Kindcentrum De Wisselaar in Breda - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Wisselaar is 36,87 , met een spreiding van 5,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,2% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de complexe populatie.
Fundamenteel niveau
Score: 93.2203%
Streefniveau
Met 54,2% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32,8%. Dit is opmerkelijk gezien de hoge schoolweging en toont aan dat de onderwijsaanpak effectief omgaat met diversiteit.
Streefniveau
Score: 54.2372%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op praktisch-theoretische routes: 20,8% vmbo-(g)t en 12,5% havo-advies. Opvallend is dat 16,7% vmbo-b advies krijgt, wat hoger ligt dan bij vergelijkbare scholen (5,5%). Het percentage havo/vwo-advies (4,17%) blijft achter bij het landelijk gemiddelde (10,9%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Analyse toont dat groep 8 consistent presteert op niveau met voorgaande leerjaren. De relatief lage LIB-score (170.39 vs 176.17 landelijk) benadrukt de uitdagingen die samenhangen met de leerlingenpopulatie, maar ook de groei ten opzichte van eerdere jaren (+5% sinds 2020).
Toets | De Wisselaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 170.39 | 176.17 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf groep 3 worden er twee maal per jaar diverse toetsen afgenomen die gestandaardiseerd zijn. Dit zijn de toetsen van het LeerlingVolgSysteem (LVS) van Cito. De uitslagen worden vastgelegd en geanalyseerd in een verslag genaamd "Leren van Data". De gegevens uit Leren van Data komen binnen de school terug op verschillende niveaus, zodat we de beschikbare gegevens benutten voor het verbeteren van ons onderwijs en daarmee de leerlingresultaten: * groepsniveau: op groepsniveau vinden drie keer per jaar groepsbesprekingen plaats met de groepsleerkracht en Intern Begeleider waarbij de leerlingresultaten centraal staan. Vanuit deze gegevens worden de resultaten geanalyseerd en wordt er nagedacht over hoe men deze resultaten kan verbeteren. Na de groepsbesprekingen met de leerkrachten hebben de Intern Begeleiders overleg met de directie. De resultaten worden besproken tijdens dit overleg. Er wordt gekeken naar trends en groei. Daarnaast worden er opvallendheden vanuit de groepsbesprekingen besproken en worden concrete afspraken gemaakt. * teamniveau: de gegevens van de midden toetsen worden besproken op teamniveau. Naar aanleiding hiervan worden conclusies getrokken. Deze kunnen leiden tot eventuele verbetertrajecten en ontwikkelpunten. * op onze school zijn er onderwijsinhoudelijke kwaliteitskringen. De ontwikkelpunten worden meegenomen door deze kwaliteitskringen. Zij kijken wat nodig is voor de school in het volgende jaarplan. KC De Wisselaar is één van de scholen van Stichting INOS. De scholen van INOS verschillen in hun leerlingpopulatie en verschillen ook in de manier waarop het onderwijs aan de leerlingen vorm wordt gegeven. Om te weten of je goed onderwijs geeft kun je kijken naar de resultaten die de kinderen op school halen: wat zeggen de cijfers. Dat is niet de enige manier om te weten of je het als school goed doet. Het gaat er ook om of de kinderen graag naar school gaan en daar gelukkig zijn, of ouders tevreden zijn, of leerkrachten het idee hebben een bijdrage te kunnen leveren en nog meer. Wij volgen leerlingen aan de hand van hun resultaten. Toetsen vertellen ons wat wij de leerling nog moeten leren. Vooraf aan de leerstof kijken we eerst wat de leerling nog niet beheerst. Vooraf passen we de leerstof aan door de juiste accenten te leggen. Aan het einde van een leer "blok" kijken we of de stof wordt beheerst. We nemen de tijd om niet beheerste leerstof te herhalen. Naast de methode toetsen gebruiken we ook halfjaarlijkse toetsen van Leerling in Beeld. Deze laten zien of de leerstof ook na langere