Basisschool Meander in Brunssum

Het team van Basisschool Meander in Brunssum

Current section: team
De Insel 23
6442 Brunssum

Zie hier hoe het team van Basisschool Meander is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Meander. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Meander bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Meander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Meander zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81%)
Man (19%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Meander. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (27.3%)
35-45 jaar (31.8%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (13.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Meander werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Meander gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Meander: Een Gestructureerde Aanpak

Bij Basisschool Meander zorgen we voor een vlekkeloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. We maken gebruik van het efficiënte vervangingssysteem van Movare, dat steunt op zowel clustervervangers als een bovenschoolse pool. Onze school, samen met SBO De Boemerang, heeft een toebedeelde vervangingsformatie van 1,0 FTE. Dit betekent dat we flexibel omgaan met deze uren voor diverse vormen van verlof, zoals ouderschaps- en studieverlof, en voor de dagelijkse ziekmeldingen van onze leerkrachten. Langdurige afwezigheid, zoals zwangerschapsverlof of WIEG-verlof, wordt deskundig ingevuld door ervaren professionals uit de bovenschoolse vervangerspool. Bij onverwachte afwezigheid hanteren we het protocol van Movare. De prioriteit ligt bij het intern opvangen van de lessen, gevolgd door het slim verdelen van leerlingen over andere groepen. Alleen in uitzonderlijke situaties, wanneer geen van deze opties mogelijk is, worden leerlingen tijdelijk naar huis gestuurd. Dit garandeert een stabiele en kwalitatieve leeromgeving voor elk kind op Basisschool Meander.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor schooljaar 2024 - 2025 hebben wij 10 groepen. Deze zijn als volgt ingedeeld:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool Meander

5

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist
Taal- en Leesspecialist
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Meander zetten we vol in op de taal- en rekenontwikkeling van uw kind. Onze intern begeleiders en gespecialiseerde leerkrachten bieden gerichte hulp. Daarnaast versterkt een toegewijde logopedist onze expertise, met speciale aandacht voor vroege signalering en screening. Voor gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van taal en rekenen werken we nauw samen met externe experts van het RID, die bekend staan om hun diepgaande kennis en bewezen methoden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Het welzijn van elk kind staat centraal op Basisschool Meander. Onze intern begeleiders vormen de kern van onze ondersteuning, aangevuld door de expertise van een ervaren orthopedagoog. Bovendien versterken onze pedagogisch educatief professionals, werkzaam in de startklas, onze aanpak. Zij bieden niet alleen begeleiding aan de jongste leerlingen, maar kijken ook breed naar de behoeften binnen de gehele school, waardoor een veilige en stimulerende leeromgeving wordt gewaarborgd.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Basisschool Meander stimuleert een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak bij alle leerlingen. Onze intern begeleiders bieden hierbij essentiële begeleiding en advies. Ter ondersteuning werken we samen met een externe ergotherapeut. Deze specialist voert screenings uit en biedt gerichte behandeling om leerlingen te helpen hun leerdoelen te bereiken, met focus op gedrag en werkstrategieën.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Intern Begeleider
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Een gezonde motorische en lichamelijke ontwikkeling is cruciaal voor het leerplezier van uw kind. Op Basisschool Meander bieden we hier ondersteuning voor. Onze intern begeleiders en pedagogisch educatief professionals werken nauw samen met een gespecialiseerde ergotherapeut. Deze externe expert draagt bij aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen door gerichte ondersteuning op motorisch en lichamelijk vlak.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang op Basisschool Meander. Al onze medewerkers zijn daarom uitgebreid getraind in bedrijfshulpverlening (BHV). Deze brede BHV-scholing stelt ons in staat om adequaat te handelen bij medische situaties en persoonlijke verzorging, en garandeert een veilige omgeving voor elk kind gedurende de schooldag.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Peuteropvang (in het gebouw)
BSO (in het gebouw)
Kinderdagverblijf (in het gebouw)

