Basisschool Openbare Basisschool De Meerpaal in Bruinisse

Het team van Openbare Basisschool De Meerpaal in Bruinisse

Current section: team
Dreef 4
4311 Bruinisse

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Meerpaal is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Meerpaal. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Meerpaal bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Meerpaal bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Meerpaal zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Meerpaal. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (37.5%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (37.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Meerpaal werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Meerpaal gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Afwezigheid: Ons Vervangingsbeleid op De Meerpaal

Openbare Basisschool De Meerpaal, als trotse onderdeel van Obase, waarborgt de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten, zetten we diverse effectieve strategieën in om uw kind te verzekeren van deskundige begeleiding. Ons flexibele vervangingssysteem omvat meerdere opties, afgestemd op de specifieke situatie. Zo maken we gebruik van ervaren leerkrachten uit onze eigen vervangingspool, zorgen we voor extra inzet van collega's met een passie voor het onderwijs, of bieden we ondersteuning door onze toegewijde onderwijsassistenten. In gevallen waar directe vervanging door een leerkracht niet direct mogelijk is, zorgen we ervoor dat de lesgroep zorgvuldig wordt verdeeld over andere klassen. Dit garandeert dat elke leerling ononderbroken toegang heeft tot een stimulerende leeromgeving en de aandacht krijgt die hij of zij verdient. Bekijk de mogelijkheden en ervaar onze toewijding aan uitmuntend onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Teamindeling 2023

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Meerpaal

3

Sterk Taal- en Rekenenonderwijs

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Intern Begeleider
Gespecialiseerde Rekencoach
Gedreven Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleider waarborgt de individuele leerbehoeften van elk kind, met een focus op data-analyse en effectieve leerplannen. De gespecialiseerde reken- en taalspecialisten verrijken ons lesaanbod en ondersteunen het team met innovatieve methodieken en beleidsontwikkeling, wat resulteert in een krachtige leeromgeving voor taal en rekenen.

2

Positieve Sociaal-Emotionele Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Kanjer Coördinator

Toelichting van de school:

Wij bevorderen een positief sociaal klimaat met de Kanjertraining, waarbij leerlingen leren over wederzijds respect en effectieve communicatie. Duidelijke groepsafspraken vormen de basis voor een prettige leer- en werkomgeving, waarin kinderen inzicht krijgen in hun gedrag en de impact daarvan op anderen. Onze Kanjer Coördinator faciliteert een optimaal groepsdynamisch klimaat en begeleidt het team bij het structureel monitoren en verbeteren van de sociaal-emotionele ontwikkeling via de 4D-methode (Data, Duiding, Doelen, Doen). Deze cyclische aanpak garandeert gerichte groei en welzijn voor al onze leerlingen.

0

Optimale Gedragsaanpak en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke gedragsspecialisten zijn aangewezen, integreert ons team proactief strategieën voor gedragsmanagement en taakaanpak in het dagelijks onderwijs. We zetten ons continu in voor een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zijn of haar volledige potentieel kan benutten, met aandacht voor zowel individuele begeleiding als effectieve klassenmanagementtechnieken.

1

Ontwikkeling Motoriek en Lichamelijke Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Onze leerlingen genieten wekelijks van een professionele gymles verzorgd door onze gespecialiseerde vakleerkracht, wat bijdraagt aan hun fysieke ontwikkeling en sportieve vaardigheden. Daarnaast wordt de tweede gymles verzorgd door de eigen groepsleerkracht, waardoor een consistente focus op beweging en gezondheid binnen het schoolcurriculum gewaarborgd blijft.

0

Zorg voor Medische Behoeften en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische ondersteuning of persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en externe professionals, om zo de zorg op maat te garanderen. Ons schoolteam is getraind om alert te zijn op de behoeften van leerlingen en biedt waar nodig ondersteuning, met respect voor privacy en individuele zorgplannen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
leertuin
creatieve ruimte

