Basisschool St. Leonardusschool in Brielle

De resultaten van St. Leonardusschool in Brielle

Current section: resultaten
Gooteplein 2
3232 Brielle

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van St. Leonardusschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past St. Leonardusschool bij jullie?

Ontdek hoe goed St. Leonardusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basis voor Succes op de St. Leonardusschool

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden in groep 8 getoetst middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor het behalen van dit basisniveau. Op de St. Leonardusschool streven we ernaar dit percentage ruimschoots te overtreffen en een solide basis te leggen voor de verdere schoolcarrière van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitieus Leren en Presteren op de St. Leonardusschool

Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau, dat we met trots nastreven voor al onze leerlingen aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie bepaalt per school, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde voor dit streefniveau. Op de St. Leonardusschool zetten we ons dagelijks in om onze leerlingen te stimuleren excelleren en hun potentieel volledig te benutten, wat resulteert in indrukwekkende prestaties op dit hogere niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van St. Leonardusschool?

De St. Leonardusschool in Brielle organiseert in september een informatieve middag voor ouders van groep 8 leerlingen. Tijdens deze bijeenkomst lichten de leerkrachten het voortgezet onderwijs, de eindtoets en het aanmeldingsproces toe. Ouders en leerlingen ontvangen in juni tijdens oudergesprekken in groep 7 een voorlopig schooladvies. Dit advies wordt samengesteld door een team van leerkrachten en de directie. Gedurende de herfst en wintermaanden bezoeken groep 8 leerlingen diverse middelbare scholen in Brielle. Het voorlopige advies wordt periodiek geëvalueerd door het docententeam. In het eerste gesprek van groep 8 met leerling en ouders wordt het advies opnieuw besproken. In maart vindt het definitieve adviesgesprek plaats. Hierbij wordt rekening gehouden met de schoolontwikkeling, de werkhouding van de leerling en de resultaten van de eindtoets. Ouders worden geadviseerd over de meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs voor hun kind. De uiteindelijke aanmelding wordt door de ouders verzorgd. Er is tevens nauw contact met brugklascoördinatoren. Voor leerlingen die doorstromen naar Praktijkonderwijs is een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) vereist. Voor Praktijkonderwijs geldt een IQ-toelating tussen 55 en 80, en een leerachterstand van minimaal drie jaar op specifieke domeinen. Bij het voldoen aan deze criteria wordt, in samenwerking met het schoolteam en ouders, het onderwijskundig rapport opgesteld. Aanmelding voor Praktijkonderwijs dient voor 1 februari te geschieden, eerder dan voor andere studierichtingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel Je Kind Sociaal en Emotioneel op de St. Leonardusschool

Op de St. Leonardusschool koesteren we de brede ontwikkeling van elk kind. Naast academische vooruitgang, zetten we vol in op de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. We streven ernaar een omgeving te creëren waarin kinderen zich geborgen voelen, met plezier leren en zich optimaal kunnen ontwikkelen in hun omgang met zichzelf en anderen. We realiseren ons dat zelfvertrouwen, weerbaarheid, effectief samenwerken en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel essentiële vaardigheden zijn voor de toekomst. Onze aanpak is erop gericht om kinderen deze bouwstenen mee te geven. We sluiten naadloos aan bij de individuele leerbehoeften, met speciale aandacht voor het herkennen en beheersen van emoties, het opbouwen van positieve vriendschappen en het waarderen van diversiteit. Voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van gedragsmanagement, sociaal inzicht of zelfbeeld, bieden we gerichte ondersteuning. Dit doen we onder andere door de methode 'Leren en Leven' te integreren in ons curriculum. Deze methode biedt een gestructureerde en preventieve aanpak die centraal staat in ons wekelijkse lesprogramma. Daarnaast stimuleren we een positieve groepscultuur door middel van actieve groepsprocessen, samenwerkingsopdrachten en het consequent bevorderen van respectvolle interacties. Deze focus op sociale ontwikkeling is tastbaar in de algehele schoolcultuur. We hanteren heldere afspraken, nemen elk signaal serieus en investeren actief in de relaties tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en leerkrachten. Ons beleidsplan 'Sociale veiligheid – van pesten naar samenwerken' waarborgt een consistente en doordachte aanpak, die de sociale groei van al onze leerlingen stevig onderbouwt en richting geeft.

Verbondenheid en vertrouwen bevorderen

Een veilige en warme schoolomgeving creëren

Respect en erkenning voor iedereen tonen

Hoe bevordert de St. Leonardusschool de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?

De St. Leonardusschool investeert actief en doelgericht in de sociale en emotionele groei van alle leerlingen. Wij beschouwen sociale competenties zoals zelfvertrouwen, weerbaarheid, samenwerking en verantwoordelijkheid als even belangrijk als schoolse prestaties. Onze kernwaarden – verbondenheid, vertrouwen, veiligheid, respect en erkenning – vormen de basis van ons pedagogisch beleid en sturen onze dagelijkse praktijk. We werken met de erkende methode 'Leren en Leven', die een preventieve en gestructureerde aanpak biedt voor sociaal-emotioneel leren. Wekelijks worden lessen gegeven over thema's als emoties, communicatie, omgaan met verschillen en conflictoplossing.. Om de ontwikkeling van elk kind nauwgezet te volgen, maken we gebruik van een kindvolgsysteem waarin observaties en gesprekken worden vastgelegd. Dit stelt ons in staat om tijdig extra ondersteuning te bieden waar nodig. De positieve sfeer in de school, de gezamenlijk opgestelde klassenregels en de open communicatie tussen leerkrachten, leerlingen en ouders weerspiegelen onze visie. Ons beleidsplan 'Sociale veiligheid – van pesten naar samenwerken' zorgt voor continuïteit en samenhang in onze aanpak, waardoor onze visie op sociale ontwikkeling dagelijks voelbaar is. Jaarlijks evalueren we de sociale veiligheid met behulp van een leerlingvragenlijst en stellen we een plan van aanpak op ter verbetering. Via 'IEP Hart en Handen' worden gerichte interventies in de klassen uitgevoerd, bijvoorbeeld lessen over executieve functies.

Welke registratiemethoden gebruikt de St. Leonardusschool voor het monitoren van sociale opbrengsten?

De St. Leonardusschool hanteert de volgende methoden om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst
  • IEP Hart en Handen

Welke methodiek(en) voor sociaal-emotioneel leren wordt/worden toegepast op de St. Leonardusschool?

Op de St. Leonardusschool wordt de volgende methodiek voor sociaal-emotioneel leren ingezet:

  • Leren en leven

Inspectierapport St. Leonardusschool: Kwaliteit van ons Basisonderwijs

De St. Leonardusschool in Brielle is een levendige basisschool met 406 enthousiaste leerlingen. Ons team zet zich dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand onderwijs, waarbij we de ontwikkeling van elk kind centraal stellen. Ontdek via de onderstaande link de officiële bevindingen van de onderwijsinspectie en zie hoe wij streven naar excellentie in het basisonderwijs.

Resultaten | St. Leonardusschool in Brielle | [2025] Schoolregister