Rudolf Steiner School in Breda

Het team van Rudolf Steiner School in Breda

Current section: team
Minckelersstraat 27
4816 Breda

Zie hier hoe het team van Rudolf Steiner School is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rudolf Steiner School. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rudolf Steiner School bij jullie?

Ontdek hoe goed Rudolf Steiner School bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rudolf Steiner School zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rudolf Steiner School. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (17.6%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (29.4%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rudolf Steiner School werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.2%)
Direct ondersteunend personeel (5.6%)
Indirect ondersteunend personeel (16.7%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rudolf Steiner School gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak voor Continuïteit

Bij de Rudolf Steiner School in Breda zetten we ons in voor een stabiele leeromgeving. We organiseren de vervanging van onze gewaardeerde leerkrachten zoveel mogelijk met eigen, beschikbare krachten. Dit zorgt voor herkenbaarheid en continuïteit in de klas, wat essentieel is voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Onze interne aanpak minimaliseert onderbrekingen in het onderwijsproces. Daarnaast zijn we trots op ons lidmaatschap van Leswerk, een regionaal samenwerkingsverband voor de gedeelde inzet van personeel. Via deze efficiënte pool kunnen we snel en deskundig invulling geven aan noodzakelijke vervangingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De lessen handwerken en houtbewerken worden door een vakdocent gegeven. In de kleuterklassen en klas 1 en 2 wordt euritmie gegeven door een ervaren euritmiste.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Grote zaal

Individuele Leerondersteuning op de Rudolf Steiner School

Onze Visie op Begeleiding van Alle Leerlingen

Op de Rudolf Steiner School in Breda geloven we in de unieke ontwikkeling van elk kind. We heten dan ook alle leerlingen van harte welkom, inclusief kinderen met specifieke leerbehoeften of een leerstoornis. Onze ervaren leerkrachten bieden doorgaans uitstekende begeleiding om deze leerlingen optimaal te ondersteunen in hun groei. Kinderen met lichte gedragsproblematiek vinden bij ons een veilige en stimulerende omgeving. Met een persoonlijk ondersteuningsarrangement ontvangen zij frequente één-op-één begeleiding, afgestemd op hun individuele behoeften. Dit helpt hen om succesvol deel te nemen aan ons onderwijs. Voor kinderen met ernstige gedragsproblemen waarbij de veiligheid van medeleerlingen in het geding kan komen, adviseren wij gespecialiseerde onderwijsvormen. Onze school is niet uitgerust met de specifieke faciliteiten en het gespecialiseerde personeel dat nodig is voor intensieve zorg voor deze leerlingen. Wij streven ernaar een veilige en gebalanceerde leeromgeving voor alle kinderen te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Ontwikkelingsplan van onze Basisschool