tijd is onthouden. Tijdens de onderwijsleergesprekken laten we de voortgang in grafieken zien. Het leren bestaat constant uit een analyse van de resultaten en het maken van aangepaste leerstof. Computerprogramma's worden steeds beter en beter. Zij kunnen goede analyses maken en zelf de leerstof daarop aanpassen. De leerkracht blijft essentieel, beheerst het leersproces en legt de leerstof uit. Na de halfjaarlijkse toetsen is er overleg met de Intern Begeleider en worden er nieuwe plannen gemaakt. Als er individuele plannen zijn worden die ook met ouders besproken. Of de kinderen zich goed voelen op school meten we jaarlijks met een vragenlijst. Deze vragenlijst gaat over sociale veiligheid en welbevinden. Deze uitkomsten worden geanalyseerd en besproken. Van hieruit wordt gekeken wat nodig is om een nóg veiliger klimaat voor onze leerlingen te creëren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 6,67% van de leerlingen presteert onder advies (tegen 11,81% nationaal), terwijl 66,67% op advies zit. Dit reflecteert een realistische advisering. De combinatie van 'rijke leeromgeving' en intensieve monitoring in het groeidocument lijkt hierbij succesvol.
Sociale ontwikkeling
De school verwacht dat iedere leerling zich gedraagt binnen de normen en waarden van de samenleving. Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die nodig zijn bij contacten met andere mensen. Bijvoorbeeld luisteren, een gesprek op gang houden, iemand een compliment geven, je mening geven, iets weigeren, opkomen voor jezelf en reageren op kritiek. Dat zijn allemaal dingen die geleerd worden op school. Kanjer is een gedegen methodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden. Deze methode wordt op De Wisselaar gebruikt. Het proces van groepsvorming begint na een vakantie weer helemaal opnieuw: de leerlingen verkennen elkaar, de leerkracht en de regels. Daarom is dit een belangrijke tijd om een goed pedagogisch klimaat in de klas te creëren. Dit doen we steeds in de gouden, zilveren en bronzen weken, samen met de kinderen. Met maatjesklassen stimuleren we dat alle kinderen elkaar helpen en leren kennen. De maatjesklassen doen gezamenlijke activiteiten, bv pepernoten bakken, voorlezen, samenwerken in een circuit. Iedere collega spreekt kinderen op hun gedrag aan, wij zijn daar gezamenlijk verantwoordelijk voor. In onze communicatie naar ouders proberen wij al in een vroeg stadium te voorkomen dat het gedrag van leerlingen escaleert. Wij gaan met ouders in gesprek en zoeken samen naar een oplossing om het gedrag te verbeteren. Leerlingen van de groepen 6-7-8 vullen een leerlingtevredenheidslijst in waarbij ook sociale veiligheid wordt gemeten. Deze uitslagen worden geanalyseerd en met het team besproken. Waar nodig worden interventies ingezet. LEES MINDER
Samenwerken
Zelfverantwoordelijk
Focus op jezelf
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Wisselaar voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Wisselaar start elk schooljaar met de Gouden Weken, waarin schoolbrede gedragsafspraken (vastgelegd in een kwaliteitskaart) en groepsafspraken worden gemaakt. Leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag. Bij ongewenst gedrag volgt een gesprek met ouders, leerling en de school. Sociale vaardigheden worden geoefend in speciale lessen, waarbij de focus ligt op het individu. De sociale ontwikkeling wordt gevolgd met een leerlingvolgsysteem (groepen 1-2) en Leerling in Beeld (groepen 3-8). Een leerkracht is opgeleid tot kindercoach en kan extra ondersteuning bieden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Wisselaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Wisselaar gebruikt SEO Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Wisselaar?
Kindcentrum De Wisselaar gebruikt Kanjer trainingen, Taakspel en expertise in de groep voor sociaal-emotioneel leren.