Rooms Katholieke Basisschool Langeberg
Rembrandtstraat 2 A
6445 CW Brunssum

Schoolweging

Schoolweging
31.87
Spreiding
5.08

De schoolweging van Langeberg is 31,87 , met een spreiding van 5,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,63% scoren leerlingen sterk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, ondanks de complexere populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 94,82%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 42,86% ligt net boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2%, maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 53,43%. Dit reflecteert de uitdagingen verbonden aan de complexe leerlingenpopulatie. De school zet in op maatwerk, zoals beschreven in het ontwikkelingsgerichte monitoringstraject vanaf groep 6.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 57,14% van de leerlingen krijgt een theoretisch advies (vmbo-(g)t/havo, havo, vwo), tegenover 10,71% praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k). Dit laatste percentage is bijna het dubbele van het regionale gemiddelde (5,64%). De focus op havo/vwo-adviezen (28,57%) valt op, mede gezien de hoge schoolweging. Ter vergelijking: landelijk ontvangt 18,61% een vwo-advies.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsLangebergGemeente AmsterdamNederland
LIB173.1173.17175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Rapportfolio Om en kind zo goed mogelijk beeld te krijgen en houden werken wij met een rapportfolio. Hierin worden zowel doelen als resultaten verwerkt. Het rapportfolio bestaan uit twee delen. Een kind-gedeelte(portfolio) en een leerkracht gedeelte(rapport -folio). Sommige zaken vullen zowel kind als leerkracht in, zodat we hierover het gesprek met elkaar kunnen voeren. Leerdoelen en resultaten in beeld Doordat onze school werkt met leerdoelen op leerlijn kunnen wij kort op de resultaten zitten en hierop meteen actie plannen indien wij zien dat doelen niet behaald worden. Ons streven bij een doel is om 75% te behalen. Mocht dit niet behaald worden binnen de gestelde termijn dan kunnen leerlingen worden geclusterd en krijgen zij extra instructies en extra oefen- en verwerkingstijd tijdens de werkuren. Ook worden er extra doelen bundels beschikbaar gesteld voor de leerling zodat hij deze doelen extra kan inoefenen. De leerkracht noteert dit dagdagelijks in zijn planning en in parnassys. Wekelijks worden de doelenboekjes ingevuld bij rekenen, spelling en taal in het rapportfolio. Hierdoor blijven wij goed zicht houden op de korte termijn en kunnen wij daar waar nodig meteen aanpassingen maken in aanbod en tijd. Hierdoor proberen wij zo optimaal mogelijk af te stemmen op de leerling.. Cito toetsen Op de lange termijn nemen wij per leerjaar de cito-toetsen af. Wij toetsen adaptief en kijken hierbij naar het functioneringsniveau van de leerling. Deze resultaten worden geanalyseerd op school- en leerjaarniveaus. Uit deze analyses worden interventies(school- en leerjaargebonden) opgesteld die wij de periode daarop volgend zullen inzetten in onze praktijk. Na het afnemen van de eind-ronde van cito worden zowel de resultaten als deze interventies geëvalueerd en waar nodig aangepast. SEL-lijsten Op school nemen wij 2x per jaar een Sociaal-Emotionele Lijst af. Dit geeft ons inzicht in het sociaal-emotioneel welbevinden van de leerling. In enkele gevallen nemen wij de Adit af. Dit geeft ons een beeld van het leerpotentieel van een leerling. Al deze gegevens bij elkaar + de resultaten vanuit cito en het algemene leerbeeld van de leerling vormen bij ons het totaalplaatje van welke wij uitgaan als wij een kind analyseren. Vakspecifieke metingen Verder meten wij bij rekenen middels Bareka toetsen de automatiseringsvaardigheden van onze leerlingen. Door middel van het bestuderen van deze resultaten weten wij waar wij in de automatiseringsleerlijn bij een kind extra aandacht aan moeten besteden. Hier wordt in ons rooster extra tijd voor ingepland. Onze stuurgroep rekenen verzorgt hierin de monitoring en borging. Begrijpend lezen wordt gemonitord middels de strategietoetsen. Deze meet hoe goed leerlingen de verschillende leesstrategieën beheersen. Op grond van de toetsuitslag kan de leerkracht klassikaal extra aandacht besteden aan bepaalde strategieën of groepjes leerlingen gerichte oefeningen aanbieden met strategieën die zij nog niet goed beheersen. Verder nemen wij de tekst-toetsen af(voorheen tiat). Meet algemeen tekstbegrip (Hoe goed begrijpen leerlingen de aangeboden teksten?) Een toets bevat meerdere teksten, zowel informatieve teksten als andere soorten teksten. Bij elke tekst wordt een aantal vragen gesteld op zes leesvaardigheidsniveaus: globaal tekstbegrip, gedetailleerd tekstbegrip, informatieselectie, schema’s en tabellen interpreteren, informatie en meningen vergelijken, informatie en meningen ordenen. Er wordt in de vraagstelling meer aangesloten bij CITO.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Maar liefst 87,5% blijft op niveau, wat aansluit bij het zorgvuldige adviesproces vanaf groep 6. De 12,5% die boven advies presteert, onderstreept het effect van de intensieve monitoring van executieve functies en leerpotentieel.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk om een gestructureerde maar open sfeer te scheppen waarin leerlingen, leerkrachten en ouders zich veilig, gewaardeerd, geaccepteerd en vertrouwd voelen. We willen graag dat kinderen met plezier naar school komen en we leren hen op een open, respectvolle en betrokken manier om te gaan met elkaar. We vinden het belangrijk de kinderen te leren om samen te werken en problemen samen op te lossen op een constructieve manier. Door te werken met een vernieuwde methode helpen wij kinderen op een positieve manier te zorgen voor elkaar en de omgeving. Wederzijds respect, eerlijkheid en transparantie spelen voor ons een belangrijke rol. We besteden veel aandacht aan groepsdynamiek en stellen door middel van werkvormen allerhande maatschappelijke situaties aan de orde en leren de leerlingen om hierop te anticiperen. Verder vinden wij het belangrijk om leerlingen in contact te brengen met burgerschapsvorming, zodat zij op een brede manier hun sociale en maatschappelijke vaardigheden kunnen en durven ontwikkelen. LEES MINDER

Respect

Samenwerking

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Langeberg voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool Langeberg werkt vanuit de kernwaarden van de school en de Bestuurstichting MOVARE. De school start het schooljaar met een groepsdynamiek programma, aangepast aan de schoolpopulatie, met spiegelverhalen, klassenbouwers en andere werkvormen. Als rode draad wordt de methode KWINK gevolgd. Leerkrachten werken met beloningssystemen en gaan uit van het positieve. Burgerschapsvorming speelt een rol en er wordt samengewerkt met wijk, buurt en omliggende verenigingen in thema projecten. In samenwerking met maatschappelijk werk worden Rots en Water trainingen aangeboden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Langeberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool Langeberg gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Langeberg?

Rooms Katholieke Basisschool Langeberg gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KWINK en Rots- en Water training.