
De resultaten van Kbs Sinte Maerte in Breda
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kbs Sinte Maerte, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kbs Sinte Maerte bij jullie?
Ontdek hoe goed Kbs Sinte Maerte bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Kbs Sinte Maerte
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Deze worden geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het behalen van het fundamenteel niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Kbs Sinte Maerte: Ambitie en Prestatie
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden. Ons doel op Kbs Sinte Maerte is om een zo hoog mogelijk percentage leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen het streefniveau naar verwachting moet halen om als succesvol te worden beschouwd.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kbs Sinte Maerte?
Kbs Sinte Maerte in Breda biedt een kansrijk onderwijsadvies, met specifieke aandacht voor de unieke talenten en leerbehoeften van elke leerling. Gedurende groep 7 ontvangen leerlingen een eerste, brede indicatie van hun voortgezet onderwijs niveau, rekening houdend met hun ontwikkelingspotentieel. Het definitieve schooladvies wordt in groep 8 samengesteld in nauwe samenwerking met de leerkrachten van groep 7 en 8, en de intern begeleider. Kbs Sinte Maerte maakt gebruik van de doorstroomtoets van Leerling in Beeld, waarbij het advies na de toetsuitslag mogelijk wordt aangepast conform de geldende landelijke richtlijnen. De school betrekt leerlingen en ouders actief bij het keuzeproces voor het voortgezet onderwijs. Na de kerstvakantie in groep 7 ontvangen leerlingen uitleg over diverse niveaus en scholen, inclusief informatie over open dagen. Groep 8 staat in het teken van voorbereiding met schoolbezoeken aan voortgezet onderwijsinstellingen in Breda en klassikale gesprekken over het schoolsysteem en keuzestrategieën. Via de methode Leefstijl (sociaal-emotioneel leren) worden de diverse talenten van kinderen gestimuleerd, wat bijdraagt aan een realistisch zelfbeeld en een weloverwogen schoolkeuze. Individuele gesprekken tussen leerkracht, leerling en ouders vinden plaats waar nodig, om de overstap naar het voortgezet onderwijs zo soepel mogelijk te laten verlopen. De indicatie in groep 7 dient als leidraad voor het verkennen van open dagen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Kbs Sinte Maerte
Op Kbs Sinte Maerte staat de sociale ontwikkeling van onze leerlingen centraal. Onze visie en missie worden belichaamd door drie kernwaarden: verbinding, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Deze principes vertalen zich naar concrete, kindvriendelijke uitspraken die we dagelijks hanteren. Wij geloven in samen spelen en aardig zijn, wat zorgt voor een fijne omgeving voor iedereen, van de jongste kleuters tot de oudste groepsleerlingen. De rust binnen onze schoolmuren bevordert niet alleen het leerplezier, maar creëert ook een plek waar kinderen zich graag bevinden en optimaal kunnen ontwikkelen. Daarnaast leren we onze leerlingen om zorgvuldig om te gaan met schoolmaterialen en eigendommen van anderen. Dit respect voor gedeelde middelen zorgt ervoor dat iedereen er morgen weer gebruik van kan maken. Deze drie pijlers – verbinding, verantwoordelijkheid en vertrouwen – vormen de basis voor ons gedrag als team, leerlingen en betrokken ouders. Door consequent te handelen vanuit deze kernwaarden, waarborgen we een positief en veilig schoolklimaat. Onze leerkrachten stimuleren een proactieve houding, waarbij ze focussen op de sterke punten van elk kind en kansen voor groei identificeren. Met positieve en duidelijke communicatie creëren we een veilige omgeving waarin elk kind zich gesteund voelt en volop ruimte krijgt voor persoonlijke en sociale ontwikkeling.
