Openbare Basisschool De Zeemeeuw in Breskens

Het team van Openbare Basisschool De Zeemeeuw in Breskens

Current section: team
Ghistelkerke 1 D
4511 Breskens

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Zeemeeuw is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Zeemeeuw. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Zeemeeuw bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Zeemeeuw bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Zeemeeuw zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Zeemeeuw. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.8%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (23.8%)
&ge;65 jaar (9.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Zeemeeuw werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (23.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Zeemeeuw gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op De Zeemeeuw: Altijd Zorg voor Uw Kind

Op Openbare Basisschool De Zeemeeuw zorgen we ervoor dat uw kind altijd les krijgt, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Bij ziekte of andere afwezigheid van onze leerkrachten zetten we ons maximaal in om direct passende vervanging te regelen. We maken hiervoor gebruik van een flexibele pool van ervaren onderwijsprofessionals via Escalda, en waar mogelijk lossen we vervanging intern op om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. In zeldzame gevallen, wanneer er geen vervanging beschikbaar is, verdelen we de leerlingen over andere groepen. Het naar huis sturen van kinderen doen we uitsluitend in absolute noodsituaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Zeemeeuw: Specialisten voor Succes

7

Taal, Rekenen en Lezen: Fundamenten voor Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Rekenspecialist voor Wiskundig Succes
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Communicatieve Vaardigheden
Leesspecialist voor Leesplezier en Begrip
Kunst- en Cultuurspecialist voor Creatieve Ontwikkeling
Specialist 21e-eeuwse Vaardigheden voor Toekomstig Succes

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Zeemeeuw zetten we intensief in op taal, rekenen en lezen met een team van gespecialiseerde leerkrachten. Deze experts bieden gerichte ondersteuning op school-, klas- en individueel leerlingenniveau, nauw samenwerkend met onze intern begeleiders. We onderhouden sterke banden met regionale logopedisten die vanuit ons gebouw opereren, wat zorgt voor efficiënte communicatie en samenwerking. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften werken we samen met ambulante begeleiders van Auris. Zij bieden praktische handvatten voor de leerkracht en ondersteunen leerlingen met op maat gemaakte lesprogramma's. Onze samenwerking met de lokale bibliotheek verrijkt het leesplezier door leesstimulering en individuele hulp bij het vinden van boeken. Het VoorleesExpress project, met betrokken vrijwilligers, versterkt taalvaardigheid en ouderbetrokkenheid bij gezinnen. We hanteren een proactief dyslexieprotocol vanaf groep 1, met vroege signalering en interventie. Programma's zoals BOUW, Letterster en Alinea Online ondersteunen leerlingen met lees- en taaluitdagingen. Bij vermoeden van dyslexie werken we samen met externe expertise zoals Opdidakt voor diagnostiek en behandeling. Onze aanpak wordt versterkt door een gekoppelde orthopedagoog van RPCZ voor complexe hulpvragen. Tevens schakelen we de begeleider passend onderwijs van ons samenwerkingsverband in voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, om zo een optimale leeromgeving te garanderen.

7

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Welzijnsmonitoring
Orthopedagoog voor Psychosociale Ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Emotionele Balans
Schoolpedagoog voor Persoonlijke Ontwikkeling
Ambulant Begeleider Juvent en Prokino voor Trajectbegeleiding
Orthopedagoge RPCZ voor Gedragsanalyse

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Zeemeeuw staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind centraal. Leerkrachten bieden ondersteuning, versterkt door onze intern begeleiders, met methodieken zoals kindgesprekken en de emotieladder. Indien aanvullende expertise gewenst is, werken we samen met een schoolpedagoog voor individuele en groepsgerichte begeleiding bij ontwikkelingsuitdagingen. Onze orthopedagoge van RPCZ biedt specialistische inzichten in gedrag, terwijl ambulante begeleiders van Prokino en Juvent doelgerichte ondersteuning bieden, ook in samenspraak met ouders. We onderhouden nauwe contacten met de GGD en schoolartsen voor integrale ondersteuning en verwijzingen. Samenwerking met externe psychologen zorgt voor een consistente aanpak tussen school en therapie. Aanmeldingen voor sociale vaardigheidstrainingen verlopen vaak via de GGD. Onze schoolpedagoog observeert, rapporteert en adviseert leerkrachten en ouders, en coacht ook op groepsniveau. De orthopedagoge van RPCZ, gespecialiseerd in gedrag, biedt ons waardevolle inzichten voor effectieve interventies in de klas. Ambulante begeleiders van Prokino en Juvent ondersteunen leerlingen en gezinnen bij specifieke hulpvragen, en faciliteren waar nodig de overdracht naar langdurige zorg. De begeleider passend onderwijs wordt ingeschakeld bij complexere zorgvragen om de optimale ondersteuning te waarborgen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Discipline
Orthopedagoog voor Gedragsmanagement
Schoolpedagoog voor Ontwikkelingsondersteuning
Begeleider Passend Onderwijs voor Maatwerk

