OBS De Tweesprong in Breda

Het team van OBS De Tweesprong in Breda

Current section: team
Kapelstraat 15
4817 Breda

Zie hier hoe het team van OBS De Tweesprong is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Tweesprong. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Tweesprong bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Tweesprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Tweesprong zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 63.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (63.2%)
Man (36.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Tweesprong. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (15%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (35%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Tweesprong werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.2%)
Indirect ondersteunend personeel (10.5%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Tweesprong gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging op OBS De Tweesprong

Op OBS De Tweesprong garanderen we de continuïteit van het onderwijs door een zorgvuldige regeling van leerkrachtvervanging bij zowel gepland verlof als onverwachte ziekte. Bij kortdurend verlof, zoals een paar uur of een dag, zetten we primair in op interne oplossingen. We kijken eerst binnen ons getalenteerde eigen team of een collega de lessen kan overnemen, om zo de vertrouwde leeromgeving te behouden. Onze primaire aanpak bij ziekte is eveneens om eerst een oplossing te zoeken binnen het eigen team. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan schakelen we onze betrouwbare partner Leswerk in voor een snelle en kwalitatieve invulling. Hoewel Stichting Onderwijsgroep Markant-Leersaam nauw samenwerkt met Leswerk, kunnen uitdagingen bij het vinden van vervanging soms optreden. In dergelijke situaties verkennen we proactief diverse oplossingen om de impact op uw kind te minimaliseren. Dit kan betekenen dat we andere leerkrachten, die momenteel geen lesgevende taken hebben, inzetten om de eerste dag op te vangen. Daarnaast benutten we de expertise van beschikbare leerkrachten binnen onze stichting die momenteel niet ingeroosterd zijn. Ook de inzet van Pabo-studenten binnen hun stagegroep is een mogelijkheid, waarbij een vrijgeroosterde leerkracht de begeleiding op zich neemt. In uitzonderlijke gevallen, en enkel voor de duur van maximaal één dag, kunnen we overwegen de groep op te splitsen over andere klassen als absolute noodoplossing, om te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten. Als alle andere opties uitgeput zijn en geen passende oplossing geboden kan worden, informeren we ouders via het Ouderportaal dat hun kind de volgende dag niet naar school kan komen. Bij herhaalde noodzaak zal dit beleid voor specifieke groepen periodiek worden toegepast, steeds na grondig overleg met de voorzitter van het College van Bestuur en na melding aan de onderwijsinspectie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken wij met een indeling in jaargroepen. De kinderen doorlopen 8 leerjaren. Kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar. Bij de kleutergroepen zitten groep 1 en 2 gecombineerd. De kleutergroepen bestaan aan het eind van het schooljaar uit 20 tot 26 kinderen. Wij houden deze groepen klein om de jonge kinderen zo veel mogelijk aandacht te kunnen geven.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Uw Kind op OBS De Tweesprong

4

Taal en Rekenen: Versterk de Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Taalspecialist voor Taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op OBS De Tweesprong zetten we vol in op taal- en rekenvaardigheden. Een van onze leerkrachten is gespecialiseerd in NT2-onderwijs en traumasensitief werken, wat zorgt voor een veilige leeromgeving. Daarnaast is er een leerkracht die de cursus tot rekenspecialist succesvol heeft afgerond, en twee leerkrachten zijn gecertificeerd als taalspecialist. Het gehele team wordt continu bijgeschoold. Wij werken samen met GGO-Advies voor de verdere professionalisering op het gebied van rekenen en taal, zodat uw kind optimaal wordt ondersteund in zijn of haar leerproces.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Schoolervaring

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Remedial Teacher voor Emotionele Steun
Bureau Halt voor Gedragsinterventie
Brugfunctionaris voor Verbinding

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal. Onze interne begeleiders en remedial teachers bieden deskundige hulp en begeleiding. In het schooljaar 2025-2026 introduceren we het 'Hiro'-programma om de sociaal-emotionele vaardigheden verder te versterken. Bureau Halt is een waardevolle partner die tweewekelijks op school aanwezig is. Zij bieden preventieve voorlichting aan groepen, voeren gesprekken met leerlingen en fungeren als vraagbaak voor het team. Hun focus ligt op het creëren van een positief sociaal klimaat. Daarnaast beschikt onze school wekelijks over een brugfunctionaris. Zij bevordert de samenwerking tussen school, ouders en externe hulpverleningsinstanties. De brugfunctionaris is een aanspreekpunt voor vragen over opvoeding, financiën, gezondheid en algemeen welzijn, en biedt praktische ondersteuning waar nodig.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Remedial Teacher voor Studieondersteuning

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze intern begeleiders en remedial teachers zijn gekwalificeerd om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van effectieve studievaardigheden en een positieve werkhouding. Dit zorgt ervoor dat elke leerling het beste uit zichzelf kan halen.

