
Het team van Kbs Sinte Maerte in Breda
Current section: teamZie hier hoe het team van Kbs Sinte Maerte is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kbs Sinte Maerte. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Kbs Sinte Maerte bij jullie?
Ontdek hoe goed Kbs Sinte Maerte bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Kbs Sinte Maerte zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 82.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kbs Sinte Maerte. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Kbs Sinte Maerte werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kbs Sinte Maerte gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging op Maat: Zorgeloos Onderwijs bij Kbs Sinte Maerte
Bij Kbs Sinte Maerte begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom heeft INOS Phoenix opgericht, een speciaal team dat zorgt voor gekwalificeerde vervanging wanneer een leerkracht afwezig is. Phoenix, als 29e school van INOS, bestaat uit een pool van enthousiaste en bekwame professionals. Deze professionals, zonder eigen leerlingen of gebouw, zetten hun talenten in als flexibele invalleerkrachten binnen onze scholen. Een deel van hun tijd besteden zij aan verdere professionalisering en innovatie, wat de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt. De naam Phoenix symboliseert wijsheid, vernieuwende kracht en groei, perfect passend bij ons streven naar voortdurende ontwikkeling. In het zeldzame geval dat Phoenix geen vervanger kan bieden, hanteren we een strikt protocol. Dit kan betekenen dat andere leerkrachten bijspringen of dat een groep tijdelijk wordt opgesplitst en verdeeld over andere klassen. Als allerlaatste redmiddel, en enkel in uitzonderlijke situaties, kunnen ouders gevraagd worden hun kind thuis te houden. Dit gebeurt alleen na zorgvuldige overweging en wanneer alle andere opties zijn uitgeput, met als doel de impact op de leerlingen te minimaliseren.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
De school telt ongeveer 670 leerlingen. Deze zijn in schooljaar 2025-2026 verdeeld over 26 leergroepen. Ongeveer zestig personeelsleden zorgen voor uw kind (eren), waarbij naast leerkrachten ook intern begeleiders, onderwijsassistentes, leraarondersteuner en een directeur dagelijks aanwezig zijn. De intern begeleiders ondersteunen de leraren bij de zorg/ondersteuning voor de leerlingen in de groep. Zij kunnen eventueel ook aansluiten bij gesprekken die groepsleerkrachten voeren met ouders. Ook zijn zij verantwoordelijk voor het totale ondersteuningsbeleid op de school.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?
Taal en rekenen
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
We hebben goede leerkrachten voor de klas. Het onderwijs op Sinte Maerte is gericht op een brede ontwikkeling van alle kinderen, waarbij ieder kind optimaal in ontwikkeling komt passend bij zijn of haar mogelijkheden. De leerkracht is hierbij verantwoordelijk voor het leerproces en de ondersteuning aan alle leerlingen in de groep. De kinderen zijn betrokken op het eigen onderwijsleerproces waar zij mede-eigenaar van zijn. De ondersteuning voor alle leerlingen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het hele team. De ambitie van Sinte Maerte is om aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van elk kind zonder dat er sprake is van individueel onderwijs. Binnen de lessen wordt er naar gestreefd dat ieder kind succes kan ervaren, dit ter bevordering van het welbevinden. Dit kan bijvoorbeeld door aanpassingen te maken in het klassenmanagement of door kindspecifieke aanpassingen. Indien nodig kan tijdelijke ondersteuning buiten de groep worden georganiseerd. Daartoe hebben we onderwijsassistentes en RT leerkrachten in dienst en beschikbaar. Ook is er aandacht voor de groeimindset. Een aantal teamleden heeft zich verder gespecialiseerd op één of meerdere van de volgende gebieden: - Gedrag - Groepsdynamica - Rekenen - Taal - Talentontwikkeling - Jonge kind - Meer en hoogbegaafdheid
Sociaal-emotioneel
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Naast de cognitieve ontwikkeling wordt ook de sociaal emotionele ontwikkeling/het welbevinden van elke leerling gevolgd. In de groepen 1 en 2 wordt hiervoor Mijn Kleutergroep gebruikt. De leerkrachten van de groepen 3 t/m 8 vullen twee keer per jaar de vragenlijsten van Leerling in Beeld in. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen zelf ook vragenlijsten in. Hiermee krijgt de leerkracht een beeld van de sociaal emotionele ontwikkeling van de individuele leerlingen en de groep. Ook worden er sociogrammen gemaakt. Daarnaast vullen de kinderen uit de bovenbouw de sociale veiligheidsmonitor uit Vensters in. Aan de hand van de bevindingen kunnen eventuele acties uitgezet worden.