Toelichting van de school:

Voor een optimale werkhouding en taakgerichtheid zetten we diverse strategieën in, zoals taakafstemming, visuele ondersteuning met picto's, de Beertjes-methode, time-timers en een stoplichtsysteem. Dit alles ter bevordering van zelfstandigheid en organisatie. We gebruiken de consequentie-ladder als gespreksinstrument bij gedragsvraagstukken en bieden time-out plekken voor leerlingen die behoefte hebben aan reflectie. Onze interne expertise wordt aangevuld door de schoolpedagoog, orthopedagoog (RPCZ) en de gedragsspecialist (RPCZ). Daarnaast onderhouden we contacten met het MKD en kunnen we ambulante begeleiding van Juvent inschakelen voor aanvullende ondersteuning. Onze samenwerking met psychologenpraktijken zoals De Tol en MentaalBeter waarborgt een gecoördineerde aanpak. De begeleider passend onderwijs van ons samenwerkingsverband wordt ingeschakeld wanneer de onderwijsbehoeften van een leerling complex zijn. Deze specialist denkt actief met ons mee om de meest geschikte onderwijsstrategieën te ontwikkelen. We bieden een gestructureerde omgeving die leerlingen helpt hun gedrag en werkhouding te verbeteren. Deze aanpak wordt continu geëvalueerd en aangepast aan de individuele behoeften van elke leerling.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor Sportieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt drie keer per week dynamische lessen voor alle groepen, gericht op de ontwikkeling van zowel grove als fijne motoriek. We werken nauw samen met kinderfysiotherapeuten voor leerlingen met specifieke uitdagingen op het gebied van motoriek, schrijven of ruimtelijke oriëntatie. Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak van fysieke ontwikkeling. Na schooltijd biedt de Gemeente Sluis sportieve activiteiten aan, zoals 'Kikkesport', voor leerlingen van groep 3 tot en met 8, ter bevordering van een actieve levensstijl. Deze brede focus op beweging draagt bij aan de algehele gezondheid en het welzijn van onze leerlingen, zowel binnen als buiten het klaslokaal. Onze school stimuleert een gezonde levensstijl door middel van diverse bewegingsactiviteiten en samenwerkingen met externe sportaanbieders.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Zorg

Beschikbare specialisten:

BHV-getraind Personeel voor Noodsituaties

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die specifieke aanpassingen nodig hebben, ondersteunen wij ouders bij de aanvraag van aangepast meubilair en materialen via het UWV. We werken hierbij samen met betrokken fysiotherapeuten en ergotherapeuten voor een optimale voorziening. Onze school beschikt over meerdere BHV-gecertificeerde medewerkers die getraind zijn om adequaat te handelen in noodsituaties, wat de veiligheid van onze leerlingen garandeert. We hanteren een helder protocol voor medische handelingen, wat zorgt voor een veilige en gestructureerde aanpak bij specifieke zorgvragen. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Daarom zorgen we voor een veilige omgeving en de juiste procedures. Onze school streeft naar een integrale aanpak waarbij medische zorg en persoonlijke verzorging naadloos aansluiten bij het onderwijs.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Peuterspeelzaal, Kinderdagverblijf en BSO van Stichting Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen
GGD
Logopedie
TOL Zeeland; GGZ onderzoek en behandeling
ONL begeleiding voor kinderen met dyslexie

