Basisschool Meander in Brunssum - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Meander Brunssum is 34,60 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,59% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, consistent boven de landelijke norm van 85%. De score ligt nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (92,97%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Fundamenteel niveau
Score: 92.5925%
Streefniveau
48,15% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 34,3%. Dit illustreert dat de school ondanks de complexe populatie hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 47,56%.
Streefniveau
Score: 48.1481%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op vmbo-k (25% vs. 9,17% regio), met tegelijkertijd opvallende percentages voor praktijkonderwijs (4,55% vs. 1,01% regio). Het aandeel havo/vwo-adviezen (11,36%) blijft achter bij regionale peers (18,61%). Dit past bij de schoolweging maar vraagt om aandacht voor kansengelijkheid.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2014-2015
Vergelijkend onderzoek toont dat groep 8-leerlingen 2,1% hoger scoren op taal dan het groepsgemiddelde in groep 7, mogelijk door de inzet van digitale leerplatforms sinds 2021. De school presteert vergelijkbaar met andere MOVARE-scholen in Limburg.
Toets | Gemeente Brunssum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden twee keer per jaar geëvalueerd door middel van een uitgebreide analyse. Dit gebeurt zowel op schoolniveau als groepsniveau en leerlingniveau. De doelen en aanpak worden beschreven in het zogenoemde OPO. Dit komt met het gehele team tot stand om zo het onderwijs aan onze leerlingen zo optimaal mogelijk te maken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
20,83% van de leerlingen presteert onder advies – significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Slechts 4,17% stroomt door boven advies (vs. 25,27% nationaal). Deze cijfers onderstrepen de uitdagingen in advisering en doorstroombegeleiding bij complexe leerlingprofielen.
Sociale ontwikkeling
Wij geloven erin dat door het bieden van goed onderwijs, kinderen succeservaringen kunnen opdoen wat een positieve invloed heeft op hun gevoel van competentie en hiermee welbevinden.Daarnaast weten wij ook vanuit de wetenschap dat goed gedrag laten zien niet vanzelfsprekend bekend is bij kinderen, maar aangeleerd dient te worden. Goed voorbeeldgedrag vanuit de volwassenen om hen heen is hierbij enorm van belang. LEES MINDER
Empathie
Voorbeeldgedrag
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Meander voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Meander gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Daarnaast wordt Leerling in Beeld gebruikt voor de registratie van sociaal-emotioneel welbevinden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Meander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Meander gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Meander?
Basisschool Meander gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.