2

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsonderwijs
Sportcoach voor Bewegingsstimulering

Toelichting van de school:

OBS De Tweesprong stimuleert een actieve levensstijl. Onze sportcoach biedt aanvullende motorische ondersteuning door middel van het 'Sportkanjers'-programma. Dit programma is ontworpen om de grove en fijne motoriek van de leerlingen te verbeteren en hen enthousiast te maken voor beweging. Onze intern begeleider coördineert deze activiteiten en zorgt voor een integrale aanpak van de lichamelijke ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen gespecialiseerde medische professionals in dienst hebben voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, staat het welzijn van onze leerlingen altijd voorop. We werken nauw samen met ouders en externe instanties om ervoor te zorgen dat alle nodige ondersteuning geboden kan worden. Bij specifieke zorgvragen adviseren we ouders graag over passende externe hulp.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Peuterspeelzaal

Onze Ondersteuning: Passend Onderwijs voor Elk Kind bij OBS De Tweesprong

Ontdek Hoe OBS De Tweesprong Uw Kind Ondersteunt

OBS De Tweesprong heeft een uitgebreid Schoolondersteuningsprofiel (SOP) opgesteld. Dit profiel beschrijft gedetailleerd welke specifieke ondersteuning wij bieden en hoe deze zorgvuldig is georganiseerd binnen ons basisonderwijs. Het SOP is een essentieel document dat inzicht geeft in onze aanpak van passend onderwijs. Het benadrukt onze toewijding om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren voor alle leerlingen, ongeacht hun individuele behoeften. Ouders kunnen dit profiel raadplegen om te zien hoe wij de ontwikkeling en het welzijn van uw kind waarborgen. **Ons Ondersteuningsaanbod: Een Welkome School voor Iedereen** In principe staat OBS De Tweesprong open voor alle leerlingen. Bij elke aanmelding beoordelen we zorgvuldig of wij de benodigde zorg en ondersteuning zelf kunnen bieden. Hoewel we streven naar inclusie, zijn er uiteraard grenzen aan de intensiteit van de zorg die we kunnen garanderen. **Specialisatie en Expertise: NT2 en Leerlingenzorg** Ons schoolbeleid en de afstemming van leerlingenzorg zijn als 'goed' beoordeeld door de Inspectie. We hebben een scherp oog voor de behoeften van elk kind en handelen daar proactief naar. Dankzij jarenlange ervaring blinken we uit in de begeleiding van nieuwkomers (NT2-onderwijs), wat een belangrijke meerwaarde biedt aan ons onderwijsaanbod. **Prestaties op Basis-Ondersteuning** Onze school scoort hoog op diverse kerngebieden van basisondersteuning. We bieden een veilig pedagogisch klimaat en stemmen leerstof, instructie en lestijd effectief af. Ons leerlingvolgsysteem is uitstekend, en onze leerkrachten voldoen aan de gestelde bekwaamheidseisen. We werken handelingsgericht en planmatig, met een sterke focus op de resultaten van alle leerlingen. De overdracht van informatie, zowel intern als extern, verloopt soepel. De betrokkenheid van ouders wordt zeer gewaardeerd en is cruciaal voor de ontwikkeling van uw kind. **Deskundigheid: Intern en Extern Verankerd** Intern beschikken wij over ruime expertise op het gebied van taal, lezen, rekenen en NT2. Extern werken we nauw samen met een breed netwerk van professionals. Dit omvat orthopedagogen, SBO-scholen, het CJG, logopedisten, schoolartsen, HB-experts, gedragsspecialisten en ambulante begeleiders. **Specifieke Ondersteuningsvoorzieningen** Voor leerlingen in groep 5 t/m 8 bieden we extra huiswerkbegeleiding na schooltijd, wat de leerprestaties ten goede komt. We maken gebruik van gemeentelijke middelen voor schakelklassen en kort verblijvende nieuwkomers. Onze interne peuterspeelzaal zorgt voor een optimale afstemming en een doorlopende leerlijn. Een toegewijde brugfunctionaris verbindt school, ouders, instanties en de wijk. Bovendien versterken we de sociale ontwikkeling van leerlingen door samen te werken met Halt op school. **Grenzen aan Onze Ondersteuning** De grenzen van onze ondersteuning worden bepaald door de teamdeskundigheid, de werkhouding en motivatie van de leerling, de mate van interne en externe begeleiding, medische ondersteuning, het realiseren van ontwikkelingsperspectieven, ouderlijke medewerking, de waarborging van veiligheid, de hanteerbaarheid van gedrag, beschikbare materialen en faciliteiten, de ervaring van de leerkracht, groepsgrootte en het aantal leerlingen met specifieke behoeften. **Toekomstig Aanbod: Continuïteit en Verbetering** We zetten de interne gedragsondersteuning voort om leerlingen preventief te begeleiden. Daarnaast werken we aan de verdere afstemming en borging van ons reken- en taalonderwijs, om zo de kwaliteit van ons onderwijs continu te verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Toekomstgerichte Schoolplan: Kwaliteitszorg en Educatieve Doelen

