Nutsbasisschool de Hoogakker
Wandelakker 60 -62
4824 SG Breda

Schoolweging

Schoolweging
29.05
Spreiding
5.91

De schoolweging van Nutsbasisschool de Hoogakker is 29,05 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,2% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke ondergrens van 85%. De score ligt ook hoger dan bij vergelijkbare scholen (95,9%), wat aansluit bij het bredere aanbod van verdiepingsstof in het curriculum.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 70,3% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 47,1%. Dit ligt 12,5 procentpunt boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%), wat duidt op effectieve differentiatie in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 30,8% praktisch/theoretische vmbo-adviezen (vs. 25,3% regio) naast 47,7% havo/vwo-advies (35,3% regio). Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-advies (20% vs. 16,5% landelijk), mogelijk verklaard door de combinatie van een complexe leerlingenpopulatie en hooggeschoolde leerkrachten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsNutsbasisschool de HoogakkerGemeente AmsterdamNederland
LIB176.17175.23177.65

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We nemen de tussenresultaten op de verschillende methode-onafhankelijke toetsen erg serieus. We hebben per leerjaar en per vakgebied streefdoelen geformuleerd. De leerkrachten analyseren de uitkomsten van de niet-methode gebonden toetsen en bespreken de uitkomsten en de analyses van de niet methode gebonden (Cito-)toetsen met hun unitcoördinator. In deze bespreking staat centraal in hoeverre de leerkrachten erin zijn geslaagd om vooraf gestelde doelen te behalen en wat de ambities zijn voor de voorliggende periode. De unitcoördinatoren bespreken de resultaten vervolgens met de adjunct directeur onderwijs en ondersteuning die er een totaaloverzicht van maakt waarin de resultaten worden afgezet tegen de schoolambities. Deze resultaten worden besproken in het managementteam en met het team gedeeld in de vorm van een schoolbespreking De unitcoördinator en/ of het intern ondersteuningsteam ondersteunt de groepsleerkracht bij het organiseren van een passend onderwijsaanbod voor de groep en indien nodig bij het opstellen van een onderwijs perspectief plan voor individuele leerlingen. Daarin komen aanpassing in leertijd, leerstof, instructie of verwerking aan de orde voor individuele leerlingen, kleine groepjes of de hele klas. Twee keer per jaar maken we een trendoverzicht van de tussenopbrengsten op het gebied van rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en taalverzorging. Alles overwegend kunnen we stellen dat de tussenopbrengsten in lijn met de verwachtingen en onze schoolnormen zijn. Alertheid is echter wel geboden op het domein Rekenen. De trend wijst op een toename van het percentage leerlingen dat scoort binnen het Cito niveau 5. Tevens nemen we binnen de domeinen taalverzorging, technisch lezen en rekenen een dalende trend waar van het percentage leerlingen dat een score behaalt binnen het Cito niveau I.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,6% van de leerlingen presteert onder advies (significant boven landelijke 11,8%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge schoolweging. Desondanks blijft 55,6% op adviesniveau, ondersteund door het 'doorstroomprotocol' met tussentijdse evaluaties. De 15,9% bovenadviespresteerders benadrukt het bieden van kansen voor talentontwikkeling.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Wij voeden onze leerlingen op tot fatsoenlijke evenwichtige mensen die respectvol (vanuit duidelijke waarden en normen) omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving. Tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen. Ze leren hun mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden.Wij willen dat onze leerlingen “meedoen”, actief betrokken willen zijn bij de samenleving en gericht zijn op samenwerking. Wij willen dat onze leerlingen kennis hebben van en respect hebben voor andere opvattingen en overtuigingen (religies). LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Nutsbasisschool de Hoogakker voor sociale ontwikkeling?

Nutsbasisschool de Hoogakker gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Het team is getraind in de positieve gedragsaanpak SWPBS, met kernwaarden als verantwoordelijkheid, veiligheid, vertrouwen, waardering en plezier, samen met de collega's van Kober voor de buitenschoolse opvang. De schoolregels zijn gebaseerd op 'de elf van jezelf'. In de groepen 5 t/m 8 leren de kinderen over internetgebruik en social media. Kijk (groepen 1 t/m 3) en Leerling in Beeld (groepen 4 t/m 8) worden gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling vast te leggen. De resultaten worden besproken tijdens groepsbesprekingen tussen de leerkracht en de unitleider. Indien nodig wordt een plan van aanpak opgesteld, waarbij de gedragsspecialist, een kindercoach of medewerkers van het project Grote Broer/Grote Zus betrokken kunnen zijn. Bij problemen wordt het anti-pestprotocol of het beleid time-out/schorsing/verwijdering gevolgd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Nutsbasisschool de Hoogakker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Nutsbasisschool de Hoogakker gebruikt Kijk! en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nutsbasisschool de Hoogakker?

Nutsbasisschool de Hoogakker gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.