Montessori + locatie Breda in Breda

Het team van Montessori + locatie Breda in Breda

Current section: team
Jan Nieuwenhuyzenstraat 15
4818 Breda

Zie hier hoe het team van Montessori + locatie Breda is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessori + locatie Breda. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessori + locatie Breda bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessori + locatie Breda bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessori + locatie Breda zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86%)
Man (14%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessori + locatie Breda. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (34.9%)
45-55 jaar (20.9%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessori + locatie Breda werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.4%)
Direct ondersteunend personeel (2.3%)
Indirect ondersteunend personeel (7%)
Management (2.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessori + locatie Breda gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak voor Continu Leren

Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zetten we primair in op interne vervanging. We kijken eerst naar beschikbare collega's binnen onze eigen Montessori school in Breda. Als interne oplossingen niet toereikend zijn, schakelen we ervaren externe krachten in. Deze zorgen ervoor dat het leerproces van uw kind ongestoord kan doorgaan. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om directe vervanging te regelen, dan verdelen we de leerlingen over de bestaande klassen. Ze werken dan zelfstandig verder met hun eigen lesmateriaal, wat de continuïteit waarborgt. Er is een maximum gesteld aan het aantal leerlingen dat we per klas kunnen opvangen. Slechts één klas kan maximaal worden verdeeld. In uitzonderlijke situaties waarbij meerdere leerkrachten tegelijkertijd afwezig zijn, en alle andere opties zijn uitgeput, kan het noodzakelijk zijn om ouders te verzoeken de kinderen thuis op te vangen. In dat geval ontvangen de kinderen aangepast lesmateriaal voor thuis. Deze ingrijpende beslissing wordt altijd in overleg met de bestuurder van de school genomen, met als doel de best mogelijke oplossing te bieden voor het onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Montessori+ heeft twee afdelingen. Op de Montessori-afdeling zijn de leerlingen verdeeld over de onderbouw (OB), middenbouw (MB) en bovenbouw (BB). Iedere bouw heeft drie jaargroepen. In de OB zitten de leerlingen van de groepen 0, 1 en 2. In de MB de leerlingen van de groepen 3, 4 en 5. In de BB van de groepen 6, 7 en 8. Deze groeperingsvorm zorgt ervoor dat leerlingen een keer de jongste, middelste en oudste in een groep zijn.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Montessorischool Breda

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexie-expert
Intern Begeleider
Rekencoach
Specialist Hoogbegaafdheid
Taalstimulatie Coach

Toelichting van de school:

Op onze Montessorischool in Breda zetten wij ervaren onderwijsprofessionals in voor gerichte ondersteuning. Deze specialisten versterken de leerkrachten, zodat zij individuele leerlingen optimaal kunnen begeleiden. Sommige van onze interne begeleiders zijn gespecialiseerd in taal of rekenen. Zij werken met kleine groepjes leerlingen aan specifieke vaardigheden, buiten de reguliere les. De interne begeleider coördineert deze hulp, die loopt van vakantie tot vakantie, en informeert ouders. Op basis van de voortgang van elk kind evalueren we de noodzaak van extra ondersteuning. We kijken ook welke andere leerlingen baat kunnen hebben bij deze gespecialiseerde hulp. Voor leerlingen met een uitzonderlijk hoog IQ (vanaf 130) die uitdaging zoeken, bieden we een voltijdse afdeling met aangepast lesmateriaal en begeleiding. Onze teams bestaan uit leerkrachten met expertise in gedrags- en sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast schakelen we externe deskundigen in voor ondersteuning bij executieve functies, om zo de leerervaring voor elk kind te optimaliseren.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragscoach
Intern Begeleider
Specialist Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij hanteren de principes van Levenshouding gericht Onderwijs (LGO) als leidraad voor onze schoolvisie. Alle teamleden op onze afdeling voor hoogbegaafde leerlingen zijn hierin geschoold. Bovendien integreren we LGO-werkvormen actief in onze Montessoriklassen. Dit bevordert de sociale en emotionele groei van alle leerlingen op onze school in Breda.

3

Werk- en Taakaanpak: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragscoach
Intern Begeleider
Specialist Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor de specifieke taakaanpak op onze hoogbegaafdheid-afdeling maken wij gebruik van externe expertise. Deze specialist begeleidt diverse leerlingen op dit vlak, waarbij de leerkracht nauw samenwerkt met de externe professional om concrete leerdoelen te formuleren. Deze samenwerking zorgt ervoor dat leerlingen gericht worden ondersteund in hun leerproces en werkstrategieën, wat essentieel is voor hun academische succes op onze basisschool in Breda.

