
Schoolweging
De schoolweging van De Schakel Broekhuizenvorst is 27,22 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school presteert hiermee nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (96.4%). Dit onderstreept het succes van het preventieve zorgmodel waarbij elke leerling systematisch wordt gevolgd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, waarmee De Schakel de inspectienorm (50.1%) ruim overstijgt. De score ligt ook boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61.1%). Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk en het ‘ontwerpend leren’-programma dat sinds 2020 wordt ingezet.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 50% havo en 30% vwo-advies (landelijk: 16.1% havo, 18.6% vwo). Praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder het regionale gemiddelde (1%). Deze focus sluit aan bij de relatief gunstige schoolweging en de monitoringssystematiek uit het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Schakel Broekhuizenvorst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school heeft eigen schoolnormen opgesteld voor de tussenresultaten. Rond maart (middentoetsen) en juni (eindtoetsen) worden de resultaten besproken in een Grote Schoolbespreking. We bespreken de resultaten en trends eerst op school niveau, daarna op groepsniveau en tenslotte op individueel kindniveau. We stellen gezamenlijk een plan op voor het schoolniveau en leerkrachten maken een plan voor hun eigen groep. Tenslotte stellen we voor de kinderen waarvoor het nodig is nog een individueel handelingsplan op. Van hieruit worden dan de nodige acties uitgezet..
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6.67% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11.81% landelijk. Het hoge percentage boven-advies (40% vs. 25.3% nationaal) benadrukt de kwaliteit van het adviseringstraject. Deze cijfers ondersteunen de in het schoolplan beschreven ‘doorlopende ontwikkellijn’ met tussentijdse niveauchecks.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een Vreedzame School. We besteden iedere week aan half uur op ons lesprogramma aan sociale omgang met elkaar en aan burgerschap. We volgen de ontwikkeling van de kinderen op sociaal emotioneel gebied. Kinderen en ouders geven aan dat ze de Schakel een fijne en veilige school vinden.
Veiligheid
Vertrouwen
Ontwikkeling
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
De Kernwaarden op school zijn in overleg met ouders, kinderen en team bepaald. We hebben gekozen voor de Vreedzame School omdat deze werkwijze helemaal past bij onze school. Inmiddels zijn we ook echt een Vreedzame School en en hebben we een heel fijn sociaal en veilig klimaat op onze school. We hanteren een grondwet. Wij zorgen ervoor dat iedereen erbij hoort Wij lossen conflicten samen op We luisteren naar elkaar Wij helpen elkaar We zijn verantwoordelijk voor onze spullen en omgeving Wij zorgen ervoor dat iedereen zich veilig voelt We dragen onze visie uit op onze website, in de contacten met anderen en visueel in ons eigen schoolgebouw. We hebben hierin een doorgaande lijn met peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang van 't Nest gerealiseerd op dit gebied.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! Viseon Sociaal Emotionele Vragenlijst