Ontdek Onze Ondersteuning: Elke Leerling Centraal bij De Meerpaal

Gedetailleerde Schooltoelichting Passend Onderwijs

Bij Openbare Basisschool De Meerpaal in Bruinisse zetten we ons volledig in om ons onderwijs naadloos aan te laten sluiten bij de unieke capaciteiten van elk kind. We streven naar een continue, optimale ontwikkeling voor al onze leerlingen, met gerichte aanpakken per leerjaar, groep en individuele leerling. Het is essentieel dat kinderen begrijpen wat ze leren en op hun eigen tempo vooruitgang boeken. Om dit te realiseren, monitoren we de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig. Een robuust leerlingvolgsysteem en heldere toetsafspraken garanderen een gedetailleerd inzicht in de voortgang, zowel individueel als collectief. We maken gebruik van observaties in Mijnkleutergroep en het 'IEP leerlingvolgsysteem'. Door opbrengstgericht te werken, evalueren we toetsresultaten aan de hand van onze gestelde doelen en verwachtingen. Indien nodig passen we de lesstof, de aanpak of het onderwijsaanbod aan, of bieden we extra ondersteuning. Voor sommige kinderen is versnellen of juist vertragen binnen de lesstof cruciaal voor een ononderbroken leerproces. Bij de start op onze school voeren we een intakegesprek met ouders en eventuele kinderopvang om de specifieke onderwijsbehoeften van een kind te identificeren. Aan het begin van elk nieuw schooljaar vindt een 'warme overdracht' plaats tussen leerkrachten. Hierbij worden de individuele leerbehoeften van elk kind besproken, zodat de nieuwe leerkracht direct een passende start kan maken. Bij het verlaten van onze school na acht jaar, zorgen we voor een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs door een persoonlijke overdracht met de mentor van de ontvangende school. Ons zorgplan beschrijft gedetailleerd hoe en wanneer wij extra ondersteuning bieden, hoe we omgaan met versnellen of vertragen in lesstof, en hoe we de doorstroom van voorschoolse opvang naar basisschool en van basisschool naar voortgezet onderwijs vormgeven. Dit plan is de leidraad voor onze aanpak van passend onderwijs. **Zorgplicht en Passend Onderwijs** Sinds de invoering van Passend Onderwijs dragen schoolbesturen de zorgplicht. Dit houdt in dat wij als school verplicht zijn te onderzoeken of we een leerling met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften passend onderwijs kunnen bieden. Het Samenwerkingsverband Kind op 1 ondersteunt ons hierbij, onder andere door observaties uit te voeren en arrangementen te bieden voor extra hulp binnen de klas. Indien de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een leerling vooraf niet volledig duidelijk zijn, hebben wij zes weken na schriftelijke aanmelding door ouders de tijd om dit te onderzoeken en te bepalen of wij passend onderwijs kunnen bieden. Deze periode kan eenmalig met vier weken worden verlengd, mits ouders hiervan op de hoogte worden gesteld. Als blijkt dat onze school de benodigde ondersteuning niet kan bieden, zoeken we in overleg met ouders naar een geschikte plek op een andere school. Het Samenwerkingsverband kan hierbij assisteren, maar de eindverantwoordelijkheid blijft bij het schoolbestuur. **Zicht op Ontwikkeling: Onze Werkwijze** Bij De Meerpaal staat 'Zicht op Ontwikkeling' centraal in ons onderwijs. Dit betekent dat we continu inzicht hebben in de actuele ontwikkeling van ons bestuur, de school, de groepen en individuele leerlingen. Door deze ontwikkeling te duiden en te verklaren, weten we precies welke stappen nodig zijn om de onderwijskwaliteit dagelijks te verbeteren. Alle scholen die vallen onder Obase verzamelen systematisch informatie over de ontwikkeling van hun leerlingen en groepen middels een leerling- en onderwijsvolgsysteem. Scholen zijn vrij in de keuze van toetsen, observatiesystemen en methodieken. Wij hanteren een cyclische aanpak voor het volgen en sturen van de ontwikkeling, conform de zorgcycli (groot, midden, klein) volgens het 4D-model: data, duiden, doelen, doen. Wij geloven sterk in het uitspreken van hoge verwachtingen; leerlingen presteren beter wanneer ze gestimuleerd worden om in zichzelf te geloven en het maximale uit zichzelf te halen. Dit geldt niet alleen voor academische resultaten, maar zeker ook voor de sociale en persoonlijke ontwikkeling. We streven ernaar om minimaal de referentienormen te behalen die passen bij onze schoolweging, zoals vastgesteld door de Inspectie van het Onderwijs. Cyclisch werken aan kwaliteit begint bij heldere ambities en een actueel beeld van onze huidige positie, met referentieniveaus als ankerpunten. De basisondersteuning vanuit het Samenwerkingsverband Kindop1, dat Passend Onderwijs organiseert voor primair onderwijs in de Oosterschelderegio en Walcheren, is een afspraak waarbij scholen een standaard basisondersteuning bieden. Deze basisondersteuning voldoet aan de basiskwaliteitseisen van de Inspectie van het Onderwijs. Jaarlijks ontvangen scholen een bijdrage van het Samenwerkingsverband voor de invulling van deze basisondersteuning, die wordt ingezet voor het versterken van Passend Onderwijs binnen de school. Denk hierbij aan het organiseren van multidisciplinaire overleggen (MDO) of de inzet van preventieve en licht curatieve interventies. Voor extra ondersteuning kan de school tevens een beroep doen op het Samenwerkingsverband Kindop1. **Zorgniveaus voor Ondersteuning** Wij hanteren drie zorgniveaus voor de basisondersteuning: * **Zorgniveau Standaard:** Hierbij wordt de ondersteuning geboden door de eigen leerkracht. De ontwikkeling van de groep en individuele leerlingen wordt besproken tijdens de groepsbespreking met de intern begeleider. * **Zorgniveau Structureel Intensief/Verdiept:** De leerkracht biedt ondersteuning, met actieve betrokkenheid van de intern begeleider. De ontwikkeling van de leerling wordt specifiek besproken in de leerlingbespreking met de intern begeleider. * **Zorgniveau Extra Ondersteuning:** De leerkracht wordt bijgestaan door gespecialiseerde externe professionals. Dit kan omvatten: * Ambulante begeleiding * Schoolmaatschappelijk werk * Jeugdconsulenten * Vitruvio (voor hoogbegaafdheidsonderwijs) * Speciaal Basisonderwijs (SBO) * Taal Expertise Centrum (TEC) De ontwikkeling van leerlingen op dit niveau wordt besproken met de leerkracht, ouders, de leerling zelf, en de interne of externe begeleider. Alle afspraken worden vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OP). Ons zorgplan bevat de gedetailleerde structuur, organisatie, werkwijze en onze ambitieuze doelen. **Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning** Voor de komende jaren hebben we concrete ambities om de begeleiding van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte verder te optimaliseren: * Versterken van de vaardigheden van leerkrachten in het toepassen van het 4D-model voor het analyseren van onderwijsresultaten. * Implementatie van een vernieuwde rekenmethode. * Afstemmen en verbeteren van de instructievaardigheden van onze leerkrachten. * Verstevigen van de doorlopende leerlijnen in zowel aanbod als aanpak binnen de gehele school, over alle vakgebieden heen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan: De Meerpaal's Toekomstvisie

