Basisschool Kindcentrum De Wisselaar in Breda

Het team van Kindcentrum De Wisselaar in Breda

Current section: team
Vlaanderenstraat 56
4826 Breda

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Wisselaar is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Wisselaar. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Wisselaar bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Wisselaar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum De Wisselaar zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.8%)
Man (6.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Wisselaar. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (26.7%)
55-65 jaar (13.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum De Wisselaar werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.5%)
Direct ondersteunend personeel (18.8%)
Indirect ondersteunend personeel (12.5%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Wisselaar gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervanging bij Kindcentrum De Wisselaar: Zekerheid voor Onderwijs

Bij Kindcentrum De Wisselaar staat de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs centraal. Daarom zorgen wij voor een proactieve aanpak bij de afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. We streven ernaar om altijd een vakbekwame en gediplomeerde professional in te zetten als vervanger. Om dit te waarborgen, maakt Kindcentrum De Wisselaar deel uit van een breed netwerk van onderwijsprofessionals. Dit netwerk, specifiek opgezet om flexibele en deskundige invulling te geven aan vervangingsvragen, zorgt ervoor dat onze leerlingen altijd les krijgen van gekwalificeerd personeel. Ondanks de uitdagingen van het huidige lerarentekort, zetten wij alles op alles om de impact op de klasdynamiek te minimaliseren. Zowel intern als via ons uitgebreide netwerk zoeken we naar de beste oplossingen. Onze toegewijde onderwijsassistenten spelen hierin ook een cruciale rol, door actief bij te dragen aan het opvangen van de dagelijkse lesactiviteiten en groepsbegeleiding.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kinderen leren niet vanzelf, zij hebben daar begeleiding, sturing en goede voorbeelden bij nodig. Dat goede voorbeeld zijn wij. Op een enthousiaste, positieve en respectvolle manier motiveren en stimuleren wij onze leerlingen. Er heerst een geborgen sfeer, waarin kinderen zichzelf kunnen en mogen zijn. Hierbij werken wij bij de basisvakken (wanneer er nieuwe leerstof wordt aangeboden en waar wenselijk/mogelijk) met het expliciete directe instructiemodel (EDI). Tijdens de instructie en de verwerking werken we met een verrijkingsgroep, de basisgroep en de groep met intensieve begeleiding. De samenstelling van deze groepen wisselt per vakgebied, per onderdeel en per periode.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Wisselaar

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Succesvolle Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsondersteuning
Orthopedagoog voor Leerlingontwikkeling
Rekenspecialist voor Wiskundige Vaardigheden
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Gedragsdeskundige voor Sociaal-Emotionele Groei
Kindercoach voor Persoonlijke Begeleiding

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum De Wisselaar excelleren wij in taalonderwijs, essentieel voor de academische vooruitgang van onze leerlingen. Wij bieden een verrijkt taalaanbod, geïntegreerd in het dagelijkse curriculum, met innovatieve methodes zoals LOGO 3000. Ouders kunnen thuis actief participeren in dit leerproces. Onze effectieve aanpak voor leerlingen met een taalachterstand wordt versterkt door een nauwe samenwerking met de voorschool. Dit stelt ons in staat om al op jonge leeftijd gerichte taalondersteuning te bieden, waarbij de 'zachte landing' en warme overdracht centraal staan. Door intensieve samenwerking met de voorschool, kunnen we jonge leerlingen direct extra begeleiding geven en focussen op woordenschatverrijking en het stimuleren van verhaalbegrip. Onze school beschikt over een gesubsidieerde schakelklas voor leerlingen in groep 4, 5 en 6, gericht op het versterken van taalvaardigheden. Leerlingen ontvangen extra instructie in kleine groepen, met herhaling van woordenschat en pre-teaching voor begrijpend lezen, wat voorkennis vergroot en schoolsucces bevordert. De wekelijkse huiswerkklas na schooltijd biedt een waardevolle kans voor leerlingen om extra ondersteuning te krijgen bij hun huiswerk en gerichte vragen te stellen aan onze specialisten. Voor leesverbetering zetten we het interventieprogramma BOUW in, met een toegewijde specialist en getrainde bovenbouwleerlingen als leesbuddy's. Ouders kunnen thuis meedoen met specifieke oefeningen. Daarnaast versterken onderwijsassistenten de leerstofverwerking. Leerlingen met rekenproblemen ontvangen extra begeleiding op het leerplein, met individuele of groepsinstructie en gerichte inoefening. Voor leerlingen met dyslexie faciliteren we externe begeleiding binnen de schoolmuren, wat de drempel voor hulp verlaagt en de toegankelijkheid maximaliseert.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Groeiomgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Emotionele Regulatie
Intern Begeleider voor Holistische Ondersteuning
Specialist voor Hoogbegaafdheid en Talentontwikkeling
Kindercoach voor Persoonlijke Groei
Rots en Water Trainer voor Weerbaarheid