2

Motorische Vaardigheden en Bewegingsonderwijs: Stimuleren van Gezonde Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialistische Gymdocent

Toelichting van de school:

Vorig jaar hebben we in de onderbouw geïnvesteerd in coaching on the job met een fysiotherapeut. Deze samenwerking heeft leerkrachten geholpen bij het stimuleren van fijne motoriek. Er is een kwaliteitskaart ontwikkeld die dient als leidraad voor deze stimulering. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs speelt een cruciale signalerende rol. Zij bespreekt de motorische ontwikkeling van leerlingen met de leerkrachten, wat bijdraagt aan een integrale aanpak van de fysieke ontwikkeling op onze school in Breda.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Maatwerk voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen ons team zijn er collega's met geldige BHV- en EHBO-diploma's voor directe hulp. Voor leerlingen met specifieke medische behoeften maken we duidelijke afspraken met ouders, die we vastleggen in een zorgplan. Ouders spelen een belangrijke rol bij de begeleiding van hun kinderen tijdens schoolactiviteiten en kampen. Elke situatie wordt individueel bekeken en als maatwerk behandeld, om zo de veiligheid en het welzijn van elk kind op onze basisschool in Breda te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
The English Library

Individuele Leerlingondersteuning op Maat in Breda

Ons Onderwijsbeleid: Een Diepgaande Uitleg

Onze onderwijsvisie is gericht op het bieden van een passend onderwijsaanbod dat aansluit bij het individuele niveau van elk kind. Onze deskundige leerkrachten zijn speciaal opgeleid om dit te realiseren en focussen op de unieke ontwikkelingsbehoeften van ieder kind. Ze blinken uit in het nauwkeurig observeren van leerlingen en het creëren van een stimulerende leeromgeving voor diverse groepen. Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, zelfs buiten de reguliere klassikale ondersteuning, zetten onze onderwijsassistenten zich met veel enthousiasme in. Zij bieden gerichte hulp, zowel binnen als buiten de groep, om elk kind optimaal te laten groeien. De intern begeleider speelt een cruciale rol in het coördineren van deze extra ondersteuning, zodat deze altijd optimaal is afgestemd. Onze school beschikt over een rijke verzameling aan lesmaterialen en diepgaande kennis om leerlingen die behoefte hebben aan meer verrijking of verdieping, uitstekend te kunnen bedienen. Speciaal voor hoogbegaafde leerlingen bieden we een gespecialiseerd programma, verzorgd door leerkrachten met specifieke expertise op dit gebied, om hun talenten maximaal te ontwikkelen. Voortdurende Ontwikkeling van Ondersteuning voor Hoogbegaafdheid Onze afdeling voor hoogbegaafden is continu in beweging om ervoor te zorgen dat het aanbod naadloos aansluit bij de veranderende ondersteuningsvraag van deze leerlingen. Momenteel focussen we ons, en ook voor de komende jaren, op leerlingen met een UHB profiel (IQ 150 en hoger), om hen de best mogelijke uitdaging te bieden. Versterking van Basisvaardigheden en Montessori-Integratie Binnen onze Montessorivleugel werken we actief aan het versterken van de fundamentele reken- en taalvaardigheden, met een focus op effectieve didactiek. We zien een groeiende instroom van jonge hoogbegaafde kinderen (vanaf 4 jaar) op deze afdeling. Dit betekent dat er voortdurend aandacht zal zijn voor verrijking, waarbij het unieke Montessorimateriaal optimaal wordt benut om hun leerproces te stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Top Montessori Onderwijs

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan voor Montessori Breda?

Ons schoolplan is de leidraad voor continue verbetering binnen onze Montessori-school in Breda. We hanteren een cyclisch proces van plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen. Onze onderwijsmethoden en differentiatieprincipes zijn vastgelegd in borgingsdocumenten. Deze documenten beschrijven welke lesmethoden we hanteren, hoe we de leerbehoeften van elk kind identificeren en hoe we instructie aanpassen aan individuele behoeften. We leggen ook vast hoe we de voortgang van elk kind monitoren door middel van tussentijdse toetsing en analyse. We meten onze resultaten twee keer per jaar. Leerkrachten analyseren deze data en bespreken ze met de intern begeleider. De directeur en intern begeleider evalueren de resultaten op schoolniveau, waarna het team gezamenlijk bespreekt wat goed gaat, wat verbeterd kan worden en hoe we dit aanpakken. Met de Successpiegel voeren we zelfevaluaties uit, wat ons inzicht geeft in onze onderwijsprestaties en helpt bij het formuleren van speerpunten voor ons jaarplan. Jaarlijkse tevredenheidspeilingen onder ouders, kinderen en personeel, eveneens via de Successpiegel, leveren waardevolle feedback op die we integreren in onze plannen na overleg met de Medezeggenschapsraad en de kinderraad. Voor sociaal-emotionele ontwikkeling en een veilige leeromgeving vullen leerkrachten jaarlijks vragenlijsten in per kind. Deze worden besproken met de intern begeleider voor gerichte ondersteuning. Kinderen uit groep 5 tot en met 8 vullen ook zelf een vragenlijst in, wat bijdraagt aan ons veiligheidsplan en voldoet aan de eisen van de onderwijsinspectie. Interne audits, waarbij het auditteam onderzoeksvragen beantwoordt door middel van groepsbezoeken en interviews, zorgen voor een grondige evaluatie van onze school. De aanbevelingen van de audits worden gebruikt om onze dienstverlening te optimaliseren. De professionele ontwikkeling van ons team is cruciaal. Scholingsbehoeften worden bepaald door onze schoolprestaties. Elk teamlid volgt gerichte bijscholing en deelt opgedane kennis. Naar verwachting zullen ongeveer 20 teamleden de opleiding Montessori Vakbekwaam afronden. De belangrijkste doelen voor dit schooljaar uit het schoolplan 2024-2028 zijn: - Expertleerkrachten en stuurgroep werken samen aan een geïntegreerd onderwijsaanbod. - Onze onderwijsresultaten voldoen aan onze ambitieuze schooldoelen. - Ons lesaanbod sluit naadloos aan bij de onderwijsbehoeften van elk kind, met doelgerichte en cyclische toepassing van Gedifferentieerd Lesgeven (HGW). - We bevorderen een professionele leercultuur waarin teamleden elkaar constructively aanspreken en ondersteunen, gebaseerd op onze sterke en zwakke punten.

