Openbare Basisschool De Zeemeeuw
Ghistelkerke 1 D
4511 JB Breskens

Schoolweging

Schoolweging
31.37
Spreiding
5.6

De schoolweging van De Zeemeeuw is 31,37 , met een spreiding van 5,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Maar liefst 96,1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van het taal- en rekenonderwijs, zelfs met een diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 63,9% van de leerlingen behaald, wat ruim boven de inspectienorm van 43,5% ligt. Dit duidt op een sterke focus op hogere leerdoelen binnen de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 37,0% havo en 18,5% vwo-advies, tegenover respectievelijk 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het relatief hoge percentage onderadviezen (36,8% tegen 11,8% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZeemeeuwGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken met Parnassys, een webbased leerlingvolgsysteem en leerling- administratiesysteem. Hier worden alle gegevens van de leerlingen opgeslagen in een digitaal dossier. Om de ontwikkeling van kinderen te volgen hebben we een aantal instrumenten: KIJK registratie voor de groepen 1-2. Voor de groepen 3 t/m 8 maken we gebruik van de IEP toetsen hoofd/hart/handen, AVI/DMT, een sociogram en de toetsen die bij de methodes horen. Het doel van het leerlingvolgsysteem is om vorderingen en ontwikkelingen te meten en om problemen te signaleren, zowel per leerling, per groep en per school. Op onze school wordt handelingsgericht gewerkt in een cyclisch proces: Waarnemen en signaleren door de leerkracht. Begrijpen en analyseren van de gegevens en de onderwijsbehoeftes van kinderen vastleggen in Parnassys. Groepsplan opstellen voor de groep op basis van de verschillende onderwijsbehoeftes. Groepen kinderen clusteren die dezelfde onderwijsbehoeftes hebben. Uitvoeren van het groepsplan Evalueren en bijstellen van het groepsplan op basis van waarnemen en signaleren door de leerkracht en de kwaliteitsmedewerker.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen (36,8%) presteert onder het geadviseerde niveau in het voortgezet onderwijs, tegenover 11,8% landelijk. Dit kan wijzen op uitdagingen in de advisering of doorstroombegeleiding, ondanks de relatief hoge schooladviezen.

Sociale ontwikkeling

Het openbaar onderwijs heeft een bijzondere opdracht: het garandeert goed en waardevol onderwijs voor iedereen in onze democratische samenleving. De openbare school is dé oefenplaats voor democratische vaardigheden en de ontmoetingsplaats bij uitstek. Iedereen is er immers welkom. Hier komen verhalen uit de hele democratische samenleving samen – de samenleving in het klein. Om deze visie te waarborgen hebben alle leerkrachten van onze school de cursus "Pedagogisch Tact" van Stichting Nivoz gevolgd. Ook nieuwe leerkrachten volgen deze cursus. LEES MINDER

Gelijkheid

Vrijheid

Ontmoeting

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Zeemeeuw voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Openbare Basisschool De Zeemeeuw zijn: gelijkheid, vrijheid en ontmoeting. Iedereen is gelijk, met respect voor verschillen in aanleg, tempo en milieu. Ieder kind en iedere volwassene wordt gerespecteerd, ongeacht geloof, huidskleur of sociale afkomst. Er wordt gesproken over verschillende culturen en religies. Leerkrachten en leerlingen bespreken persoonlijke groei tijdens kindgesprekken. Ouders, leerkrachten en leerlingen werken samen aan goed onderwijs via de MR, GMR, OV, Kinderraad en leerlingenraad.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Zeemeeuw om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Zeemeeuw gebruikt Kijk!, IEP Hart en Handen, Sociogram 'Stoeltjesdans' en Sociogram 'Sometics' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Zeemeeuw?

Openbare Basisschool De Zeemeeuw gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en 'Leefstijl' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.