Verbindend
Verantwoordelijk
Vertrouwen
Hoe bevordert Kbs Sinte Maerte de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kbs Sinte Maerte creëert een veilig pedagogisch klimaat, in lijn met de standaarden van ons bestuur INOS. We stellen duidelijke verwachtingen voor hoe kinderen met elkaar en hun omgeving omgaan, ondersteund door heldere gedragsregels die in het schoolgebouw zichtbaar zijn. Als rolmodellen leven onze leerkrachten deze regels voor. We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind systematisch via leerlingvolgsystemen zoals CITO/Leerling in Beeld en Mijn Kleutergroep, aangevuld met observaties en gesprekken met kinderen en ouders. Een sociogram helpt ons hierbij. Elk jaar meten we de tevredenheid over sociale veiligheid bij leerlingen uit groep 6, 7 en 8, die onze school hiervoor gemiddeld een 8,5 geven. In de klas besteden we actief aandacht aan sociaal-emotionele competenties met methodes zoals 'Leefstijl', maar belangrijker nog, het is een fundamentele houding van ons hele team. Dit is verweven in ons dagelijks handelen. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, werkt de leerkracht samen met speciaal opgeleide collega's. We zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en team om school en omgeving veilig en leefbaar te houden.
Welke systemen gebruikt Kbs Sinte Maerte om sociale vooruitgang te monitoren?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten zet Kbs Sinte Maerte de volgende registratievormen in:
- Mijn Kleutergroep voor de groepen 1-2
- Leerling in Beeld voor de overige groepen
Welke aanpak hanteert Kbs Sinte Maerte voor sociaal-emotioneel leren?
Kbs Sinte Maerte maakt gebruik van de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren:
- Leefstijl
Inspectierapport Kbs Sinte Maerte: Kwaliteitsborging en Toekomstvisie
De Inspectie van het Onderwijs bewaakt de onderwijskwaliteit van Kbs Sinte Maerte. Uit het meest recente onderzoek blijkt dat onze school uitstekend presteert en het basisarrangement gehandhaafd blijft. Ons toegewijde team is vol enthousiasme en staat klaar voor vernieuwing, wat bijdraagt aan een positieve leeromgeving waarin leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen. Kbs Sinte Maerte zet in op het verrijken van het onderwijs met betekenisvolle leertrajecten. We stimuleren de zelfstandigheid van leerlingen, zodat zij meer eigenaarschap ontwikkelen over hun eigen leerproces. Het didactisch handelen van onze leraren is van een hoog niveau en sluit aan bij de hedendaagse onderwijsbehoeften. We blijven echter alert op het optimaliseren van ons leerlingvolgsysteem, zodat we de voortgang nauwkeurig kunnen monitoren en gerichte vervolgacties kunnen ondernemen. De directie bevordert de creativiteit en initiatieven van het team, terwijl we tegelijkertijd werken aan een duidelijke visie en kaders. Dit zorgt ervoor dat alle inspanningen geïntegreerd worden in de algehele ontwikkelingsrichting van onze basisschool. De leerresultaten van onze leerlingen aan het einde van de basisschoolperiode zijn gemiddeld genomen zeer bevredigend. Kbs Sinte Maerte biedt een solide basis voor de verdere schoolloopbaan. Naast de externe inspecties hanteren wij intern een robuust kwaliteitszorgsysteem. Tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen en medewerkers vormen de basis voor continue verbetering. De analyse van leerlinggegevens tweemaal per jaar stelt ons in staat om leervorderingen nauwgezet te volgen en tijdig bij te sturen. Regelmatige klassenobservaties, soms aangevuld met audits door collega's van andere INOS-scholen, dragen bij aan kwaliteitsborging. Wij werken gestructureerd aan de schoolontwikkeling en rapporteren hierover transparant aan ons bestuur, INOS. De medezeggenschapsraad (MR) speelt een cruciale rol in het meedenken over de schoolontwikkeling, met vertegenwoordiging van zowel ouders als medewerkers. Alle INOS-scholen delen dezelfde kwaliteitszorgmethodiek, wat zorgt voor een rijke uitwisseling van ervaringen en best practices. Dit collectieve leerproces versterkt de kwaliteit van het onderwijs op alle aangesloten scholen.