Hoe monitort Montessori Breda de schoolprestaties en oudertevredenheid?

Om onze schoolprestaties te monitoren, meten we twee keer per jaar de tussentijdse resultaten. Leerkrachten analyseren deze data en bespreken ze met de intern begeleider. Voorafgaand aan teambijeenkomsten evalueren de directeur en intern begeleider de resultaten om schoolbrede conclusies te trekken. In teamverband bespreken we de opbrengsten om te bepalen wat goed functioneert en behouden moet blijven, en wat verbeterd kan worden. We gebruiken de Successpiegel voor zelfevaluaties, wat ons inzicht geeft in onze onderwijskundige prestaties en helpt bij het identificeren van speerpunten voor ons jaarplan. We voeren jaarlijks tevredenheidspeilingen uit onder ouders, kinderen en personeel met behulp van de Successpiegel. De resultaten worden grondig geanalyseerd en besproken met de Medezeggenschapsraad, de kinderraad en het team. Aanbevelingen uit deze peilingen worden meegenomen bij het opstellen van het nieuwe jaarplan. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen, vullen leerkrachten jaarlijks een vragenlijst in voor elk kind. Deze gegevens worden geëvalueerd met de intern begeleider, die samen met de leerkracht een ondersteuningsplan kan opstellen. Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 vullen ook zelf een vragenlijst in, die wordt gebruikt voor ons veiligheidsplan en door de onderwijsinspectie wordt opgevraagd. Daarnaast voeren we interne audits uit. Het auditteam, in overleg met de directeur, onderzoekt specifieke onderzoeksvragen door middel van groepsbezoeken, interviews en documentanalyse. De aanbevelingen aan het einde van de dag helpen ons om onze schoolorganisatie verder te optimaliseren.

Voorzieningen voor Peuters en Jonge Kinderen op Montessori Breda

Toelichting van de school

Onze Montessori basisschool in Breda biedt een warme en stimulerende omgeving voor jonge kinderen. Wij werken nauw samen met Pebbels+ kinderopvang, die gespecialiseerd is in de opvang en ontwikkeling van peuters. Samen zorgen we voor een soepele overgang naar de basisschool. Meer gedetailleerde informatie over de peuteropvang vindt u op de website van Pebbels+.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma bieden wij voor peuters en jonge kinderen?

Montessori Basisschool Breda investeert in een breed scala aan faciliteiten voor het jonge kind. Dit omvat een naadloze integratie met hoogwaardige kinderopvang en een gezamenlijke aanpak om de ontwikkeling van uw kind te ondersteunen. Ontdek de voordelen van onze aanpak voor de eerste schooljaren.

Montessori Basisschool Breda investeert in een breed scala aan faciliteiten voor het jonge kind. Dit omvat een naadloze integratie met hoogwaardige kinderopvang en een gezamenlijke aanpak om de ontwikkeling van uw kind te ondersteunen. Ontdek de voordelen van onze aanpak voor de eerste schooljaren.

Peuteropvang Breda
Kindcentrum Breda

Met welke partnerschappen verrijkt onze school het aanbod voor jonge kinderen?

Onze school onderhoudt een waardevolle samenwerking met Pebbels+. Deze samenwerking garandeert een doorlopende pedagogische lijn en een harmonieuze overgang van kinderopvang naar basisschool. Bezoek de website van Pebbels+ voor meer informatie over hun expertise.

Onze school onderhoudt een waardevolle samenwerking met Pebbels+. Deze samenwerking garandeert een doorlopende pedagogische lijn en een harmonieuze overgang van kinderopvang naar basisschool. Bezoek de website van Pebbels+ voor meer informatie over hun expertise.

Team | Montessori + locatie Breda in Breda | [2025] Schoolregister