Basisschool Kindcentrum De Wisselaar in Breda

De resultaten van Kindcentrum De Wisselaar in Breda

Current section: resultaten
Vlaanderenstraat 56
4826 Breda

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum De Wisselaar, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Kindcentrum De Wisselaar bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Wisselaar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Kindcentrum De Wisselaar

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs zou moeten beheersen. Dit niveau wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, wat de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau vormt. Op Kindcentrum De Wisselaar streven we ernaar dat al onze leerlingen dit cruciale basisniveau bereiken. De resultaten tonen aan dat we hierin goed slagen, met een score die de landelijke norm overstijgt. Dit bevestigt de effectiviteit van ons onderwijsaanbod en de inzet van ons team om elke leerling de best mogelijke start mee te geven.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Behaald door Leerlingen Kindcentrum De Wisselaar

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en excelleren in taal en rekenen. Het behalen van dit niveau aan het einde van groep acht is een belangrijk doel voor onze school. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, afgestemd op de unieke leerlingenpopulatie. Kindcentrum De Wisselaar zet zich actief in om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken. Onze resultaten laten zien dat we, ondanks de uitdagingen van een specifieke populatie, een positieve ontwikkeling doormaken en de vastgestelde signaleringswaarde overtreffen. Dit onderstreept onze ambitie om leerlingen uit te dagen tot hun volle potentieel te komen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum De Wisselaar?

Op Kindcentrum De Wisselaar krijgt elke leerling een passend advies voor het vervolgonderwijs. De school volgt een zorgvuldige procedure om een kansrijke doorstroom te garanderen. De school begeleidt leerlingen met een gestructureerd adviestraject, beginnend met een pré-advies in groep 7. In groep 8 vinden kennismakingsgesprekken plaats, gevolgd door de afname van B-toetsen en een voorlopige adviesbespreking. Het traject omvat ook een centrale voorlichtingsavond, de afname van een doorstroomtoets, en heroverwegingen van schooladviezen na de uitslag. Definitieve adviezen worden besproken met ouders, die vervolgens het adviesformulier en groeienveloppe ondertekenen. Ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs organiseert De Wisselaar ook bezoekjes aan middelbare scholen met rondleidingen en informatie. Binnen de school ervaren leerlingen een 'middelbare school rooster' met langere lesuren en wisselende docenten, wat helpt bij de overgang naar een nieuwe onderwijsomgeving.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel een Sterke Sociale Basis op Kindcentrum De Wisselaar in Breda

Op Kindcentrum De Wisselaar in Breda hechten we enorm veel waarde aan de sociale ontwikkeling van elke leerling. Wij geloven dat sterke sociale vaardigheden essentieel zijn voor succes in zowel het onderwijs als in het latere leven. Onze aanpak is erop gericht om leerlingen te leren hoe ze effectief kunnen communiceren, respectvol met elkaar omgaan en conflicten op een constructieve manier oplossen. Onze school hanteert de 'Kanjer' methodiek, een bewezen programma voor burgerschap en sociale vaardigheden. Deze methode helpt leerlingen bij het ontwikkelen van cruciale vaardigheden zoals actief luisteren, een gesprek gaande houden, complimenten geven en ontvangen, hun mening uiten, grenzen stellen en effectief reageren op kritiek. Deze vaardigheden worden dagelijks geïntegreerd in ons lesprogramma. Wij besteden speciale aandacht aan groepsvorming, vooral na vakanties, om een positief en veilig pedagogisch klimaat te creëren. Via onze 'gouden', 'zilveren' en 'bronzen' weken werken we actief met de kinderen aan het opbouwen van een sterke groepsdynamiek. Bovendien bevorderen onze 'maatjesklassen' samenwerking en wederzijdse ondersteuning, waarbij leerlingen gezamenlijke activiteiten ondernemen en van elkaar leren. Elke leerkracht op De Wisselaar is mede-verantwoordelijk voor het aanspreken van leerlingen op hun gedrag, wat zorgt voor een consistente en ondersteunende omgeving. We streven naar een proactieve communicatie met ouders om escalatie van gedragsproblemen te voorkomen, waarbij we altijd samenwerken aan oplossingen om het welzijn en de ontwikkeling van elk kind te bevorderen. Voor onze leerlingen in groep 6-7-8 meten we de sociale veiligheid en tevredenheid met behulp van een speciale leerlingtevredenheidslijst. De resultaten worden zorgvuldig geanalyseerd en met het team besproken, waarna we gerichte interventies inzetten om de sociale omgeving continu te verbeteren.

