Chr. Kindcentrum Het Mozaïek
Museumweg 1
1721 BW Broek

Schoolweging

Schoolweging
27.55
Spreiding
5.57

De schoolweging van Het Mozaïek Broek op Langedijk is 27,55 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 90,2% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, mede dankzij het adaptieve onderwijsprogramma.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 45,9% van de leerlingen dat het streefniveau voor taal en rekenen behaalt, ligt de school net onder de signaleringswaarde (50,1%). Dit benadrukt de uitdaging om meer leerlingen tot verdiepend niveau te brengen, bijvoorbeeld via differentiatie in de rekenlessen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerroutes: 44,45% havo/vwo (25,93% havo, 18,52% vwo) tegenover 45,61% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hogere percentage vmbo-k (22,22% vs. 9,17% regio), wat past bij de gemengde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Mozaïek Broek op LangedijkGemeente AmsterdamNederland
LIB173.29171.55175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Zie handboek kwaliteitszorg

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,45% zit onder advies (landelijk 11,81%). Met 77,42% leerlingen op adviesniveau overtreft de school het landelijk gemiddelde (62,93%). Dit reflecteert de nauwgezette begeleiding, zoals beschreven in het mentoraatsprogramma.

Sociale ontwikkeling

Een open school, waar respect en openheid sleutelwoorden zijn voor een veilige leeromgeving. We willen dat de kinderen veel leren en dat ze elke dag met plezier naar school gaan. Vanuit onze visie en identiteit werken we voortdurend aan een goede sfeer in de groepen. Gelijkwaardigheid tussen mensen is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Kinderen moeten respect hebben voor normen en waarden van anderen die zich onderscheiden in kleur, status,handicap, cultuur of geloof. We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkómen ervan. Elk schooljaar werken we met aandachtspunten voor sociaal-emotionele vorming, bijvoorbeeld door het thema van de week, de Week van Respect (in samenwerking met het anti-discriminatiebureau), een complimentendag, kind van de dag e.d. School moet een veilige plek zijn voor kinderen. We vinden het belangrijk dat ieder kind bij ons op school een veilige basis vindt om te leren en te spelen. We hebben duidelijke huisregels en een actief beleid tegen geweld en pesten. Zo zorgen we ervoor dat iedereen zich op school veilig kan voelen en zichzelf kan zijn. Onze huisregels zijn: • We zijn aardig voor elkaar• Anders zijn is oké!! • We laten anderen meespelen• Stop is stop! • We luisteren goed naar elkaar• We proberen een ruzie uit te praten • We helpen elkaar • Komen we er samen niet uit? Dan gaan we naar de meester of juf In de klassen zijn de huisregels en het gedragsprotocol goed zichtbaar opgehangen. Over deze regels wordt regelmatig gesproken (Waarom zijn deze regels er? Hoe kan ik ze toepassen?) en de kinderen van groep 3 t/m 8 hebben er hun naam onder gezet. Bij de inschrijfformulieren ontvangen de ouders/verzorgers de huisregels en het gedragsprotocol. We werken met de methode Stop = stop. Gedragscode: Samen met leerlingen en ouders zorgt Tabijn voor een veilige school. Om dit te bereiken is een gedragscode opgesteld. Deze code bevat afspraken waardoor we op een prettige manier met elkaar omgaan. De uitgangspunten zijn hierbij respect, veiligheid, ontwikkeling en verantwoordelijkheid. U vindt de code op de website van onze school en op de kubussen die u in elk lokaal terug kunt vinden. LEES MINDER

warm pedagogisch klimaat

anti-pestbeleid en protocol

week van respect

Wat is de werkwijze van Chr. Kindcentrum Het Mozaïek met betrekking tot sociale ontwikkeling?

De werkwijze voor sociale ontwikkeling is beschreven in de visie ten aanzien van de sociale opbrengsten.

Welke registratievormen gebruikt Chr. Kindcentrum Het Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Chr. Kindcentrum Het Mozaïek gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Chr. Kindcentrum Het Mozaïek?

Chr. Kindcentrum Het Mozaïek gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kanjer trainingen, Plezier op school, Taakspel en Taalspel (dat hoort bij Taakspel).