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Zeemeeuw

Hoe Wij Uw Kind Begeleiden: Een Schoolse Toelichting

Basisschool De Zeemeeuw verwelkomt met trots leerlingen van 4 tot 12 jaar, met een sterke band met lokale voorschoolse voorzieningen zoals MFC, Kinderdagverblijf De Schippertjes en Peuterspeelzaal De Kreukeltjes. Ons onderwijs richt zich op een breed scala aan leerbehoeften, van kinderen die extra uitdaging zoeken tot leerlingen die gespecialiseerde didactische en pedagogische begeleiding nodig hebben. Onze aanpak voor individuele ondersteuning is afgestemd op de formatie en de specifieke mogelijkheden binnen de school. Elke leerling is uitgerust met een Chromebook voor een moderne leerervaring. Voor leerlingen met een behoefte aan verdieping, biedt onze school een speciaal samengestelde Verdiepingsklas, ontwikkeld in samenwerking met Escalda. Om de taak- en werkhouding te optimaliseren, zetten we diverse methodes in. Denk hierbij aan aangepaste taakomvang, visuele ondersteuning met picto's, de Beertjes methode, time-timers, een stoplichtsysteem, en gerichte feedbackgesprekken. Organisatievaardigheden worden gestimuleerd met behulp van ladekastjes en persoonlijke agenda's. Welbevinden staat centraal, met regelmatige kindgesprekken door onze leerkrachten en onderwijsassistenten. Op het gebied van gedragsmanagement hanteren we een consequente aanpak met duidelijke afspraken, time-out plekken en individuele gesprekken. Bij complexer gedrag, zowel internaliserend als externaliserend, werken we nauw samen met een uitgebreid netwerk van externe hulpverleners. Dit netwerk omvat onder andere RPCZ, ambulante begeleiding vanuit het samenwerkingsverband, GGD, Juvent, Porthos, De Tol, MentaalBeter, de Kreek, Prokino en Klaver4. In nauw overleg met ouders selecteren we de meest geschikte ondersteuning. Voor leerlingen met ernstige leerproblematiek zoeken we eveneens deskundige hulp via RPCZ, het samenwerkingsverband, Auris, GGD, Juvent, De Tol, MentaalBeter, Prokino en Klaver4. Deze samenwerkingen, altijd in samenspraak met de ouders, garanderen de best mogelijke begeleiding. Met ingang van het schooljaar 2022-2023 heeft Basisschool De Zeemeeuw speciale coördinatoren voor hoog- en meerbegaafdheid aangesteld, zowel voor de onder- als bovenbouw. Deze coördinatoren volgen intensieve trainingen om onze hoogbegaafde leerlingen optimaal te identificeren en te voorzien van uitdagend, op maat gemaakt onderwijs. Dit initiatief versterkt onze toewijding aan de ontwikkeling van elk uniek talent binnen onze school.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie voor Succesvol Onderwijs

Wat zijn de kerndoelen binnen ons schoolplan voor optimale leerontwikkeling?

Bij Openbare Basisschool De Zeemeeuw streven we naar uitmuntend onderwijs en een veilige leeromgeving voor al onze leerlingen. Ons schoolplan focust op het verdiepen en delen van kennis op het gebied van didactiek en pedagogiek, met als doel een doorlopende ontwikkeling voor kinderen van 0 tot en met 12 jaar te realiseren. Onze kwantitatieve doelstellingen voor 2027 omvatten de implementatie van een integrale leerlijn en een samenwerkingsnetwerk binnen ons Kindcentrum (KC), met participatie van onze school, Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen, GGD en Porthos. We zetten in op onderwijs dat ervoor zorgt dat 95% van onze leerlingen minimaal referentieniveau 1F bereikt, waarvan 60% doorstroomt naar referentieniveau 2F/1S. De doorlopende lijn van 3 tot 12 jaar wordt versterkt door structurele samenwerking binnen het schoolteam en met onze kinderopvangpartners. Daarnaast verhogen we de ouderbetrokkenheid door actieve participatie in beleidsmatige taken, zoals de medezeggenschapsraad en KC-werkgroepen, en door open gesprekken te voeren over de onderwijskwaliteit. Dit alles draagt bij aan een omgeving waarin elk kind zich gehoord en gezien voelt, en zich met vertrouwen kan ontwikkelen. Burgerschapsonderwijs is een belangrijk speerpunt. Sinds schooljaar 2023-2024 maken we gebruik van de methode Kwink. In de onderbouw (groepen 1-4) leren kinderen respectvol samenwerken en openstaan voor elkaars meningen en ideeën. Dagelijks stimuleren we dit door gesprekken en themawerk. We vieren feestdagen met respect voor ieders achtergrond en besteden aandacht aan het thema 'zorgen voor elkaar'. Jaarlijks nemen we deel aan sponsoracties en onderhouden we contacten met lokale verzorgingstehuizen, wat bijdraagt aan een veilig en zorgzaam schoolklimaat. In de bovenbouw (groepen 5-8) bereiden we leerlingen voor op actieve deelname aan de samenleving. Burgerschapsvorming vindt plaats binnen zaakvakken, Leefstijl en Begrijpend Lezen, met aandacht voor actualiteiten via 'De dag vandaag'. Historische gebeurtenissen, zoals het bombardement op Breskens (11 september 1944), worden belicht door gastsprekers en deelname aan herdenkingen. Excursies naar Ieper, Gent en Brugge versterken kernwaarden als verdraagzaamheid en solidariteit. Tijdens verkiezingen en Prinsjesdag leren leerlingen over democratie en oefenen ze met debat, rollenspellen en het innemen van verschillende perspectieven.

