Basisschool BS de Vlindertuin in Brunssum

Het team van BS de Vlindertuin in Brunssum

Current section: team
Wijenweg 143a
6446 Brunssum

Zie hier hoe het team van BS de Vlindertuin is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van BS de Vlindertuin. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past BS de Vlindertuin bij jullie?

Ontdek hoe goed BS de Vlindertuin bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij BS de Vlindertuin zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij BS de Vlindertuin. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (17.4%)
25-35 jaar (30.4%)
35-45 jaar (21.7%)
45-55 jaar (8.7%)
55-65 jaar (21.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij BS de Vlindertuin werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Indirect ondersteunend personeel (4.2%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor BS de Vlindertuin gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Zekerheid en Continuïteit bij BS de Vlindertuin

Bij BS de Vlindertuin staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Wanneer een groepsleerkracht onverhoopt afwezig is, zetten wij primair in op interne vervanging. Onze school beschikt over een eigen team van toegewijde vervangers die niet alleen tijdens afwezigheid van leerkrachten paraat staan, maar ook actief betrokken zijn bij het dagelijkse schoolleven. Dit zorgt ervoor dat onze vervangers bekend zijn met de unieke sfeer, de lesmethoden en de leerlingen van De Vlindertuin, wat een vertrouwd gezicht en een soepele overgang garandeert. Deze interne vervangingspool is een belangrijk onderdeel van ons samenwerkingsverband met twee naburige scholen binnen Movare. Dit betekent dat onze vervangers bij pieken in het ziekteverzuim ook bij deze scholen kunnen bijspringen, en vice versa. Deze collegiale samenwerking waarborgt een robuuste en flexibele opvang, zelfs bij uitzonderlijke situaties. Langdurige afwezigheden, zoals zwangerschapsverlof, worden op bovenschools niveau gecoördineerd om een optimale en professionele oplossing te garanderen voor alle betrokkenen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige
23.2%
Taal
20.2%
Rekenen
19.5%
Themauur
17.2%
Bewegingsonderwijs
9%
Kring
4.9%
Kanjerkring
2.2%
Muziek
2.2%
Zelfredzaamheid
1.5%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
23.2%
Lezen
22.7%
Taal
21.6%
Overig
8.9%
Wereldoriëntatie
7.8%
Bewegingsonderwijs
7.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
7.3%
Engelse taal
0.6%

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten op Basisschool De Vlindertuin

0

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen gespecialiseerde leerkrachten aangesteld specifiek voor deze gebieden. De nadruk ligt op de reguliere instructie binnen de klassen, waarbij we streven naar optimale leerresultaten voor elke leerling.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei met Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist is wekelijks aanwezig om het team te ondersteunen bij de implementatie van de Kanjertraining. Deze specialist voert ook individuele en groepsgesprekken met leerlingen, gericht op hun sociaal-emotionele welzijn en ontwikkeling.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Met onze gedragsspecialist versterken we de aanpak van gedrag, werkhouding en taakgericht werken. Deze expert ondersteunt leerkrachten en leerlingen met gerichte strategieën, waaronder de Kanjertraining en individuele begeleiding. De intern begeleider speelt hierin ook een cruciale rol.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Fit en Vaardig

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Wij werken samen met een externe ergotherapeut die leerlingen individueel begeleidt bij fijne en grove motorische vaardigheden. Onze toegewijde vakleerkracht gymnastiek besteedt wekelijks extra aandacht aan individuele leerlingen om hun fysieke ontwikkeling te stimuleren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en eventuele externe zorgverleners. De school faciliteert een veilige omgeving, waarbij de individuele behoeften van leerlingen worden gerespecteerd en ondersteund.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op BS de Vlindertuin: Een Complete Gids

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod voor Elke Leerling

Op de website van BS de Vlindertuin vindt u gedetailleerde informatie over ons schoolondersteuningsprofiel. Leer hoe wij samenwerken met ons samenwerkingsverband en hoe ons onderwijsondersteuningssysteem is georganiseerd om elke leerling optimaal te begeleiden. Voor specifieke vragen over onze ondersteuningsstructuur kunt u terecht bij onze intern begeleider, Ann Gryson, via ann.gryson@movare.nl. Zij helpt u graag verder met al uw vragen. Ontwikkeling van Toekomstig Ondersteuningsaanbod: Praktische Voorbereiding Sinds het schooljaar 2021-2022 biedt BS de Vlindertuin wekelijks een gespecialiseerde jeugdwerker aan. Deze professional werkt intensief met een selecte groep leerlingen die mogelijk doorstromen naar het praktijkonderwijs. De focus ligt op praktische vaardigheden zoals koken en techniek. Door deze hands-on benadering worden leerlingen uitstekend voorbereid op de uitdagingen van het praktijkonderwijs, waardoor hun kansen op succes aanzienlijk worden vergroot. Verrijking voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen: Uitdagende Leertrajecten Vanaf het schooljaar 2022-2023 is er wekelijks een toegewijde leerkracht beschikbaar die buiten de reguliere lesgroepen werkt met meer- en hoogbegaafde kinderen. Deze extra begeleiding omvat het aanbieden van uitdagende lessen en stimulerende activiteiten, speciaal ontworpen om de intellectuele nieuwsgierigheid en potentie van deze leerlingen verder te ontwikkelen en te voeden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg op BS de Vlindertuin: Ons Schoolplan en Toekomstvisie

Wat Zijn de Kernambities van Ons Schoolplan?