Welke Concrete Educatieve Doelen Streeft OBS De Tweesprong Na?

Voor het schooljaar 2025-2026 heeft OBS De Tweesprong een ambitieus schoolplan opgesteld met diverse doorlopende en te ontwikkelen doelen. Continuering van onze succesvolle aanpak betekent het evalueren en borgen van ons aangepaste rekenonderwijs en de effectiviteit van "De goede Tweesprong-les" met focus op instructie en differentiatie. We blijven ons leerlingvolgsysteem, Leerling in Beeld (Cito), evalueren en verbeteren. Ook de woordenschatontwikkeling bij kleuters met Logo3000 en de inhoud van ons Burgerschapsvormingsprogramma (beschikbaar op de website) worden geëvalueerd en geoptimaliseerd. Verder zetten we ons in voor het evalueren en borgen van het observatieprogramma Mijn Kleutergroep, de evaluatie en update van de BVL-deelname, en de continue professionele ontwikkeling van ons team via het digitale scholingsplatform E-Wise. Samenwerking met Halt op school blijft een prioriteit. Voor de komende periode richten we ons op inhoudelijke aanpassingen en vernieuwingen in het taalonderwijs met ondersteuning van GGO-Advies. We implementeren de nieuwe methode Hiro voor sociaal-emotionele ontwikkeling, Nieuwsbegrip Next en Wereld in Getallen 5 voor groep 3. Ook de zorgstructuur en RT worden geoptimaliseerd, digitale geletterdheid wordt aangeboden via Basicly, en we versterken de samenwerking met de inpandige peuterspeelzaal. Bovendien onderzoeken we een samenwerking met Nieuwe Veste om de taalontwikkeling van ouders te bevorderen. Gedetailleerde plannen voor de periode 2024-2028 zijn te vinden in ons uitgebreide schoolplan.

Hoe Garandeert OBS De Tweesprong de Continuïteit en Verbetering van Kwaliteit?