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan is gericht op een continue ontwikkeling van ons onderwijs en onze organisatie, met specifieke aandacht voor ons personeel en de leeromgeving. **Personeelsbeleid en Professionalisering:** We investeren in de groei van onze medewerkers door middel van meerjarenplannen voor individuele scholing, passend binnen onze financiële kaders. Kennisdeling binnen het team wordt actief gestimuleerd, en leerkrachten ontvangen financiële ondersteuning voor hun professionele ontwikkeling. Onze Markant Academie faciliteert dit proces, inclusief assessments voor de groei van leerkrachten van startbekwaam naar vakbekwaam. Directieteams werken samen in intervisiegroepen en met maatjes-projecten om leiderschap te versterken. We zetten in op duurzame inzetbaarheid en leeftijdsbewust personeelsbeleid, waarbij de competenties van leerkrachten voortdurend worden geëvalueerd en ontwikkeld. **Kwaliteitszorg en Communicatie:** We streven naar transparante communicatie, zowel in oudergesprekken waar we de leerontwikkeling en eventuele extra ondersteuning bespreken, als in het gebruik van digitale leermiddelen waarvoor leerkrachten getraind worden. Ons beleid voor 'omgang met gedrag' biedt duidelijke richtlijnen voor extra begeleiding. **Onderwijsontwikkeling:** Data-analyse wordt ingezet om leerresultaten en sociaal-emotionele ontwikkeling te verbeteren, met actieve kennisdeling over effectieve aanpakken. Leerkrachten stimuleren een focus op het leerproces zelf, waarbij het welzijn en de zelfrichting van het kind centraal staan. Leerlingfeedback wordt gebruikt om lessen te verrijken en leerlingen te laten reflecteren op hun leerervaringen. We waarborgen optimale voorwaarden voor spellingsvaardigheid door gerichte oefeningen en ondersteunen leerlingen met leesmoeders in klas-overstijgende groepjes. Dit alles monitoren we via 'De Successpiegel' en door het integreren van onderzoeksvragen in audits, met een focus op leren van en met elkaar tijdens Markantdagen en scholingen. **Passend Onderwijs en Huisvesting:** We bieden doorlopende ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen met een focus op wetenschap en techniek. Er is een nauwe samenwerking met Kristalkind binnen een Integraal Kind Centrum (IKC). Ons financieel beleid en huisvestingsplan (2022-2030) zijn gericht op duurzaamheid. We onderzoeken actief hoe we een gezonde en duurzame leeromgeving kunnen creëren, met aandacht voor budget, wetgeving en overheidssteun, alles in lijn met onze antroposofische uitgangspunten.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Onze kwaliteitskalender vormt de ruggengraat voor de uitvoering van onze schoolambities. Dit instrument biedt een gedetailleerd overzicht van alle geplande activiteiten, van toetsmomenten en evaluatiecycli tot professionaliseringsactiviteiten, en garandeert zo een consistente ontwikkeling van ons onderwijs. Jaarlijks voeren we de zelfevaluatie van 'De SuccesSpiegel' uit. De uitkomsten hiervan, inclusief de geïdentificeerde verbeterpunten, worden vertaald naar concrete acties in onze jaarplannen. Om onze dienstverlening te optimaliseren, organiseren we jaarlijks tevredenheidspeilingen onder ouders, leerlingen en het team. De feedback wordt gedeeld en verwerkt in onze schoolplannen. In samenwerking met Markant Onderwijs worden externe audits uitgevoerd door een team van geschoolde directeuren en leerkrachten. Het jaarplan, dat de basis vormt voor onze gezamenlijke inspanningen, wordt jaarlijks vastgesteld in overleg met het team en de Medezeggenschapsraad (MR). Gedurende het schooljaar evalueren we de voortgang en de resultaten van onze inspanningen.

Ontwikkeling voor het Jonge Kind: Peuteropvang en Vroegschoolse Educatie

Toelichting van de school

Ontdek de speciale peutergroep Kristalkind, gevestigd in onze schoolgebouwen. Hier creëren onze toegewijde pedagogisch medewerkers een warme en veilige omgeving. Jonge kinderen ervaren een gestructureerd ritme, rust en volop ruimte om spelenderwijs te groeien en zich voor te bereiden op de overgang naar de kleuterklas. Naast onze peutergroep bieden we ook een speciale babygroep, zodat ook de allerkleinsten kunnen profiteren van onze unieke Vrijeschoolpedagogiek.

Veelgestelde vragen

Biedt de Rudolf Steiner School Breda specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, de Rudolf Steiner School Breda biedt een rijk aanbod voor het jonge kind. Dit omvat een speciale peutergroep en een babygroep, die nauw aansluiten bij onze pedagogische visie. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een veilige en stimulerende omgeving te bieden waarin ze hun natuurlijke ontwikkeling volgen en zich spelenderwijs voorbereiden op de basisschool. We richten ons op een holistische benadering, waarbij ritme, creativiteit en sociale interactie centraal staan.

Ja, de Rudolf Steiner School Breda biedt een rijk aanbod voor het jonge kind. Dit omvat een speciale peutergroep en een babygroep, die nauw aansluiten bij onze pedagogische visie. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een veilige en stimulerende omgeving te bieden waarin ze hun natuurlijke ontwikkeling volgen en zich spelenderwijs voorbereiden op de basisschool. We richten ons op een holistische benadering, waarbij ritme, creativiteit en sociale interactie centraal staan.

Met welke externe partners werkt de Rudolf Steiner School samen voor kinderopvang?

De Rudolf Steiner School Breda werkt nauw samen met Kristalkind Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak voor kinderen die zowel de peutergroep als de basisschool bezoeken. Kristalkind Kinderopvang deelt onze pedagogische principes en draagt bij aan een harmonieuze ontwikkeling van het jonge kind. Meer informatie over hun aanbod vindt u op hun website.

De Rudolf Steiner School Breda werkt nauw samen met Kristalkind Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak voor kinderen die zowel de peutergroep als de basisschool bezoeken. Kristalkind Kinderopvang deelt onze pedagogische principes en draagt bij aan een harmonieuze ontwikkeling van het jonge kind. Meer informatie over hun aanbod vindt u op hun website.

Team | Rudolf Steiner School in Breda | [2025] Schoolregister