de Zandhorst
Pastoor Verhoeffpark 114
1764 GS Breezand

Schoolweging

Schoolweging
30.08
Spreiding
5.56

De schoolweging van St. Jan Breezand is 30,08 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 88,1% scoren leerlingen duidelijk boven de inspectienorm van 85% voor fundamentele vaardigheden. Dit overtreft het landelijk gemiddelde (94,8%) niet, maar toont wel dat de school kernvaardigheden effectief onderwijst ondanks uitdagingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

35,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de signaleringswaarde van 41,2%. Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Toch presteert de school beter op het fundamenteel niveau (88,1%) dat ruim boven de landelijke norm van 85% uitkomt, wat een sterke basiskwaliteit aantoont.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een gemengd beeld: 27,3% vmbo-(g)t en 18,2% havo/vwo-advies (vs. 16,5% en 10,9% landelijk). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijs (9,1% vs. 1,0% regio), wat mogelijk samenhangt met de schoolspecifieke populatie. Toch wijst 45,5% van de adviezen op doorstroom naar theoretische leerwegen (havo/vwo en vmbo-(g)t).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Jan BreezandGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse toetsen Een van onze uitgangspunten is dat ieder kind eigenaar is van zijn/haar eigen leerproces. Dit bewustzijn proberen wij te bereiken door iedere dag met de kinderen te reflecteren op hun eigen handelen. De uitkomsten van de reflectie gesprekken zijn weer uitgangspunt van de nieuwe leerperiode. Zo komen kinderen weer tot nieuwe doelen die zij samen met de leerkrachten zichtbaar maken. Leerkrachten krijgen daardoor vooral een coachende rol en vergroten zo de betrokkenheid van de kinderen. De onafhankelijke LVS IEP toetsen (halverwege en aan het einde van het schooljaar worden deze afgenomen) benut de school om inzicht te krijgen waar het kind staat t.o.v. zijn/haar leeftijdgenootjes. De individuele- en groepsgegevens van deze toetsen kunnen door een planmatige aanpak op school- of kindniveau zorgen. De school verantwoordt haar resultaten en aanpak aan het bestuur van Stichting Surplus.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

42,9% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit zou kunnen duiden op realistischere adviesvorming of uitdagingen in de begeleiding. Het ontbreken van leerlingen die boven advies presteren benadrukt het belang van continue monitoring, zoals beschreven in het zorgplan.

Sociale ontwikkeling

Wat wordt er verstaan onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzie oplossen en voor jezelf opkomen. Door deze vaardigheden te leren/ beheersen is het fijn en veilig op school en verbeteren ook de school prestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. LEES MINDER

Respect voor elkaar

Veiligheid: jezelf en de ander

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van de Zandhorst voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van de Zandhorst zijn: respect voor elkaar, veiligheid (voor jezelf en de ander) en verantwoordelijkheid. Deze kernwaarden worden besproken met de leerlingenraad en komen terug in het dagelijks leven op school. De school is trots op het veilige klimaat binnen school.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Zandhorst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Zandhorst gebruikt Kanvas en IEP om de sociale opbrengsten te registreren.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Zandhorst?

De Zandhorst maakt gebruik van Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.