basisschool Titus Brandsma in Brunssum - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Titus Brandsma Brunssum is 32,06 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een indrukwekkende 98.1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, zeer consistent boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning.
Fundamenteel niveau
Score: 98.0952%
Streefniveau
54.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43.5%. Dit illustreert de focus op ambitieuze leerdoelen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Streefniveau
Score: 54.7619%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 48% havo/vwo-advies (16% havo, 16% havo/vwo, 16% vwo) tegenover 20% vmbo-b/k. Dit overstijgt het regionaal gemiddelde voor theoretische leerwegen (+2.4%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl de uitstroomgegevens wel 3 praktische leerroutes laten zien.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2014-2015
Verticaal leren toont progressie: groep 8 scoort 7.1% hoger dan groep 7 op taalvaardigheid, mede dankzij het 'begrijpend lezen-op-maat' programma. De school presteert hiermee beter dan vergelijkbare scholen in Limburg.
Toets | Gemeente Brunssum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerlingen worden constant gevolgd door observaties van leerkrachten en intern begeleider. Om snel en regelmatig op de hoogte te blijven van de vorderingen van elke leerling is het nuttig toetsen af te nemen. Naast de toetsen die er zijn binnen de methode (taal, lezen, rekenen en dergelijke) zijn er ook toetsen die niet methode gebonden zijn. Deze toetsen zijn o.a. afkomstig van Cito Leerling in Beeld. Deze toetsen moeten op een vastgesteld moment afgenomen worden. We bieden ouders de mogelijkheid om resultaten van deze toetsen met ons te bespreken. De combinatie van observaties, methode gebonden toetsen en de niet methode gebonden toetsen resulteren in een groepsplan. Dit wordt ook besproken in groepsbesprekingen en leerlingbespreking en met de intern begeleider (handelingsgericht werken).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Met 25% bovenadvies (landelijk: 25.27%) en slechts 20.83% onderadvies (vs. 11.81% nationaal) toont de school een robuust adviesprofiel. De relatief hoge onderadvisering hangt mogelijk samen met de complexe populatie, maar wordt gecompenseerd door een sterk doorstroombeleid.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind is uniek. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Om de kinderen zoveel mogelijk kansen te kunnen bieden, proberen we veel tijd te besteden aan een goed pedagogisch klimaat dat voor alle leerlingen ondersteunend en uitdagend is. Ons pedagogisch klimaat is gerelateerd aan ons huidig pedagogisch beleid en visie op de maatschappij. Binnen onze school worden de gezamenlijke normen en waarden van de Titus Brandsmaschool schoolbreed uitgedragen. In onze visie over de huidige en toekomstige maatschappij zien wij een grote vraag naar zelfstandig denkende mensen. Binnen deze maatschappij vraagt men een hoog ontwikkeld kritisch bewustzijn van mensen en een democratische manier van omgaan met elkaar. Op onze school zijn alle kinderen welkom. Competenties ontwikkelen, leren verantwoordelijkheid dragen, zelfstandigheid, onafhankelijk leren denken, samenwerken en zorg voor elkaar, dragen bij aan een respectvolle omgang met elkaar. Zo willen wij samen bouwen aan een wereld waarin verdraagzaamheid een waardering is voor de eigenheid van iedereen. Doordat wij onze leerlingen vanuit echte situaties sociaal gedrag aanleren, is er op ieder moment van de dag aandacht voor een prettig klimaat. Het ontdekken van de eigen kwaliteiten staat centraal in onze opvoedkundige visie, evenals het trots zijn op wie je bent en wat je kunt. LEES MINDER
relatie
competentie
autonomie
Wat is de werkwijze van basisschool Titus Brandsma voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Titus Brandsma hecht waarde aan controle, grenzen, structuur, sfeer, normen en waarden, rust, tradities en routines. Ongepast gedrag wordt direct gecorrigeerd en er is direct communicatie met ouders. De school leert sociaal gedrag aan vanuit echte situaties. Er is veel aandacht, affectie, waardering, respect en ondersteuning. Portfoliogesprekken bieden ruimte voor zelfreflectie. De school gebruikt de methode ‘Kwink’ voor de sociaal emotionele ontwikkeling. In groep 1 en 2 wordt ParnasSys leerlijn 3-7 ingevuld en vanaf groep 3 wordt Leerling in Beeld ‘sociaal-emotioneel functioneren’ afgenomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt basisschool Titus Brandsma om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Titus Brandsma gebruikt 'Leerling in Beeld sociaal-emotioneel functioneren' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt basisschool Titus Brandsma?
Basisschool Titus Brandsma gebruikt 'Een doos vol gevoelens', 'KWINK en Goed Gedrag Kwintesens' en 'Kids skills' voor sociaal-emotioneel leren.