
Schoolweging
De schoolweging van Anker is 31,79 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.87% van de leerlingen op fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is 3.64% hoger dan vergelijkbare scholen (95.23%), ondanks een schoolweging die 6.8% boven het landelijk gemiddelde ligt. De minimale achterblijvers (1.13%) krijgen intensieve begeleiding volgens het ondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
76.27% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 43.5% (+32.77%). Dit overtreft het regionale gemiddelde van 55.36% aanzienlijk. De score reflecteert succesvolle differentiatie in het onderwijsaanbod, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke theoretische oriëntatie: 59.97% havo/havo-vwo/vwo (46.67% havo, 13.3% havo/vwo) tegenover 6.67% praktisch gerichte adviezen. Dit contrasteert met regionale cijfers waar 18.61% vwo-advies wordt gegeven - bij Anker ontbreekt deze categorie. Wel is er aandacht voor maatwerk: 13.33% krijgt gecombineerde vmbo-(g)t/havo-adviezen, wat aansluit bij doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Anker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. In de eerste plaats moeten de leraren daarom de leerlingen goed kennen. Daarna moeten de leerlingen goed gevolgd worden. Waar nodig volgt (extra) ondersteuning en begeleiding. Deze ondersteuning kan gericht zijn op leerlingen die wat minder kunnen, maar ook op leerlingen die wat meer kunnen. Om het ontwikkelproces te volgen, hanteren we het IEP-LVS. Nadat de toetsen van het IEP-LVS zijn afgenomen, volgt er een periode van analyseren: Leraren analyseren de gegevens op groeps- en leerling niveau. Leraren bespreken de analyses in een groepsbespreking. Leraren bepalen n.a.v. de analyses welke (extra) ondersteuning er in de komende periode moet komen op individueel - en groepsniveau. Leraren presenteren hun bevindingen aan de collega's, waarna de schoolanalyse volgt. De intern begeleider verzamelt en verwerkt de analyses en conclusies in de schoolrapportage (MijnSchoolplan), zodat er verslag gelegd wordt van de bevindingen, de analyses en de conclusies. De schoolrapportage is tevens de verantwoording naar de ouders, het bestuur en de inspectie van het onderwijs. Leerlingen met een D en E score, leerlingen die sterk terugvallen en leerlingen met een (vermoeden van) meer- en hoogbegaafdheid komen in aanmerking voor extra ondersteuning. De centrale figuur bij zorg en begeleiding is de leraar. De intern begeleider heeft een coördinerende taak.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 35.71% boven het oorspronkelijke advies presteert - 41% hoger dan het landelijk gemiddelde. Slechts 7.14% zit onder advies (40% lager dan benchmark). Dit succes wordt toegeschreven aan de 'dubbellaagse advisering' (combinatie van sociaal-emotionele en cognitieve criteria) en intensieve brugklasbegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij willen kinderen leren: spelenderwijs samen te spelen spelenderwijs samen te werken plezier te maken eigen en elkaars grenzen te ontdekken samen te leven in een wereld die snel verandert. LEES MINDER
Focus op jezelf
Focus op de ander
Respect
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Anker voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool Anker maakt gebruik van de methode Rots en Water. Twee leerkrachten zijn opgeleid tot 'trainer Rots en Water' en verzorgen jaarlijks de lessen aan alle groepen. Kinderen leren spelenderwijs samen te spelen, werken, plezier maken, eigen en elkaars grenzen ontdekken en samen te leven in een wereld die snel verandert. Sociale communicatie en confrontatievaardigheden worden aangeleerd. De lessen bevatten spelen, fysieke oefeningen, zelfreflectie en kringgesprekken. Termen die gebruikt worden zijn: ademhaling laag, stevig staan focus, bevries, stop, respect. In groep 1 en 2 ligt de nadruk op gronden, centreren, focus en samenwerken. In groep 3 en 4 ligt de nadruk op gronden, centreren, focus, ademkracht, Rots- en Waterkracht, lichaamsbewustzijn, meeleven met een ander, jezelf laten zien, grenzen aangeven, opkomen voor jezelf en een ander, samenwerken, vertrouwen en eigen keuzes maken. In groep 5 en 6 ligt de nadruk op gronden, centreren, focus, ademkracht, Rots- en Waterkracht, lichaamsbewustzijn, meeleven met een ander, jezelf laten zien, grenzen aangeven, omgaan met pesten, opkomen voor jezelf en een ander, samenwerken met een groepje, vertrouwen en eigen keuzes maken. Groep 7 en 8 behandelen gronden, centreren, focus, ademkracht, Rots- en Waterkracht, lichaamsbewustzijn, meeleven met een ander, jezelf laten zien, grenzen aangeven en omgaan met pesten, opkomen voor jezelf en een ander, samenwerken met een groepje, groepsproces, vertrouwen (op de groep) en eigen keuzes maken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Anker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Anker gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Parnassys leerlijnen 4-7 jaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Anker?
Christelijke Basisschool Anker gebruikt de Rots en Water methode voor sociaal-emotioneel leren.