Gedrag, werkhouding en taakaanpak
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Om een veilig pedagogisch klimaat te creëren werken we volgens de pedagogische standaard van INOS. Het geeft de leerkrachten handvatten voor het creëren van een positief pedagogisch klimaat. We maken hierbij gebruik van de kracht van positief denken, veiligheid als basis voor leren en ontwikkelen. De pedagogische standaard heeft een preventief karakter en gaat uit van de drie psychologische basisbehoeften van alle leerlingen, leerkrachten en ouders: relatie, competentie en autonomie. Daarnaast maken wij van groep 1 tot en met groep 8 gebruik van de methode Leefstijl. Met Leefstijl werken we structureel en preventief aan een gezond en veilig schoolklimaat. Samen met de pedagogische standaard leren kinderen hiermee gezond en zelfredzaam gedrag aan. We hebben schoolregels en daarnaast worden elk jaar eigen groepsregels opgesteld. Onze school heeft een antipest protocol en een sociale veiligheidscoördinator. Onze school heeft zich in zijn aanpak voor gedrag laten inspireren door SWPBS. Dat wil zeggen dat we bepaalde aspecten van deze Amerikaanse aanpak voor gedrag gebruiken in de manier waarop we omgaan met gedrag. Zo praten we zo veel mogelijk in plustaal. Dit betekent dat we zo veel mogelijk positief en in concreet geformuleerde gedragsverwachtingen met onze leerlingen communiceren. Voor de verschillende gemeenschappelijke ruimtes in de school zijn speciale gedragsverwachtingen gemaakt. Deze gedragsverwachtingen zijn voor alle betrokkenen duidelijk. Deze gedragsverwachtingen staan op 5 posters. Een poster hangt ongeveer 3 weken op verschillende plaatsen in de school, zodat deze goed zichtbaar is voor kinderen, teamleden, ouders en overblijfmedewerkers. In deze weken besteden de leerkrachten aandacht aan de posters en het gewenste gedrag. Deze aandacht bestaat eruit dat de poster in de klas hangt en hij besproken wordt. Ook wordt het gewenste gedrag actief ingeoefend. Leerkrachten gaan zo veel mogelijk uit van het bekrachtigen van het gewenste gedrag. Aan het begin van ieder schooljaar ontvangen de leerkrachten een jaarrooster met hierop de weken en de bijbehorende poster die centraal staat in deze periode.
Motorische en lichamelijke ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Motorische en lichamelijke ontwikkeling is ook een belangrijk aandachtspunt binnen de school. De leerlingen van de onderbouw worden speciaal gescreend door een fysiotherapeut. Deze informatie gaat naar de ouders, zijn kunnen zelf bepalen wat zij met deze behandeladviezen gaan doen. De leerkrachten nemen adviezen t.a.v. de fijne motorische ontwikkeling mee in het onderwijsaanbod. Ook krijgen de leerlingen 1 keer in de week een gymles van een vakleerkracht gymnastiek. Voor de leerlingen vanaf groep 4 wordt een zogenaamde MQ scan gemaakt van deze motorische ontwikkeling. Dit geeft ook een beeld van de motorische ontwikkeling. Deze informatie delen we ook met de ouders.
Medisch handelen en persoonlijke verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Er zijn gediplomeerde specialisten aanwezig op school. Wel hebben we inmiddels veel ervaring en kennis van het begeleiden van leerlingen met diabetes. Waar nodig winnen we extern advies daarover in.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij Kbs Sinte Maerte
Ons Toegewijde Ondersteuningsteam Stelt Zich Voor
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Kbs Sinte Maerte
Wat zijn de kernpunten van het schoolplan van Kbs Sinte Maerte?
Hoe verzekert Kbs Sinte Maerte het behalen van de onderwijsdoelen?
Downloaden
Download Hier Ons Uitgebreide SchoolplanSpeciaal Programma Jonge Kind Kbs Sinte Maerte Breda
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Extra Onderwijs en Ontwikkeling voor Jonge Kinderen op Kbs Sinte Maerte?
Samenwerkingen voor het Programma Jonge Kind Kbs Sinte Maerte Breda
Kbs Sinte Maerte werkt nauw samen met Kober om de ontwikkeling en het welzijn van jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking versterkt ons aanbod en zorgt voor een doorlopende lijn in de opvang en educatie. Ontdek hoe onze partnerschappen bijdragen aan een optimale start voor uw kind.