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Wisselaar bevordert actief de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen door middel van programma's zoals de Kanjertraining. Wij streven naar pro-actieve interventies en zetten onze interne of externe specialisten in waar nodig. De gouden, zilveren en bronzen weken zijn speciaal ontworpen om de groepsvorming en sociale cohesie te versterken. Indien een kind extra ondersteuning nodig heeft, werken we nauw samen met ouders om de best passende oplossing te vinden. Dit kan variëren van tijdelijke inzet van onze eigen kindercoach tot het inschakelen van externe expertise, altijd gericht op het welzijn en de ontwikkeling van het kind.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Gedragsmanagement
Intern Begeleider voor Leerlingbegeleiding
Specialist voor Talentontwikkeling en Plusprogramma's
Kindercoach voor Motivatie en Focus

Toelichting van de school:

Door een breed scala aan specialisten in te zetten op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, anticiperen wij op de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Onze school beschikt over diepgaande expertise in gedragsproblematiek, wat resulteert in een gestroomlijnde samenwerking en afstemming binnen ons team. Dit consistente aandachtspunt creëert een rustige en veilige leeromgeving waarin leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt en zich volledig kunnen ontplooien. Onze toegewijde kindercoach biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij sociale vaardigheden en emotieregulatie. Deze begeleiding vindt plaats binnen schooltijd, in een veilige en vertrouwde omgeving. Daarnaast werkt een gespecialiseerde leerkracht aan het versterken van de executieve functies bij kinderen. Zij begeleidt kleine groepen bij uitdagende opdrachten, met een focus op het ontwikkelen van essentiële leerstrategieën. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij lezen en rekenen, zijn er enthousiaste vrijwilligers die wekelijks bijles geven op het leerplein. Deze aanpak, waarbij leerlingen niet uit de les worden gehaald, wordt als zeer positief ervaren en voorkomt een gevoel van uitsluiting. Leerlingen die behoefte hebben aan extra intellectuele uitdaging, worden uitgedaagd in de Ploeterklas, waar zij complexe opdrachten oplossen onder begeleiding van een gespecialiseerde leerkracht.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor Sportieve Educatie

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs monitort de voortgang van de motorische ontwikkeling nauwkeurig. Deze waardevolle inzichten worden gedeeld met de reguliere leerkrachten om een geïntegreerde aanpak te waarborgen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij bieden een veilige en ondersteunende omgeving voor alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Stiltelokalen
Leerpleinen
Ploetergroep

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op De Wisselaar

Gedetailleerd Beleid voor Inclusief Onderwijs

Bij Kindcentrum De Wisselaar geloven we in de kracht van 'Ik ben, omdat wij zijn'. Dit motto vormt de kern van onze visie op inclusief onderwijs, waarbij we streven naar kwalitatief en flexibel onderwijs dicht bij huis. We werken nauw samen met gezinnen, andere scholen en wijkpartners om elk kind de best mogelijke kansen te bieden. Differentiatie, flexibele groepsindelingen en op maat gemaakte ondersteuning staan centraal, met het welbevinden van uw kind als hoogste prioriteit. Wij waarderen elk kind om wie het is en wat het kan. Meer informatie over ons inclusief onderwijsbeleid binnen INOS vindt u hier. Ontwikkeling van Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning Met een focus op een groeimindset stimuleren we leerlingen om oplossingsgericht te werken. Dit versterkt hun zelfvertrouwen en intrinsieke motivatie, omdat ze ervaren dat leren door oefening en fouten maken hen verder brengt. De nadruk ligt op persoonlijke groei en ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs

Welke concrete doelen omvat ons schoolplan voor 2025-2026?

