
Schoolweging
De schoolweging van Nutsbasisschool Burgst is 26,92 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,3% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ver de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de inclusieve aanpak waarbij vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
73,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit reflecteert de effectieve focus op hoogwaardig taal- en rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 24,4% havo en 12,2% vwo (samen 36,6%), tegenover 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel praktijkonderwijs (2,4% vmbo-b) blijft beperkt, wat past bij de relatief lage schoolweging. Opvallend is het hoge aandeel vmbo-(g)t-adviezen (26,8%), mogelijk gerelateerd aan de spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nutsbasisschool Burgst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.17 | 175.23 | 178.92 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de ontwikkeling Onze school houdt de ontwikkeling van de leerlingen bij met behulp van methode gebonden toetsen, observatielijsten en methode-onafhankelijke toetsen (Cito Leerling in Beeld, 2 x per schooljaar in februari en juni). De methode-onafhankelijke toetsen worden afgenomen conform de opgestelde zorgkalender en toets protocol. Na invoer van de toetsuitslagen worden deze besproken door de intern begeleider met de leerkrachten van een groep (groepsbespreking). Vanuit vastgestelde normen wordt de ontwikkeling van uw kind geanalyseerd en bepaald of en welke interventies er nodig zijn. Soms heeft uw kind (tijdelijk) behoefte aan extra ondersteuning op een bepaald vakgebied. Dit wordt besproken in een aparte leerlingbespreking. De resultaten van de leerlingen op de Cito-toetsen worden toegevoegd aan het rapport en met de ouders besproken tijdens de rapportbespreking.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,3% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 31,3% boven het advies scoort. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering volgens het 'doorstroomtoets'-protocol. De hoge doorstroom naar hogere niveaus sluit aan bij het beleid om talent maximaal te benutten.
Sociale ontwikkeling
Op Burgst willen we onze kinderen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We volgen of de ontwikkeling adequaat verloopt. Het is een structureel gespreksonderdeel binnen de groeps-en leerlingbesprekingen tussen de leerkracht en intern begeleider LEES MINDER
Elkaar helpen
Elkaar vertrouwen
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Nutsbasisschool Burgst voor sociale ontwikkeling?
Nutsbasisschool Burgst werkt aan positieve groepsvorming middels de gouden weken, met aandacht voor zelf geformuleerde positieve groepsregels, energizers, coöperatieve leervormen en voorbeeldgedrag van de leraar. Er is een doorgaande lijn met Kanjerlessen, waarin sociale vaardigheden worden geoefend en attitudes/emoties worden besproken. De school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, beschikt over een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en een leerlingvolgsysteem. Er zijn normen vastgesteld en er wordt bijgehouden hoeveel individuele handelingsplannen en groepsplannen er per jaar worden uitgevoerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Nutsbasisschool Burgst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Nutsbasisschool gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nutsbasisschool Burgst?
Nutsbasisschool Burgst gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.