Montessori + locatie Breda
Jan Nieuwenhuyzenstraat 15
4818 RH Breda

Schoolweging

Schoolweging
23.84
Spreiding
5.36

De schoolweging van Montessori + Breda is 23,84 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Een sterk resultaat: 98,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (97,7%). Dit onderstreept de effectiviteit van het Montessori-onderwijs in basisvaardigheden, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Bij het streefniveau behaalt 66,5% van de leerlingen het hogere referentieniveau voor taal en rekenen, tegenover een signaleringswaarde van 58,9%. Hoewel dit boven de inspectienorm ligt, is het iets lager dan het regionale gemiddelde (67,7%). De school benadrukt in haar visie het belang van brede cognitieve én sociale ontwikkeling, wat mogelijk ten koste gaat van puur academische scores.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk theoretisch georiënteerd: 32,1% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 18,9% havo. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (18,9%), wat past bij de Montessoriaanpak met doorlopende leerlijnen. Praktijkonderwijs blijft met 1,9% beperkt, ver onder regionale percentages.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMontessori + BredaGemeente AmsterdamNederland
LIB176.17177.34175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij werken met het leerlingvolgsysteem (LVS), Leerling in Beeld van Cito. Twee keer per jaar (in januari en juni) worden de toetsen van begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en rekenen afgenomen bij de kinderen van groep 3 t/m 7. In groep 8 worden in het begin van het jaar ook nog de toetsen van het LVS afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en op basis van deze analyse kan het onderwijsaanbod aangepast worden voor het individuele kind. Naar aanleiding van de resultaten kan ook besloten worden om het kind extra ondersteuning te bieden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert exact op adviesniveau (vs. 62,9% landelijk). Een opvallend hoog percentage (14,6%) zit *onder* advies, meer dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Mogelijk houden leraren hier bewust rekening met de complexe populatie (schoolweging 23,84) bij advisering. 10,4% presteert boven advies, dankzij gepersonaliseerde begeleiding.

Sociale ontwikkeling

Vanuit de visie van Montessori werken wij continu aan de sociale vaardigheden van kinderen. Kinderen leren van en met elkaar. De sociale omgang zit verweven in de lessen en de structuur in de klassen. Er is speciale aandacht voor zorg voor jezelf, voor elkaar en voor de omgeving. Op de HB-afdeling zijn we vanaf schooljaar 2020-2021 volop bezig met levenshouding: doelgericht werken aan vaardigheden die je nodig hebt om jezelf te leren zijn. Gebaseerd op positieve psychologie en ontwikkelingspsychologie vertalen we al die "grote" begrippen naar praktische levenslessen voor de kinderen. Dagelijks besteden we 30-45 min aan thema's die helpen om jezelf beter te leren kennen, jezelf te verhouden tot een ander en je plek te vinden in de wereld (voor ons met de link naar HB). Denk aan thema's als emoties, communicatie en talenten ontwikkelen en inzetten. De expertgroep SEO werkt doelmatig aan verbeteringen in ons aanbod en handelen. LEES MINDER

Zorgdragen voor jezelf

Zorgdragen voor elkaar

Zorgdragen voor de omgeving

Wat is de werkwijze van Montessori + locatie Breda voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

Er is veel aandacht voor zorg voor jezelf, elkaar en de omgeving. Dit is verweven in het onderwijs en de leerkracht voert individuele gesprekken met kinderen. Kinderen zitten in heterogene groepen van 3 leeftijden, wat het leren van en met elkaar stimuleert. De school hanteert de methode 'De Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.

Welke registratievormen gebruikt Montessori + locatie Breda om de sociale ontwikkeling te volgen?

De school gebruikt 'Kijk!', de Sociaal Emotionele Vragenlijst en 'Zien' om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Montessori + locatie Breda?

Montessori + locatie Breda gebruikt de Leerlijn LevenshoudingsGericht Onderwijs (LGO).