Ons jaarplan 2025-2026 focust op diverse innovaties binnen ons onderwijs. We introduceren een complementair onderwijsteam voor de groepen 5 tot en met 7, bestaande uit twee leerkrachten en een onderwijsassistent. Dit team zal gezamenlijk het onderwijs verzorgen, waarbij de klassen hun eigen ruimtes behouden en leerlingen een vaste leerkracht als aanspreekpunt hebben. Een speciaal rooster met een instructiecarrousel zorgt voor een gestructureerde aanpak, waarbij de onderwijsassistent de eerste groep ondersteunt bij de verwerking. Vanaf groep 4 implementeren we Taakspel, een methode die bijdraagt aan een positief klassenklimaat en de werkhouding versterkt, wat aansluit bij de nieuwe opzet voor de bovenbouw. We blijven daarnaast prioriteit geven aan het verbeteren van onze rekenresultaten. Elke leerling werkt met een individuele doelenkaart die gekoppeld wordt aan het kindgesprek. Dit stimuleert eigenaarschap en bevordert de zelfstandigheid van de leerling bij het behalen van persoonlijke leerdoelen. Kwaliteitskringen zijn verantwoordelijk voor de jaarplanning, waarvan de agendapunten voor teamvergaderingen worden afgeleid. Er is een duidelijke koppeling met het overkoepelende jaarplan. We hanteren een schoolbrede lijn voor het registreren van leerlinggegevens in de groepsmap, wat zorgt voor een consistente en eenduidige opvolging van de ontwikkeling van iedere leerling. Daarnaast introduceren we een vernieuwde vorm van overblijven. Leerlingen vanaf groep 4 krijgen tijdens de lunchpauze aanvullend aanbod op het gebied van cultuur en sport. Een belangrijke nieuwe pijler is onze samenwerking met AJB (Alle Jongeren Bepalen wie ze zijn). Door leerlingen te stimuleren deel te nemen aan dit programma, bieden we hen meer structuur, zinvolle vrijetijdsbesteding, kameraadschap, een positief netwerk en begeleiding bij het maken van belangrijke levenskeuzes, wat bijdraagt aan onze burgerschapsvorming. Tot slot zijn we bezig met het selecteren en implementeren van een nieuwe leesmethode voor de onderbouw.

Hoe waarborgt onze school de voortgang en kwaliteit van het onderwijs?

Kindcentrum De Wisselaar zet systematisch in op kwaliteitsverbetering en het monitoren van leerlingresultaten. We maken gebruik van het uitgebreide leerlingadministratie- en volgsysteem Parnassys, waarin alle relevante informatie over kennis en vaardigheden van leerlingen wordt vastgelegd, van instroom tot uitstroom. Voor de jongste leerlingen in de groepen 1-2 werken we met periodeplanners, waarbij de ontwikkeling nauwlettend wordt gevolgd met een bijpassend leerlingvolgsysteem. Dit zorgt voor een passend en gestructureerd onderwijsaanbod. Voor de kernvakken taal en rekenen/wiskunde maken we gebruik van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'. Deze toetsen bieden inzicht in de behaalde niveaus. De resultaten worden gedeeld met ouders via schriftelijke rapportages en mondeling toegelicht tijdens de onderwijsleergesprekken. Door een combinatie van toetsresultaten en leerkrachtobservaties identificeren we de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Deze behoeften worden vastgelegd in een individueel kindplan, dat als leidraad dient voor de leerkracht en voor de overdracht naar het volgende schooljaar. Onze intern begeleider vervult een cruciale rol in het signaleren, coachen en ondersteunen van zowel leerkrachten als leerlingen. Er vinden regelmatig groeps- en leerlingbesprekingen plaats, en indien nodig kan aanvullend onderzoek worden ingezet. We hanteren schoolbrede normen voor de resultaten van de 'Leerling in Beeld' toetsen. Leerkrachten analyseren deze resultaten zorgvuldig, vergelijken ze met de verwachte ontwikkeling op leerling- en groepsniveau, en leggen de bevindingen vast in ons analyseboek 'Leren van Data'. Dit boek bevat ook onze verbeterplannen en actiepunten. De kwaliteit van ons onderwijs monitoren we tevens door middel van interne groepsbezoeken en externe evaluaties, zoals die vanuit de KwaliteitWijzer van ons bestuurskantoor. De rapportages hiervan resulteren in concrete verbeterplannen die worden geïntegreerd in het jaarplan. De doelen uit ons jaarplan worden continu besproken tijdens studiedagen en teamvergaderingen. Elk vakgebied wordt aangestuurd door een toegewijde kwaliteitskring van leerkrachten. Deze kwaliteitskringen bewaken het onderwijsniveau per vakgebied, onderzoeken verbetermogelijkheden en bespreken de laatste ontwikkelingen. Deze inzichten worden gedeeld met het gehele team tijdens studiedagen en teamvergaderingen, en afspraken worden vastgelegd in kwaliteitskaarten die deel uitmaken van de vergadercyclus. Jaarlijks evalueren we het complete jaarplan met het gehele team om onze koers continu te optimaliseren. Voor een gestructureerde vastlegging van onze kwaliteitszorg maken we gebruik van de INOS kwaliteitskaart. Deze applicatie vereenvoudigt het proces voor zowel directeuren als medewerkers, maakt documenten gemakkelijk vindbaar en biedt inzicht in de werkwijzen van andere scholen. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van een gedeelde taal en vormt de basis voor de audits.

