
Schoolweging
De schoolweging van Op Dreef Bruinisse is 30,35 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort excellent voor basisvaardigheden: **97.6%** van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit ondanks dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Maar liefst **61.9%** van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaalwaarde van 45.5%. Dit duidt op effectieve differentiatie, gezien de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een gebalanceerd beeld: 22.22% havo en 11.11% vwo (iets lager dan regionale vergelijkingsscholen). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-(g)t (16.67%) en combinatie-adviezen (27.78%), wat past bij de hogere schoolweging. Praktijkonderwijs blijft met 0% onder het regionaal gemiddelde (1.01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Op Dreef Bruinisse | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.3 | 175.23 | 175 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met ingang van het schooljaar 2024-2025 gaan we werken met de het CITO leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Alle CITO-toetsen worden geanalyseerd. Tijdens de groepsbespreking met de intern begeleider, groepsleerkracht en directeur, worden de analyses besproken en de volgende doelen opgesteld. Daarna worden alle analyses in de (tussen)opbrengsten vergadering besproken. Indien nodig komen er aanbevelingen voor handelen vanuit het team. Deze worden vastgelegd en uitgevoerd. Bij de volgende CITOanalyse worden ze geëvalueerd. (2 maal per jaar)
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
We werken op school aan 21 Eeuwse vaardigheden; kritisch leren denken, samenwerken, sociaal zijn, problemen leren oplossen, creatief zijn, praten met en luisteren naar elkaar. We leren kinderen te handelen volgens christelijke normen en waarden; hulpvaardig zijn, je talenten benutten, blij zijn met jezelf en een ander, hard werken en je best doen, beleefd zijn, je aan je beloften houden, de waarheid vertellen en een voorbeeld zijn. Al deze aspecten maken een integraal deel uit van ons onderwijs. De leerkrachten hebben hierin een voorbeeldrol. Daarnaast wordt er expliciet aandacht besteed aan sociale vaardigheid in de KiVa-lessen. KiVa is een anti-pestmethode waarvan uit onderzoek is gebleken dat het pestgedrag met ten minste 50% wordt verminderd. De godsdienstlessen hebben mede als doel de lessen uit de Bijbel te leren toepassen op ons dagelijks handelen. LEES MINDER
(naasten)liefde en verbinding
kennis en aandacht
sociaal en empatisch
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Op Dreef voor sociale ontwikkeling?
Elke groep krijgt expliciet les in sociale vaardigheden volgens de KiVa methode. Hierbij hoort een vragenlijst, die de kinderen twee keer per jaar invullen. De opbrengsten uit de vragenlijsten worden geanalyseerd door de groepsleerkracht, de ib'er en het team. Hieruit worden, indien nodig, plannen opgesteld. Daarnaast vullen alle leerkrachten de Leerling in Beeld vragenlijst in voor hun groep. Dit gaat over sociaal welbevinden. Ook de kinderen vullen deze vragenlijst in. Wanneer blijkt dat kinderen hier opvallend scoren, wordt een plan van aanpak gemaakt. De kinderen van groep 5-8 vullen de lijst zelf in en de leerkrachten van groep 3 tot en met 8 vullen de lijst in.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Op Dreef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Op Dreef gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KiVa en Leerling in Beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Op Dreef?
Christelijke Basisschool Op Dreef gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KiVa.