Welke concrete strategieën hanteren we om onze onderwijsdoelen te realiseren?

Onze strategieën zijn zorgvuldig uitgestippelde routes om onze kwalitatieve onderwijsdoelen te bereiken, gebaseerd op onze visie, resultaten en ambities. Ten eerste realiseren we een integrale leerlijn tussen voorschoolse-, naschoolse- en basisonderwijs door een gezamenlijke pedagogische aanpak, waarbij GGD en Porthos nauw betrokken zijn. Ten tweede optimaliseren we de samenwerking tussen onder-, midden- en bovenbouw door driemaal per jaar bouwdoorbrekende consultaties te organiseren en gezamenlijke projectweken voor te bereiden en uit te voeren. Ten derde verbeteren we de leerprestaties van onze leerlingen door onderwijs op maat te bieden, rekening houdend met individuele behoeften en haalbare doelen. We benutten de expertise van ons team, intern begeleiders en vakcoördinatoren. Dit doen we middels structurele analyse van LOVS-resultaten en de Eindtoets, gevolgd door team-vastgestelde plannen van aanpak, met focus op taakaanpak en eigenaarschap. Ten vierde vergroten we de ouderbetrokkenheid door middel van 'omgekeerde oudergesprekken' en voortgangsgesprekken, waarbij kinderen actief worden betrokken bij de informatie-uitwisseling en samenwerking met ouders. Ten vijfde betrekken we ouders actief bij kwaliteitsontwikkeling via gesprekken en deelname aan de Medezeggenschapsraad (MR) en KC-werkgroepen. Deze strategieën worden tweemaal per jaar, in januari en juni, geëvalueerd door het team. Tijdens deze evaluaties bekijken we welke doelen nog aandacht behoeven voor de komende periode, zodat we continu blijven werken aan de verbetering van ons onderwijs.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool De Zeemeeuw

Toelichting van de school

Onze school biedt Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aan voor de allerkleinsten. In samenwerking met de kinderopvang hanteren we het observatie- en registratiesysteem KIJK!. Dit zorgt voor een naadloze doorlopende leerlijn voor de ontwikkeling van kinderen van 2 tot 7 jaar. Wij geloven in een gestructureerde aanpak om de groei en het leerplezier van jonge kinderen te maximaliseren.

Veelgestelde vragen

Welk extra lesaanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Zeemeeuw?

Openbare Basisschool De Zeemeeuw biedt gespecialiseerde programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Ons aanbod is afgestemd op de specifieke behoeften van kinderen in de leeftijd van 2 tot 7 jaar. Deze programma's leggen een solide basis voor hun verdere schoolcarrière.

Openbare Basisschool De Zeemeeuw biedt gespecialiseerde programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Ons aanbod is afgestemd op de specifieke behoeften van kinderen in de leeftijd van 2 tot 7 jaar. Deze programma's leggen een solide basis voor hun verdere schoolcarrière.

Met welke partners werkt Basisschool De Zeemeeuw samen voor het jonge kind programma?

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werken we nauw samen met lokale kinderopvangpartners. Deze samenwerking garandeert een consistente en effectieve aanpak van vroeg- en voorschoolse educatie. Onze partners zijn De Kreukeltjes en De Duizendpoot, die samen met ons streven naar de beste start voor elk kind.

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werken we nauw samen met lokale kinderopvangpartners. Deze samenwerking garandeert een consistente en effectieve aanpak van vroeg- en voorschoolse educatie. Onze partners zijn De Kreukeltjes en De Duizendpoot, die samen met ons streven naar de beste start voor elk kind.

Team | Openbare Basisschool De Zeemeeuw in Breskens | [2025] Schoolregister