Ons schoolplan, opgesteld in 2019 voor een periode van vier jaar, schetst de onderwijsactiviteiten binnen BS de Vlindertuin. Het bevat vijf leidende doelen die onze onderwijskwaliteit waarborgen en verbeteren. Ten eerste streven we ernaar om binnen vier jaar alle leerlingen met speciale onderwijsbehoeften passend onderwijs op hun eigen niveau te bieden. Daarnaast stimuleren we de ontwikkeling van essentiële vaardigheden zoals samenwerken, plannen, zelfstandig werken, reflecteren, creëren, ondernemen en presenteren. Deze vaardigheden zijn geïntegreerd in een doorlopende leerlijn binnen al onze lessen. Verder focussen we op onderwijs dat optimaal aansluit bij de individuele behoeften, talenten en mogelijkheden van elke leerling, zodat zij hun potentieel volledig kunnen benutten. Een ander belangrijk doel is de implementatie van een rapportportfolio over vier jaar, wat een gestructureerde weergave van de leerontwikkeling mogelijk maakt. Tot slot krijgt burgerschap een structurele plaats in ons curriculum, wat bijdraagt aan de vorming van betrokken en verantwoordelijke burgers. Bij het behalen van deze doelen zien we kinderen die eigenaarschap tonen over hun leerproces, hun talenten kennen en hun voortgang begrijpen. Ze ontwikkelen inzicht in waar extra ondersteuning nodig is en excelleren in samenwerking. Leerkrachten fungeren als coaches, begeleiden leerlingen bij reflectie en ondersteunen hen in hun leerpad, waardoor leerlingen hun unieke talenten ontdekken. Bovendien bevorderen we een cultuur van open samenwerking en feedback binnen het team, wat essentieel is voor continue professionele groei en resultaatgerichtheid.

Hoe Realiseert BS de Vlindertuin Haar Onderwijsdoelen?

We hebben de ambitieuze doelen uit ons schoolplan vertaald naar een concrete meerjarenplanning. Zowel het schoolplan als het jaarlijkse actieplan zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met ons toegewijde team en de medezeggenschapsraad (MR), waarin ook ouders vertegenwoordigd zijn. Het jaarplan bevat specifieke evaluatiemomenten en beschrijft gedetailleerd hoe we de behaalde resultaten borgen voor de lange termijn.

Optimale Start voor Jonge Kinderen op Basisschool De Vlindertuin

Toelichting van de school

Basisschool De Vlindertuin, gelegen in Brunssum, stimuleert een vliegende start voor alle jonge kinderen. Wij onderhouden een sterke samenwerking met peuterspeelzaal Pluk in Treebeek. Speciaal voor kinderen met een risico op ontwikkelingsachterstanden bieden wij gerichte programma's. Deze programma's geven extra aandacht aan de ontwikkeling, zodat een solide basis voor de basisschool wordt gelegd. Voorschoolse educatie vindt plaats op de peuterspeelzaal. In het aankomende schooljaar verdiepen we onze samenwerking met het CMWW en peuterspeelzaal Pluk. Gezamenlijke activiteiten, zoals seizoensgebonden thema's (herfst, winter, lente), zullen de ontwikkeling van de kinderen verder stimuleren. Regelmatig overleg tussen onze Intern Begeleider en de coördinator van de peuterspeelzaal waarborgt vroegtijdige zorg. Dit omvat ondersteuning voor kinderen die extra aandacht nodig hebben, zoals logopedie of ergotherapie, maar ook het stimuleren van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Bij de overgang van Pluk naar onze school zorgen we voor een warme overdracht tussen de peuterspeelzaal en de ontvangende leerkracht, altijd met toestemming van de ouders. Onze groepen 1, 2 en 3 werken nauw samen. Vanaf het schooljaar 2022-2023 hanteren we een doorlopende leerlijn voor deze groepen, met thematisch en groepsdoorbrekend werk op vaste momenten.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Vlindertuin extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut. Basisschool De Vlindertuin biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen. Dit omvat speciale aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, om zo een optimale start op de basisschool te garanderen. Wij werken nauw samen met externe partners om dit te realiseren.

Absoluut. Basisschool De Vlindertuin biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen. Dit omvat speciale aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, om zo een optimale start op de basisschool te garanderen. Wij werken nauw samen met externe partners om dit te realiseren.

Professionele Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt De Vlindertuin samen voor het jonge kind?

De Vlindertuin onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande organisaties. Dit omvat Peuterspeelzaal Pluk, Sport Kinderopvang De Sjoepkar en Human Kind. Deze samenwerkingen verrijken ons aanbod voor jonge kinderen en bevorderen een naadloze ontwikkeling.

De Vlindertuin onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande organisaties. Dit omvat Peuterspeelzaal Pluk, Sport Kinderopvang De Sjoepkar en Human Kind. Deze samenwerkingen verrijken ons aanbod voor jonge kinderen en bevorderen een naadloze ontwikkeling.

Team | BS de Vlindertuin in Brunssum | [2025] Schoolregister