
Schoolweging
De schoolweging van De Wildert is 30,23 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het percentage leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt is 93,2%, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit ligt echter 2,6% onder het landelijk vergelijkingsgemiddelde, wat mogelijk wijst op uitdagingen in basisvaardigheden bij kwetsbare leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 65,7% van de leerlingen dat het streefniveau bereikt, overtreft de school ruimschoots de eigen signaleringswaarde van 47,1%. Dit is 7,9% hoger dan het landelijk vergelijkingsgemiddelde, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesplijting: 23,1% vwo-advies (regio 18,6%) versus 11,5% vmbo-b. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig in de adviezen, in tegenstelling tot het regionaal gemiddelde van 1%. Deze polarisatie reflecteert de combinatie van hoogopgeleide ouders en complexe gezinssituaties in de schoolpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wildert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.12 | 176.17 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken met de methode-onafhankelijke toetsen van Cito, voor de vakken technisch en begrijpend lezen, woordenschat, spelling, rekenen en taalverzorging. Naast de toetsen van Cito nemen de methode-gebonden toetsen een belangrijke plaats in. We werken met Snappet, een digitale omgeving waarin kinderen verwerkingsopdrachten maken. Snappet volgt de ontwikkeling continu aan de hand van de gemaakte opdrachten. Leerkrachten zijn leidend in het aanbod en gebruiken bij hun keuzes de data uit Snappet. Na de afname van de Cito analyseren de leerkrachten de resultaten en bespreken dit met de intern begeleider. Wat werkt en wat werkt niet? Welk leerkrachtgedrag heeft deze groep, deze leerling nodig? Er worden doelen beschreven voor de volgende periode. Er worden afspraken gemaakt over hoe de leerlingen de doelen kunnen bereiken. Vervolgens gaat de leerkracht samen met de leerlingen mee aan de slag. Waar nodig wordt er geobserveerd of gecoacht door de intern begeleider. Analyse vinden plaats op schoolniveau (trendanalyses), groepsniveau en individueel niveau. De intern begeleider speelt hierbij een belangrijke rol. Zij bekijkt samen met de leerkrachten wat de het behaalde niveau is en wat er nodig is om zo veel mogelijk onderwijs op maat te bieden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% van de leerlingen presteert boven advies (regio 25,3%), terwijl 13,3% onder blijft (regio 11,8%). Deze uitkomsten benadrukken zowel de nauwkeurige advisering als de noodzaak van betere ondersteuning voor risicoleerlingen, zoals beschreven in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
Kinderen hebben behoefte aan veiligheid, geborgenheid, aandacht en sociale contacten. Kinderen hebben ook een natuurlijke drang tot ontdekken, tot leren. Het team neemt deze behoeften en kwaliteiten serieus en komt eraan tegemoet. Zo kunnen kinderen zich naar eigen vermogen ontwikkelen. Dit doen we samen met de ouders, onze belangrijkste partner. We stellen eisen aan goed gedrag en de omgang met elkaar. Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen respect hebben voor elkaar. Ze moeten en mogen opkomen voor zichzelf, maar daarbij hoort ook dat er rekening wordt gehouden met anderen. De kinderen worden gestimuleerd en ondersteund bij het in praktijk brengen van deze belangrijke waarden. Het gebruik van de methode KiVa helpt hieraan mee. Met de kinderen worden aan het begin en gedurende het schooljaar groepsbevorderende activiteiten ondernomen en worden er gezamenlijke klassenregels afgesproken, dit alles vanuit een positieve insteek. LEES MINDER
gelijkwaardigheid
vrijheid
ontmoeting
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Wildert voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Wildert heeft met het team kernwaarden bepaald. De school kiest voor Kiva, omdat deze schoolbrede, groepsgerichte en preventieve aanpak aanspreekt. Met de Kiva monitor wordt gesignaleerd hoe het is gesteld met de sociale veiligheid van alle kinderen. De school wordt jaarlijks gemonitord om het Kiva logo te kunnen uitdragen. Daarnaast wordt er om de twee jaar een leerlingtevredenheidspeiling gehouden. Aan het begin van het schooljaar worden startgesprekken gevoerd waarbij kinderen vanaf groep 4 aanwezig zijn. In de kleutergroepen wordt Inzichtelijk als registratie- en observatie instrument ingezet, waarbij de sociaal emotionele ontwikkeling ook wordt meegenomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Wildert om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Wildert gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, KiVa monitor, SuccesSpiegel en Inzichtelijk.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Wildert?
Openbare Basisschool De Wildert gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.