
Schoolweging
De schoolweging van De Vlindertuin Brunssum is 29,12 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs op deze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 57.9% behaalde streefniveaus overtreft de school ruimschoots de eigen signaleringswaarde van 47.1%. De theoretische ambities komen hierin duidelijk naar voren, mede dankzij de adaptieve doorstroomtoets.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerroutes: 25.5% havo en 15.7% vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (5.9% vs. 1.0% regio), passend bij de complexe leerlingenpopulatie. Het aandeel gecombineerde vmbo/havo-adviezen (11.8%) benadrukt aandacht voor doorstroomkansen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vlindertuin Brunssum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.63 | 173.1 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Na de midden toets worden de tussenresultaten met kinderen en ouders gedeeld en besproken in het voortgangsgesprek. De leerkracht zorgt ervoor dat hij/zij samen met de het kind aan de hand van de resultaten de doelen voor de periode erna vastlegt. In Parnassys worden de resultaten en afspraken opgeslagen. Aan het eind van het schooljaar vindt na de E toetsen voor de groepen 6 en 7 een voortgangsgesprek plaats en worden afspraken gemaakt over de doelen in de periode erna. Voor alle andere groepen is het derde gesprek facultatief en vindt plaats op initiatief van ouder of leerkracht. Deze doelen worden door de leerkrachten overgedragen naar de collega waarbij jullie kind het volgend schooljaar in de klas komt. In het nieuwe schooljaar vindt er in week 2 of 3 een startgesprek plaats. Hierin worden de afgesproken doelen besproken en delen we ook informatie met elkaar hoe jullie zoon/dochter zich sociaal-emotioneel ontwikkeld in de groep. De komende jaren gaan we op zoek naar hoe we kinderen meer eigenaarschap kunnen geven in hun leren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6.25% van de oud-leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 25% boven verwachting scoort. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en het 'warme overdrachtsprotocol' zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
School is bedoeld om te leren. Leren kan alleen als kinderen zich veilig voelen op school. De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen het uitgangspunt van ons veiligheidsbeleid. Wij hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school. 1. We willen te vertrouwen zijn. De meeste mensen willen te vertrouwen zijn. Op die manier willen we gezien, gehoord en begrepen worden. We gaan daarom uit van elkaars goede bedoelingen en kijken met vertrouwen naar elkaar en de kinderen. Ons uitgangspunt is daarbij dat je jezelf mag zijn. 2. Wij, leerkrachten en ouders, zijn samen het gezag van fatsoen. We zijn samen verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Een goede opvoeding richt zich op fundamentele menselijke waarden zoals; liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette en zorgvuldige manier aan te pakken. 3. We geven het goede voorbeeld. De kinderen voelen zich veilig als wij het goede voorbeeld geven. - We gaan respectvol met elkaar om. - We spreken respectvol over elkaar en de kinderen, ook op sociale media. - Indien zich een probleem voordoet of als we ons zorgen maken, dan overleggen we met elkaar. We zoeken een oplossing die goed is voor alle betrokkenen en die recht doet aan de situatie. LEES MINDER
Respect
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van BS de Vlindertuin voor sociale ontwikkeling?
BS de Vlindertuin gebruikt Kanvas lijsten om de sociale opbrengsten per groep en leerling in kaart te brengen. Leerkrachten en leerlingen vullen deze lijsten twee keer per jaar in. De Kanjer coördinator monitort de uitkomsten en bespreekt deze met de leerkrachten. Bij afwijkingen wordt een plan van aanpak gemaakt met interventies, die worden geëvalueerd. De Kanjer coördinator maakt twee keer per jaar een verslag van de sociale veiligheid op school en bespreekt dit met het Zorgteam. Het Zorgteam bespreekt schoolveiligheid ook twee keer per jaar in het Knooppunt overleg, waarbij Schoolmaatschappelijk werk, Schoolarts, team Jeugd en de consultant van MOVARE aanwezig zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt BS de Vlindertuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
BS de Vlindertuin gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.