Downloaden

Stimuleren van Jonge Kinderen: Vroegschoolse Educatie bij De Wisselaar

Toelichting van de school

Kindcentrum De Wisselaar zet zich actief in om kinderen met ontwikkelingsrisico's optimaal te ondersteunen, met een speciale focus op de cruciale kleuterjaren. Deze vroege periode kenmerkt zich door een enorme ontwikkeling en een hoge ontvankelijkheid voor taal- en rekenvaardigheden. Hier leggen we het fundament voor toekomstig succes in het onderwijs, naast de ontwikkeling van diverse andere essentiële vaardigheden. Een effectieve inrichting van de leertijd en een doordacht aanbod van spel en activiteiten zijn hierbij van groot belang. Spel is de natuurlijke leermethode voor jonge kinderen. Door middel van spel ontdekken zij de wereld om zich heen en ontwikkelen ze belangrijke competenties. In onze kleutergroepen staat spelontwikkeling centraal, aangeboden binnen betekenisvolle thema's. De uitdagend ingerichte speelhoeken stimuleren kinderen om te spelen, te experimenteren en actief te leren. Kinderen leren optimaal in interactie met leeftijdsgenoten, volwassenen en hun omgeving. Via ons 'kiesbord' krijgen kinderen de vrijheid om zelf keuzes te maken tijdens de speelwerktijd, wat hun autonomie bevordert. Naast deze zelfgekozen activiteiten bieden we ook gerichte instructie aan. Dit beredeneerde aanbod, dat zorgt dat alle kinderen de basisleerstof beheersen, wordt gecombineerd met spel om gezamenlijk leerdoelen te bereiken, binnen de zone van naaste ontwikkeling. In samenwerking met Kober implementeren we een Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma. Dit programma is erop gericht peuters, met name die met een mogelijke taalachterstand, optimaal voor te bereiden op de basisschool. Zo streven we ernaar dat alle kleuters met minimale taalachterstand doorstromen naar groep 3. Er is nauw contact tussen de school en de pedagogisch medewerkers van Kober. Via een 'warme overdracht' zorgen we voor een continue en soepele ontwikkeling van het kind. Vanaf de eerste dag bij Kindcentrum De Wisselaar stemmen we het onderwijs af op de specifieke behoeften van elke leerling, wat resulteert in een volledige en geïntegreerde beeld van hun ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum De Wisselaar extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Kindcentrum De Wisselaar biedt een uitgebreid pakket aan extra ondersteuning en stimulerende activiteiten speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat een gestructureerd programma gericht op vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) om een vliegende start op de basisschool te garanderen.

Kindcentrum De Wisselaar biedt een uitgebreid pakket aan extra ondersteuning en stimulerende activiteiten speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat een gestructureerd programma gericht op vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) om een vliegende start op de basisschool te garanderen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang
Kindcentrum De Wisselaar: Een Holistische Benadering

Met welke partners werkt De Wisselaar samen voor het jonge kind programma?

Kindcentrum De Wisselaar werkt nauw samen met Kober Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert een naadloze overgang en consistente educatieve ondersteuning voor jonge kinderen, vanaf de peuterfase tot aan de start van de basisschool.

Kindcentrum De Wisselaar werkt nauw samen met Kober Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert een naadloze overgang en consistente educatieve ondersteuning voor jonge kinderen, vanaf de peuterfase tot aan de start van de basisschool.

Kober Kinderopvang: Kwaliteit in Educatie
Team | Kindcentrum De Wisselaar in Breda | [2025] Schoolregister