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool Meander

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Basisschool Meander zet zich in voor passend primair onderwijs, in lijn met de Regiovisie Onderwijskaart PO Zuid-Limburg. Wij geloven in inclusief onderwijs dicht bij huis, waarbij we regulier onderwijs bieden waar mogelijk en speciaal onderwijs waar nodig. Om dit te realiseren, hebben we in elke bouw een extra laag van ondersteuning gecreëerd. Onze leerkrachten bepalen zelf waar extra hulp nodig is en hoe onze capaciteit het meest effectief kan worden ingezet voor de ontwikkeling van elk kind. Sinds het schooljaar 2019-2020 beschikt onze locatie over een startklas. Hier werken we een jaar lang aan individuele kinddoelen, met nauwe samenwerking tussen onderwijs en zorg. Meer details vindt u in de businesscase over de startklassen. Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met externe zorgpartners zoals Xonar en Radar, om onze leerlingen de breedst mogelijke ondersteuning te bieden. Toekomstvisie: Uitbreiding van Ondersteuning Voor de komende vier jaar hebben we specifieke verbeterpunten vastgesteld om de begeleiding van leerlingen met extra behoeften verder te optimaliseren. We breiden onze zorgverlening uit, met speciale aandacht voor gedragsmatige ondersteuning. Ook ontwikkelen we een specifiek aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, en verstevigen we onze integrale samenwerking met de partners van het Integraal Kindcentrum (IKC). Ontdek hoe Basisschool Meander uw kind optimaal begeleidt op weg naar succes.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs bij Basisschool Meander

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingsdoelen van Basisschool Meander?

Ons schoolplan voor de komende vier jaar richt zich op diverse essentiële verbeterpunten. We streven ernaar de zorg voor onze leerlingen, met name op het gebied van gedrag, te verruimen. Daarnaast bieden we een specifiek en uitdagend lesprogramma voor begaafde en hoogbegaafde leerlingen. We zetten ook vol in op de sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij we duidelijke doelen en ambitieuze schoolvisies formuleren. Verder stimuleren we het eigenaarschap van leerlingen in hun leerproces. Onze visie is uitgewerkt middels het visiekwadrant en we hebben een geïntegreerde samenwerking opgezet met onze partners binnen het Integraal Kindcentrum (IKC).

Hoe realiseert Basisschool Meander haar onderwijsdoelen?

Elk schooljaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op, gebaseerd op ons overkoepelende schoolplan 2023-2027. Dit jaarplan beschrijft het kader en de ontwikkelpunten, gevolgd door concrete doelen. Vervolgens lichten we het te leveren product en het proces toe. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we het jaarplan grondig. Deze evaluatie vormt de basis voor het opstellen van het nieuwe jaarplan, zodat we continu blijven verbeteren.

Downloaden

Voorzieningen voor Jonge Kinderen op Basisschool Meander

Toelichting van de school

Basisschool Meander onderhoudt nauwe banden met externe partners om een naadloze overgang voor jonge kinderen te garanderen. Een warme overdracht, waarbij gesprekken plaatsvinden met ouders, peuteropvang en kinderopvang, staat centraal. Leidsters van peuterspeelzalen en leerkrachten van groep 1 en 2 werken structureel samen. Regelmatig overleg en gezamenlijke activiteiten bevorderen de continuïteit in de ontwikkeling van uw kind. In de kleuterklassen (groepen 1 en 2) hanteren we de methode 'Onderbouwd'. Deze methode stimuleert spelenderwijs, bewust en doelgericht de ontwikkeling van jonge kinderen. 'Onderbouwd' is een wetenschappelijk onderbouwde kleutermethode die zorgt voor essentiële prikkels, cruciaal voor het leerproces. 'Onderbouwd' zet uitdagend ontwikkelingsmateriaal in om de leerdoelen te bereiken. Spelen en leren gaan hand in hand, waardoor kinderen op een ontspannen manier kennis vergaren die de basis legt voor toekomstig schoolwerk. Taal-, reken- en schrijfvaardigheden worden zo eenvoudig aangeleerd. Het gebruik van dit specifieke materiaal, inclusief handpoppen en leerkaarten, maakt leerdoelen tastbaar en betekenisvol. De handpop introduceert leerdoelen op een speelse manier, wat zorgt voor een veilige leeromgeving. Vervolgens worden de leerdoelen verder uitgewerkt door de leerkracht met behulp van de bijbehorende materialen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Meander specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Meander biedt een uitgebreid aanbod speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ja, Basisschool Meander biedt een uitgebreid aanbod speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Kinderopvang services
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool Meander samen voor het jonge kind?

De school onderhoudt waardevolle samenwerkingen met diverse kinderopvang- en peuteropvangorganisaties in Brunssum.

De school onderhoudt waardevolle samenwerkingen met diverse kinderopvang- en peuteropvangorganisaties in Brunssum.

Team | Basisschool Meander in Brunssum | [2025] Schoolregister