
De resultaten van BS de Vlindertuin in Brunssum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van BS de Vlindertuin, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past BS de Vlindertuin bij jullie?
Ontdek hoe goed BS de Vlindertuin bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op BS de Vlindertuin
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat ten minste 85% van onze leerlingen aan deze standaard moet voldoen, wat een cruciale indicator is voor de kwaliteit van ons onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op BS de Vlindertuin
Het streefniveau overstijgt het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie. Deze op maat gemaakte doelstelling helpt ons om gerichte inspanningen te leveren voor optimale leerlingontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van BS de Vlindertuin?
Op BS de Vlindertuin bereiden we onze leerlingen vanaf groep 6 zorgvuldig voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. De Cito-toetsen van groep 5 tot en met 7 vormen de basis voor een voorlopig advies, dat we vanaf het einde van groep 6 met de ouders bespreken. Sinds schooljaar 2023-2024 nemen we in groep 8 de doorstroomtoets af in februari. Deze toets, die taal en rekenen meet, is cruciaal om te laten zien wat uw kind heeft geleerd. Hoewel wereldoriëntatie optioneel is, hebben wij ervoor gekozen hier niet aan deel te nemen. Het leerlingrapport ontvangt de school twee tot drie weken na de toetsafname. Een hogere score op de doorstroomtoets dan het voorlopige advies vereist een heroverweging van het schooladvies, altijd in overleg met de ouders. Bij een lagere score blijft het advies zoals het is. De voorlopige adviezen in groep 6 en 7 worden vastgesteld in samenspraak met de intern begeleider. Het definitieve advies in groep 8 wordt bepaald door de leerkrachten van groep 7 en 8, samen met het zorgteam. We organiseren adviesgesprekken om het schooladvies met u te delen. In groep 6 en 7 gebeurt dit mondeling en schriftelijk tijdens de voortgangsgesprekken in maart en juni. In groep 8 vindt het adviesgesprek plaats in november. Hierin bespreken we de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, leerresultaten en de resultaten van de Cito-toetsen en NSCCT. Het schooladvies is leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs en wordt bepaald door de groepsleerkracht, rekening houdend met de schoolloopbaan van uw kind en uw eigen wensen. De doorstroomtoets biedt een objectieve aanvulling. In groep 8 ontvangen leerlingen een informatiegids en kunnen zij zich inschrijven voor open dagen en proeflessen. Ouders worden aangemoedigd om zich ook te informeren bij de scholen voor voortgezet onderwijs. De leerkracht van groep 8 stelt een onderwijskundig rapport op en zorgt voor een mondelinge overdracht. Na het eerste jaar van het vervolgonderwijs is er een terugkoppeling om oud-leerlingen te blijven volgen. De doorstroomtoets, de opvolger van de Centrale Eindtoets, meet taal- en rekenniveau en geeft een advies voor het schoolniveau. De digitale, adaptieve toets past zich aan het niveau van uw kind aan, wat zorgt voor een optimale uitdaging. De toets vindt plaats in de eerste twee weken van februari, met mogelijkheden voor kinderen met dyslexie of dyscalculie.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op BS de Vlindertuin: Een Veilige Basis voor Elk Kind
Bij BS de Vlindertuin geloven we dat een veilige leeromgeving essentieel is voor optimale ontwikkeling. Ons schoolbeleid is stevig geworteld in de visie en principes van de Kanjertraining, wat zorgt voor een positieve en respectvolle omgang tussen leerlingen, leerkrachten en ouders. Onze aanpak is gebaseerd op drie pijlers: vertrouwen, gezamenlijk gezag en het geven van het goede voorbeeld. Wij streven ernaar om een omgeving te creëren waarin ieder kind zich gezien, gehoord en begrepen voelt. Dit doen we door uit te gaan van elkaars goede bedoelingen en een open houding te koesteren. Als team en ouderlijke gemeenschap dragen we gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de opvoeding. We focussen op fundamentele menselijke waarden zoals liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding en betrokkenheid. Grensoverschrijdend gedrag pakken we op een respectvolle en zorgvuldige manier aan, altijd met het welzijn van het kind voorop. Het goede voorbeeld geven is cruciaal in onze dagelijkse praktijk. Dit uit zich in respectvolle communicatie, zowel face-to-face als online, en in een proactieve samenwerking bij het signaleren en oplossen van problemen. Zo waarborgen we een veilige en ondersteunende schoolcultuur voor iedereen.
Respectvol met elkaar omgaan
Altijd op elkaar kunnen vertrouwen
Gedeelde verantwoordelijkheid voor een veilige omgeving
Hoe monitort BS de Vlindertuin de sociale ontwikkeling van leerlingen?
BS de Vlindertuin maakt gebruik van de Kanvas lijsten om de sociale opbrengsten tweemaal per jaar te evalueren, zowel op groeps- als op individueel niveau. De Kanjer coördinator bespreekt de resultaten met elke leerkracht na het invullen van de lijsten. Bij signalering van 'afwijkingen' of rode scores in een groep, ontwikkelt de leerkracht een specifiek plan van aanpak met gerichte interventies. Deze plannen en de voortgang worden geëvalueerd met de Kanjer coördinator, waardoor we de groepsprocessen en de effectiviteit van de interventies nauwlettend volgen. Tweemaal per jaar rapporteert de Kanjer coördinator over de sociale veiligheid op school. Deze rapporten worden gedeeld met het Zorgteam, bestaande uit de directeur, intern begeleider en zorgcoördinator, die meedenkt over verdere acties, indien nodig ook met externe partijen. De sociale veiligheid blijft hierdoor continu aandachtspunt op schoolniveau en wordt ook besproken in het Knooppunt overleg.
Welke registratiemethode wordt gebruikt voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten?
Voor het registreren en evalueren van sociale opbrengsten maakt BS de Vlindertuin gebruik van de volgende methode:
- Kanvas lijsten
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren hanteert de school?
BS de Vlindertuin zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van haar leerlingen met behulp van de volgende methoden:
- Kanjer trainingen
- Rots&Water training
Inspectierapport Basisschool De Vlindertuin: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de resultaten van het onderwijstoezicht voor Basisschool De Vlindertuin. Hier vindt u essentiële informatie over de onderwijskwaliteit, de ontwikkeling van onze leerlingen en de geleverde prestaties. Wij streven naar uitstekend basisonderwijs waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. De inzichten uit het inspectierapport helpen ons om onze educatieve aanpak continu te verbeteren en te voldoen aan de hoogste standaarden. Op deze pagina delen we de bevindingen van de onderwijsinspectie, zodat u een helder beeld krijgt van ons schoolbeleid en de resultaten die wij behalen. Dit transparante proces is cruciaal voor het vertrouwen van ouders en de vooruitgang van onze school.