OBS De Tweesprong
Kapelstraat 15
4817 NX Breda

Schoolweging

Schoolweging
35.27
Spreiding
6.23

De schoolweging van De Tweesprong Breda is 35,27 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,9% scoren leerlingen ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 46,9%. De school blijft hiermee ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32,8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont sterke aandacht voor middenniveaus: 24,1% vmbo-k/-(g)t en 24,1% vmbo-(g)t. Het aandeel havo/vwo-advies (20,7%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (10,9%). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, in contrast met regionale cijfers (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tweesprong BredaGemeente AmsterdamNederland
LIB171.48176.17175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We hanteren Leerling in Beeld (van Cito) voor niet-methodegebonden toetsen. Deze worden 2 maal per jaar afgenomen en geanalyseerd. Daarnaast nemen de methodegebonden toetsen en de resultaten die de leerlingen halen binnen Snappet (digitaal reken- en taalprogramma) een belangrijke plaats in. Analyses vinden plaats op schoolniveau (trendanalyses), groepsniveau en individueel niveau. De IB'er is hier een belangrijke factor in. Die bekijkt samen met de leerkrachten wat de vaardigheidsgroei van ieder kind is en wat er nodig is om zoveel mogelijk onderwijs op maat te bieden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Mogelijke verklaring is de complexe schoolweging. Het percentage boven advies (17,9%) blijft wel achter bij de benchmark (25,3%), wat vragen oproept over de adviseringsgrondslag.

Sociale ontwikkeling

Respect Mensen groeien wanneer ze serieus genomen worden. Dat geldt niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor ouders en voor ons personeel. Daarom staan wij altijd open voor vragen die ons worden gesteld. We gaan tijdig in gesprek om elkaar te begrijpen en tot oplossingen te komen. We luisteren ernaar en proberen er zo goed mogelijk op te reageren; met respect voor ieders eigenheid. En als we iets beloven, doen we het ook. Vanzelfsprekend verwachten wij dat ook van anderen. Zo bouwen we voortdurend aan een gemeenschap waarin iedereen zich welkom voelt. Structuur Veel mensen weten graag waar ze aan toe zijn. Pas als het duidelijk is wat er van iemand verwacht wordt, en wat zij van anderen mogen verwachten, kan men kwaliteiten optimaal gebruiken om te ontwikkelen. Daarom proberen wij in alles zo duidelijk mogelijk te zijn: een duidelijke leerlijn in de school, duidelijke regels en duidelijke afspraken; met iedereen. Die afspraken komen we na en we verwachten dat andere mensen dat ook doen.Onze regels zijn duidelijk zichtbaar in de school. Schoolregels worden regelmatig centraal gesteld, zodat iedereen ze zich eigen kan maken. Veiligheid Wij doen er alles aan om OBS De Tweesprong een veilige school te laten zijn; een school waar ieder kind zich thuis voelt, ouders zich welkom weten en personeel met plezier werkt. Daartoe besteden we onder andere veel tijd aan het ontwikkelen van positief gedrag. Voor elkaar klaarstaan, elkaar steunen en goed communiceren is hierbij belangrijk. Daarom hebben we ook regels gemaakt en streven we ernaar dat het schoolgebouw schoon is en goed onderhouden. Mensen moeten zich op onze school op hun gemak voelen; dat vinden wij belangrijk. LEES MINDER

Respect

Structuur

Veiligheid

Wat is de werkwijze van OBS De Tweesprong voor sociale ontwikkeling?

OBS De Tweesprong stelt eisen aan goed gedrag en de omgang met elkaar, waarbij respect centraal staat. Kinderen worden gestimuleerd en ondersteund bij het in praktijk brengen van belangrijke waarden, waarbij ze voor zichzelf opkomen met respect voor anderen. De school gebruikt Leerling in Beeld om de leerlingen te volgen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Er is een werkgroep van teamleden die de lessen en omgangsregels voorbereidt, volgt en aanpast. Een leerkracht, tevens gedragsspecialist, begeleidt kinderen individueel en/of in groepsverband op gedragsgebied. De vijf basisregels voor gedrag zijn: Wij luisteren naar elkaar, We zijn aardig voor elkaar, Wij zorgen voor elkaar, Wij zijn rustig in de school, Wij respecteren elkaar, elkaars spullen en de spullen van school.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Tweesprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS De Tweesprong gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Tweesprong?

OBS De Tweesprong gebruikt SOEMO-kaarten en oriënteert zich op een nieuwe methode: Kiva of Leefstijl.