
De resultaten van OBS De Tweesprong in Breda
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS De Tweesprong, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past OBS De Tweesprong bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS De Tweesprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Het fundamenteel niveau vormt de basis voor taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten bereiken. Dit wordt zorgvuldig gemeten in groep acht middels de eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een minimale norm van 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit landelijk vastgestelde percentage, de signaleringswaarde, geldt voor alle basisscholen in Nederland en toont de essentiële beheersing van de basisvaardigheden aan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hoger Reiken op OBS De Tweesprong
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerdoel, dat voortbouwt op het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde wordt bepaald op basis van de unieke leerlingpopulatie van onze school, waardoor we ons richten op gepersonaliseerde groei en ontwikkeling voor elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS De Tweesprong?
OBS De Tweesprong in Breda zet vol in op een optimale leeromgeving voor elke leerling. Door het gebruik van geavanceerde methodes zoals de Doorstroomtoets, kunnen wij de onderwijsresultaten van onze leerlingen vergelijken met landelijke normen. Wij geloven dat cijfers slechts een deel van het verhaal vertellen. Daarom kijken we verder dan toetsresultaten en focussen we op de brede ontwikkeling van uw kind. Ons doel is om een lesprogramma te bieden dat aansluit bij de individuele capaciteiten en leerbehoeften van elk kind, met aandacht voor zowel cognitieve als praktische vaardigheden. De resultaten op onze school zijn over het algemeen zeer positief en laten zien dat onze leerlingen goed voorbereid de basisschool verlaten. We zijn er trots op dat veel van onze leerlingen succesvol doorstromen naar het voortgezet onderwijs dat het beste bij hen past, ongeacht het specifieke niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op OBS De Tweesprong: Respect, Structuur en Veiligheid
Bij OBS De Tweesprong geloven we in de kracht van respect voor ieders unieke bijdrage aan onze schoolgemeenschap. Leerlingen, ouders en personeel worden serieus genomen, wat leidt tot open communicatie en wederzijds begrip. Door tijdig het gesprek aan te gaan en actief te luisteren, streven we ernaar om oplossingen te vinden die recht doen aan ieders eigenheid. We hechten veel waarde aan duidelijkheid en structuur binnen onze school. Heldere leerlijnen, consequente regels en betrouwbare afspraken bieden onze leerlingen de zekerheid die nodig is voor optimale ontwikkeling. Door afspraken na te komen en dit ook van anderen te verwachten, creëren we een voorspelbare omgeving waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Onze school is toegewijd aan het creëren van een veilige leeromgeving waar elk kind zich thuis voelt, ouders zich welkom weten en ons team met plezier werkt. Dit realiseren we door actief te werken aan positief gedrag, elkaar te ondersteunen en efficiënt te communiceren. Duidelijke schoolregels, zichtbaar en regelmatig onder de aandacht gebracht, bevorderen een prettige en veilige sfeer in een goed onderhouden schoolgebouw.
Respect voor iedereen
Duidelijke structuur en afspraken
Een veilige en prettige leeromgeving
Hoe bevordert OBS De Tweesprong de sociale ontwikkeling van leerlingen?
OBS De Tweesprong stimuleert en ondersteunt leerlingen bij het ontwikkelen van sociaal gedrag en respect voor elkaar. We leggen de nadruk op zowel opkomen voor jezelf als rekening houden met anderen. Vanaf schooljaar 2025-2026 implementeren we de methode Hiro om leerlingen te begeleiden in hun sociale en emotionele groei. Een gespecialiseerde werkgroep monitort en optimaliseert onze lesprogramma's en gedragsregels. Tevens werken we samen met Halt om individuele en groepsgerichte gedragsbegeleiding te bieden, gebaseerd op onze vijf kern gedragsregels.
Welke methoden gebruikt OBS De Tweesprong voor het registreren van sociale resultaten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt OBS De Tweesprong gebruik van de volgende registratievormen:
- Leerling in Beeld
- Hiro registraties
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op OBS De Tweesprong?
Per schooljaar 2025-2026 zal OBS De Tweesprong de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren implementeren:
- Hiro
Inspectierapport OBS De Tweesprong: Kwaliteit en Ontwikkeling Gewaarborgd
Ontdek de uitstekende prestaties van OBS De Tweesprong volgens het meest recente inspectierapport. In december 2017 heeft de Onderwijsinspectie ons bezocht in het kader van het vernieuwde inspectietoezicht op bestuursniveau, specifiek voor een verificatieonderzoek naar Kwaliteitszorg. De inspectie beoordeelde onze focus op 'Zicht op ontwikkeling' als 'goed', een resultaat waar we enorm trots op zijn. Alle kwaliteitsaspecten werden met 'voldoende' beoordeeld, wat de toewijding aan continue verbetering binnen onze school onderstreept. Voor een gedetailleerd overzicht van de bevindingen kunt u het schoolspecifieke verslag raadplegen. Het vorige inspectiebezoek in januari 2013 leverde eveneens een positief verslag op, dat u kunt vinden via de link naar de website van de inspectie op deze pagina.