Op OBS De Tweesprong hanteren we een gestructureerd kwaliteitszorgproces dat draait om plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen of borgen, wat resulteert in continue verbetering van ons onderwijs. We brengen de schoolontwikkeling nauwkeurig in kaart door tweemaal jaarlijks tussentijdse resultaten te meten. Deze data worden door de leerkrachten geanalyseerd en besproken met de intern begeleider. Vervolgens analyseren de directeur en intern begeleider gezamenlijk deze resultaten om conclusies te trekken op groeps- en schoolniveau. In teamverband bespreken we de bevindingen: wat functioneert goed en behouden we? Wat kan beter en hoe pakken we dit aan? De halfjaarlijkse analyses worden ook gedeeld met het bestuur. Jaarlijks vullen we een zelfevaluatielijst in die inzicht geeft in ons onderwijskundig functioneren en leidt tot speerpunten voor het jaarplan. Om de tevredenheid te waarborgen, houden we jaarlijks een tevredenheidspeiling onder ouders, kinderen en personeel. De resultaten worden geanalyseerd, besproken met de Medezeggenschapsraad (MR) en de leerlingenraad, en verwerkt in het nieuwe jaarplan. Veiligheid en sociaal-emotionele ontwikkeling zijn cruciaal. Leerkrachten noteren tweemaal per jaar de ontwikkeling van elk kind, bespreken dit met de intern begeleider en stellen gezamenlijk plannen op. Kinderen uit groep 5-8 vullen zelf een vragenlijst in, wat bijdraagt aan ons veiligheidsplan en voldoet aan de eisen van de onderwijsinspectie. Tweejaarlijkse interne audits, waarbij het auditteam onderzoek doet via groepsbezoeken en interviews, leveren waardevolle aanbevelingen op voor onze onderzoeksvragen, die worden afgestemd met de directeur. De professionalisering van ons team is direct gekoppeld aan de schoolontwikkeling. Scholing, zowel individueel als op teamniveau, sluit aan bij de schoolbrede speerpunten. Leerkrachten maken hiervoor gebruik van de Markant Academie en het digitale leerplatform E-wise. In december 2017 heeft de inspectie ons schoolbezoek gebracht in het kader van het vernieuwde inspectietoezicht. Op het gebied van kwaliteitszorg en "Zicht op ontwikkeling" behaalden we een "goed"-beoordeling, met "voldoende" scores voor alle kwaliteitsaspecten. Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van onze kwaliteitszorg. Meer details vindt u in het schoolspecifieke verslag in de bijlage (Vensters-PO).

Voorbereiding op de Basischool: Programma voor Jonge Kinderen bij OBS De Tweesprong

Toelichting van de school

OBS De Tweesprong in Breda biedt een uniek programma voor jonge kinderen, genaamd 'Victor de Verkenner'. Dit initiatief, gestart in het schooljaar 2020-2021, is een samenwerking met Kober, de voorschoolse opvang in ons schoolgebouw. Kinderen vanaf 3,5 jaar worden uitgenodigd om één dagdeel per week deel te nemen aan een speciale peutergroep. Deze peutergroep fungeert als een waardevolle voorbereiding op de kleuterklas. Het is geen reguliere kinderopvang, maar een extra, voorbereidende activiteit die naadloos aansluit op het basisonderwijs. Hierdoor garanderen we een soepele en doorlopende leerlijn van de peuterfase naar de start in de kleutergroep. Ouders en verzorgers kunnen kosteloos gebruikmaken van dit programma. Het biedt een uitstekende gelegenheid voor jonge kinderen om op een speelse manier kennis te maken met de schoolse omgeving en de leermethoden van OBS De Tweesprong.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Tweesprong extra educatieve programma's voor peuters en jonge kinderen?

Ja, OBS De Tweesprong verzorgt een speciaal programma voor het jonge kind. Dit programma, 'Victor de Verkenner', is ontworpen om kinderen vanaf 3,5 jaar optimaal voor te bereiden op de basisschool. Deelname vindt één dagdeel per week plaats en legt een sterke basis voor de latere schoolcarrière.

Ja, OBS De Tweesprong verzorgt een speciaal programma voor het jonge kind. Dit programma, 'Victor de Verkenner', is ontworpen om kinderen vanaf 3,5 jaar optimaal voor te bereiden op de basisschool. Deelname vindt één dagdeel per week plaats en legt een sterke basis voor de latere schoolcarrière.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang in Breda
Ontdek 'Victor de Verkenner': ons voorbereidend programma voor jonge kinderen

Met welke organisaties werkt OBS De Tweesprong samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor het succesvolle programma voor jonge kinderen werkt OBS De Tweesprong nauw samen met de Voorschool Tweesprong. Deze samenwerking zorgt voor een optimale overgang van de voorschoolse educatie naar ons basisonderwijs.

Voor het succesvolle programma voor jonge kinderen werkt OBS De Tweesprong nauw samen met de Voorschool Tweesprong. Deze samenwerking zorgt voor een optimale overgang van de voorschoolse educatie naar ons basisonderwijs.

Samenwerking met Voorschool Tweesprong in Breda
Team | OBS De Tweesprong in Breda | [2025] Schoolregister