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Voor de komende vier jaar focussen wij op een aantal cruciale pijlers om ons onderwijs continu te verbeteren. Ons onderwijs is afgestemd op de specifieke leerbehoeften van elke groep, van kleuters tot oudere leerlingen. We maken gebruik van actuele en effectief geïmplementeerde lesmethodes, waardoor een heldere doorlopende leerlijn op alle vakgebieden gewaarborgd is. Jaarlijks evalueren en optimaliseren we ons lesaanbod. We streven naar een professioneel leer- en werkklimaat, met het motto 'elke dag een beetje beter'. Het schoolteam is proactief betrokken bij de schoolontwikkeling, waarbij onderzoek naar bewezen effectieve onderwijsmethodieken centraal staat. Collegiale consultatie, gerichte feedback en het gebruik van doelenborden faciliteren deze ontwikkeling. Elke leerkracht werkt aan persoonlijke groei en professionele verdieping. Ons burgerschapsonderwijs is zorgvuldig afgestemd op onze leerlingen en wordt planmatig vormgegeven met behulp van het 4D-model: Data, Duiden, Doelen, Doen. Dit model zorgt voor een zichtbare en consistente doorlopende lijn in ons aanbod, wat essentieel is voor de ontwikkeling van onze leerlingen tot actieve burgers. Binnen de gehele school ademen we het principe 'elke dag een beetje beter'. We borgen onze ontwikkelingen via gestructureerde kwaliteitssystemen zoals MSP en ons handboek 'Zo werken wij op de Meerpaal'. Het 4D-model ondersteunt onze cyclische en doelgerichte werkwijze, waardoor continue verbetering gewaarborgd blijft. Als onderdeel van onze kwaliteitszorg bieden we een passend onderwijsaanbod voor alle leerlingen. Ons ondersteuningsplan beschrijft gedetailleerd hoe we leerlingen volgen en ons aanbod afstemmen op individuele onderwijsbehoeften, inclusief onze kaders. Ook hier hanteren we een cyclische en doelgerichte aanpak met het 4D-model. We versterken de samenwerking met KIBEO kinderopvang om ons aanbod voor kinderen van 2,5 tot 12 jaar te optimaliseren. Door nauwe samenwerking tussen leerkrachten en pedagogisch medewerkers zorgen we voor een naadloze afstemming van onderwijs en opvang, ten gunste van elk kind. Tot slot bevorderen we de samenwerking met collega-scholen in Bruinisse, vanuit de gedeelde missie 'goed onderwijs voor alle leerlingen in Bruinisse'. Gezamenlijke activiteiten en projecten vormen de basis voor deze waardevolle samenwerking.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Alle ambitieuze doelen die we nastreven zijn gedetailleerd uitgewerkt in ons schoolplan 2023-2027. Elk schooljaar vertalen we deze doelen naar een concreet jaarplan, waarin we de gewenste resultaten helder definiëren. Gedurende dit proces documenteert het schoolteam, in het handboek van De Meerpaal, de gemaakte afspraken en de gehanteerde werkwijzen. Door het handboek jaarlijks te evalueren en onze kwaliteit kritisch te meten, houden we voortdurend zicht op onze schoolontwikkeling en de algehele onderwijskwaliteit. In lijn met het kwaliteitsbeleid van Obase hebben we een specifieke kwaliteitskalender opgesteld. Deze kalender dient als leidraad voor het borgen van de hoge kwaliteit van ons onderwijs.

