jongste leerlingen. We bieden ondersteuning door middel van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), wat essentieel is voor een goede start. Daarnaast faciliteren we toegang tot kwalitatieve peuteropvang, zodat kinderen al vroeg kunnen wennen aan een gestructureerde leeromgeving.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt RK Basisschool Langeberg samen voor het jonge kind?

Voor een naadloze overgang en optimale ontwikkeling van jonge kinderen, werkt RK Basisschool Langeberg samen met vertrouwde partners. We onderhouden een sterke band met Peuterspeelzaal Pluk, wat zorgt voor een consistente pedagogische aanpak. Ook de samenwerking met Kinderopvang Humanitas garandeert hoogwaardige zorg en educatie voor de allerkleinsten.

Voor een naadloze overgang en optimale ontwikkeling van jonge kinderen, werkt RK Basisschool Langeberg samen met vertrouwde partners. We onderhouden een sterke band met Peuterspeelzaal Pluk, wat zorgt voor een consistente pedagogische aanpak. Ook de samenwerking met Kinderopvang Humanitas garandeert hoogwaardige zorg en educatie voor de allerkleinsten.

Peuterspeelzaal Pluk
Kinderopvang Humanitas
Team | Rooms Katholieke Basisschool Langeberg in Brunssum | [2025] Schoolregister