Actief Samenwerken: We leren kinderen om effectief samen te werken en elkaar te ondersteunen.

Zelfverantwoordelijk: Leerlingen worden aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en leerproces.

Focus op jezelf: We stimuleren leerlingen om zich te concentreren op hun eigen ontwikkeling en positieve bijdrage aan de groep.

Hoe bevordert Kindcentrum De Wisselaar de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Kindcentrum De Wisselaar start het schooljaar met de 'gouden weken' om een positieve groepsdynamiek te stimuleren. Schoolbrede gedragsafspraken zijn vastgelegd op een kwaliteitskaart, en tijdens de gouden weken maken we samen met de leerlingen specifieke groepsafspraken. Hierdoor weten leerlingen exact wat er van hen verwacht wordt en kunnen ze zich focussen op hun eigen leerproces en gedrag. Bij ongewenst gedrag gaan we direct in gesprek met de leerling en de ouders om samen een passende oplossing te vinden. We benadrukken het belang van zelfverantwoordelijkheid en stimuleren een sociaal gedrag door middel van gerichte lessen. In de groepen 1-2 volgen we de sociale ontwikkeling via een leerlingvolgsysteem dat geïntegreerd is met de periodeplanners. Voor de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we 'Leerling in Beeld' om de sociaal-emotionele ontwikkeling te monitoren. Onze school beschikt over een speciaal opgeleide kindercoach die extra ondersteuning kan bieden aan leerlingen, op advies van leerkrachten of ouders, wanneer er signalen zijn die daarop wijzen.

Welke methoden gebruikt Kindcentrum De Wisselaar voor het meten van sociale opbrengsten?

Kindcentrum De Wisselaar zet effectieve registratievormen in om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Hiermee waarborgen we de voortgang en het welzijn van iedere leerling en kunnen we indien nodig tijdig bijsturen.

  • SEO Leerling in Beeld: Een uitgebreid systeem voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welke sociaal-emotionele leerprogramma's worden op Kindcentrum De Wisselaar toegepast?

Op Kindcentrum De Wisselaar maken we gebruik van diverse beproefde methoden om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren en te versterken. Deze programma's zijn ontworpen om leerlingen te voorzien van de nodige sociale vaardigheden voor een succesvolle schoolloopbaan.

  • Kanjer trainingen: Gericht op het aanleren van sociale vaardigheden en het bevorderen van burgerschap.
  • Taakspel: Een methode die samenwerking en taakgerichtheid bevordert.
  • Deskundige in de groep: Een aanpak waarbij expertise wordt ingezet om de sociale competenties van leerlingen te vergroten.

Inspectierapport Kindcentrum De Wisselaar: Kwaliteit en Ontwikkeling

De Inspectie van het Onderwijs bewaakt continu de onderwijskwaliteit van Kindcentrum De Wisselaar. Ons laatste inspectiebezoek in december 2018 resulteerde in een positief oordeel, wat de effectiviteit van ons onderwijs onderstreept. Het volledige inspectierapport is beschikbaar voor inzage. Naast de externe beoordeling hanteren wij een proactief en geïntegreerd kwaliteitszorgsysteem. Dit omvat tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen en ons toegewijde team. Tweemaal per jaar analyseren we de leerresultaten van onze leerlingen, waarbij we deze vergelijken met landelijke normen, zoals die van Cito. Voor en na elk methodeblok evalueren we de voortgang van de kinderen en passen we ons onderwijs direct aan om optimale leerresultaten te garanderen. Regelmatige klassenobservaties, soms aangevuld met audits door collega's van andere INOS-scholen, versterken onze onderwijspraktijk. Onze schoolontwikkeling wordt planmatig aangepakt en periodiek gerapporteerd aan het bestuur van INOS. Een constructieve samenwerking met de Medezeggenschapsraad (MR) zorgt ervoor dat ouders en medewerkers actief meedenken over de schoolontwikkeling. Alle scholen binnen het INOS-bestuur volgen een uniforme aanpak voor kwaliteitszorg, wat een continue uitwisseling van kennis en best practices faciliteert.

Resultaten | Kindcentrum De Wisselaar in Breda | [2025] Schoolregister