Kleuteronderwijs: Een Vliegende Start op Basisschool De Meerpaal

Toelichting van de school

Op Openbare Basisschool De Meerpaal bieden we groep 1 en 2 thematisch en spelenderwijs onderwijs. Onze doelgerichte activiteiten zijn afgestemd op boeiende thema's die de nieuwsgierigheid van jonge kinderen prikkelen. In diverse speelhoeken werken de kinderen actief aan hun ontwikkeling, waarbij spel centraal staat. Wij geloven dat een goede start essentieel is voor een succesvolle schoolloopbaan. Daarom besteden we veel aandacht aan een rustige en prettige wenningsperiode. Een voorspelbare en veilige omgeving zorgt ervoor dat zelfs de allerkleinsten met plezier naar school komen. Open communicatie met ouders over het welzijn van hun kind is voor ons vanzelfsprekend. Met het observatiesysteem KIJK-registratie volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig. Dit stelt ons in staat om onze lesactiviteiten optimaal af te stemmen op de individuele leerbehoeften en de 'zone van naaste ontwikkeling'. De methode Schatkist biedt ons inspiratie en praktische handvatten voor het vormgeven van thematische activiteiten. We streven naar een balans tussen begeleide en vrije activiteiten, met veel aandacht voor creativiteit, samenwerking en beweging. Ook maken de kinderen al kennis met de Engelse taal. Peuters van Kibeo die binnenkort naar onze school gaan, bezoeken onze kleuterklassen tweemaal per week. Onder begeleiding van hun pedagogisch medewerker kunnen zij zo alvast wennen aan de schoolse omgeving. Deze samenwerking versterkt de doorgaande lijn tussen kinderopvang en basisonderwijs.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Meerpaal?

Basisschool De Meerpaal biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een nauwe samenwerking met peuteropvang.

Basisschool De Meerpaal biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en een nauwe samenwerking met peuteropvang.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool De Meerpaal samen voor het jonge kind?

De school werkt nauw samen met Kibeo kinderopvang, specifiek de vestiging in Bruinisse, om een naadloze overgang naar de basisschool te garanderen.

De school werkt nauw samen met Kibeo kinderopvang, specifiek de vestiging in Bruinisse, om een naadloze overgang naar de basisschool te garanderen.

Team | Openbare Basisschool De Meerpaal in Bruinisse | [2025] Schoolregister