Openbare Basisschool De Meerpaal
Dreef 4
4311 AK Bruinisse

Schoolweging

Schoolweging
30.53
Spreiding
5.37

De schoolweging van De Meerpaal Bruinisse is 30,53 , met een spreiding van 5,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,18% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk boven de landelijke norm van 85%. De school presteert hiermee 1,47 procentpunt beter dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen, een bewijs van basiskwaliteitsborging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,36% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit is 11,06 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 34,78% vmbo-advies (waarvan 17,39% vmbo-b/k) tegenover 47,83% havo/vwo-advies. Opvallend is het hoge aandeel zuivere havo-adviezen (21,74% vs. 16,07% regio). Het vwo-percentage (17,39%) blijft dicht bij het landelijk gemiddelde (18,61%), wat passend is bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Meerpaal BruinisseGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten geven ons zicht op de ontwikkeling. Voor ons staat Zicht op Ontwikkeling aan de basis van goed onderwijs: weten waar je als school, groep, kind vandaag in de ontwikkeling staat, deze duiden en verklaren zodat je weet wat er nodig is om elke dag weer de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. We verzamelen met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem systematisch informatie over de ontwikkeling van haar leerlingen en groepen. We registreren de ontwikkeling van de kinderen in het observatiesysteem KIJK! en IEP leerlingvolgsysteem. We volgen en sturen de ontwikkeling cyclisch volgens de grote-, midden- en kleine zorgcyclus volgens het 4D model data duiden doelen doen. Leerlingen leren meer als je laat zien en uitspreekt dat je hoge verwachtingen van ze hebt. Sterker nog, leerlingen leren hierdoor beter, omdat ze gestimuleerd worden om in zichzelf te geloven en het meeste uit zichzelf te halen. Dit geldt naast kwalificatie zeker ook voor socialisatie en persoonsvorming’. We streven ernaar om vanuit hoge verwachtingen minimaal de referentienormen te halen passend bij de schoolweging volgens het onderwijsresultatenmodel van de Inspectie van het Onderwijs. Cyclisch werken aan kwaliteit start vanuit ambities en een helder overzicht van waar je nu staat. De referentieniveaus zijn hierin ankerpunten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). 78,57% stroomt op niveau door, waarvan 21,43% boven advies. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en adequate voorbereiding op het VO, zoals beschreven in hun transparante adviestraject.

Sociale ontwikkeling

Ruimte Wij vinden het belangrijk dat iedereen (leeftijdsadequaat) verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen keuzes, ontwikkeling en gedrag. We scheppen ruimte zodat leerlingen eigenaarschap kunnen nemen. Leerlingen ontwikkelen zich hierin door zelf keuzes te maken, gedrag bespreken, ruimte en vrijheid te krijgen/ervaren om verantwoording te dragen. We willen een oefenplaats zijn waar leerlingen mogen groeien en elke dag een nieuwe kans krijgen om zich hierin verder te ontwikkelen. Als schoolteam laten wij hierin voorbeeld gedrag zien. Samen Als school, leerlingen, leerkrachten, ouders en de buurt, zijn wij de mini-maatschappij waarin wij weten: 'Alleen ga je sneller, samen kom je verder'. Wij geloven in de synergie van 1 + 1 = 3. We dagen kinderen uit om die vaardigheden te leren om succesvol samen te werken. Samenwerken is een vaardigheid die je blijvend moet oefenen. Samen bespreken hoe het 'samenwerken' ging, welke keuzes er zijn gemaakt en wat het resultaat was zorgt ervoor dat de toolbox van de leerling steeds groter wordt om succesvol samen te werken. Samen is niet alleen samen werken maar is ook zorgen voor elkaar, onderdeel uitmaken van een gemeenschap. We leren leerlingen vaardigheden om ook uit te kijken naar en te zorgen voor anderen. Eigenheid Iedereen is uniek. Op de Meerpaal zien wij elkaar, de leerling en de ouder. We stellen ons oordeel uit om elkaar de ruimte te geven om uniek te zijn. We hebben oog voor de verschillen maar ook voor de overeenkomsten. We leren kinderen om te (onder)zoeken wat hun kwaliteiten zijn en hoe zij deze optimaal kunnen inzetten. Als team zijn wij hier een voorbeeld in door elkaars kwaliteiten te benutten bij het bieden van onderwijs. LEES MINDER

Ruimte

Samen

Eigenheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Meerpaal voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Meerpaal hecht veel waarde aan het welbevinden van de kinderen. De school gaat ervanuit dat een kind leert wanneer het zich gezien en gehoord voelt. Het schooljaar begint met de gouden weken, waarin groepsvorming centraal staat. Naast de Kanjertraining (groep 1 t/m 8) worden verschillende middelen ingezet om zichzelf en anderen te leren kennen, zelfregulatie te bevorderen, samenwerking te stimuleren en conflicthantering aan te leren. De dagelijkse praktijk wordt gebruikt om dit te oefenen. Jaarlijks wordt, naast de veiligheidsbeleving, ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in groep 5 t/m 8 gemeten. Deze gegevens worden gebruikt om het aanbod aan te passen aan de behoeften van de groep en het individuele kind.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Meerpaal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Meerpaal gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Meerpaal?

Openbare Basisschool De Meerpaal gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.