
Schoolweging
De schoolweging van Rudolf Steiner School is 25,51 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,1% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingscijfer (96,61%), toont het aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. De school zet hierbij in op adaptief onderwijs volgens Steiner-principes.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,03% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 25,51) hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 63,97%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 54,17% havo/vwo-advies (29,17% vwo alleen), tegenover 34,68% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel vmbo-adviezen (41,67%) is lager dan regionale trends. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, in tegenstelling tot landelijke percentages (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Rudolf Steiner School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.17 | 175.23 | 188.39 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken met de methodeonafhankelijke toetsen van Cito, voor de vakken technisch en begrijpend lezen, woordenschat, spelling en rekenen. Bij de kleuters voor de vakken taal en rekenen. Na de afname bespreken de leerkrachten met de intern begeleider de resultaten en reflecteren hierop. Wat werkt en wat werkt niet. Welke ondersteuning en welk leerkrachtgedrag heeft deze klas, deze leerling nodig? Er worden doelen beschreven voor de volgende periode. Er worden afspraken gemaakt over hoe de leerkracht de doelen gaat bereiken. Vervolgens gaat de leerkracht hier in de klas mee aan de slag. Waar nodig wordt er geobserveerd of gecoacht door de intern begeleider.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
47,5% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit valt te verklaren door het beleid om leerlingen eerst op vmbo-niveau te plaatsen, waarna 80% doorstroomt naar havo/vwo. Slechts 2,5% stroomt boven advies uit, wat past bij het zorgvuldige adviseringstraject met ontwikkelingsgericht volgen.
Sociale ontwikkeling
Op onze school hechten wij veel waarde aan een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Er is veel aandacht voor het voorkomen van pestgedrag en voor het creëren van een klimaat waarin alle kinderen zich thuis en veilig voelen. De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen. Zij leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument. De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger. De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen. De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. LEES MINDER
Betrokkenheid
Welbevinden
Wat is de werkwijze van de Rudolf Steiner School voor sociale ontwikkeling?
De Rudolf Steiner School gebruikt geen specifieke methode om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te bevorderen. Het aanbod is gekoppeld aan de landelijke kerndoelen op het gebied van ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’. De sociaal-emotionele ontwikkeling is verweven in het vrijeschoolonderwijs. De school kiest voor deze aanpak vanuit de overtuiging dat je ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied niet kunt vangen in een tijdstip op een lesrooster.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Rudolf Steiner School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Rudolf Steiner School gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.