
Schoolweging
De schoolweging van Sinte Maerte is 25,24 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.74% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%). De school biedt hiermee een stevig basisniveau, mede dankzij het maatwerk bij rekenonderwijs zoals beschreven in het onderwijsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 68.23% leerlingen op streefniveau overtreft Kbs Sinte Maerte ruimschoots de inspectienorm van 53.8%. Dit weerspiegelt de effectieve didactische aanpak, vooral voor taalvaardigheid. De score ligt 4.25% hoger dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoog aandeel theoretische adviezen: 23.33% havo/vwo en 10% vwo (vs. 10.93% en 18.61% landelijk). Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes, met 3.33% vmbo-b advies (iets onder het gemiddelde van 5.52%). De brede spreiding past bij de relatief lage schoolweging en lokale populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sinte Maerte | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.17 | 175.23 | 177.98 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op Kbs Sinte Maerte nemen wij naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode-onafhankelijke toetsen af in de groepen 3 t/m 8. Dit zijn de toetsen Leerling in Beeld van Cito, welke landelijk genormeerd zijn. Deze Cito-toetsen nemen wij twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van de vorderingen van leerlingen en van de groep als geheel. In de groepen 1 en 2 nemen we geen toetsen af. De leerkrachten van groep 1-2 observeren de kinderen en stellen hun onderwijsplan a.d.h.v. deze observaties eventueel bij. Op deze wijze krijgen wij inzicht over de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van deze gegevens maakt de school twee keer per schooljaar een rapport, waarin we alle toets-gegevens (data) verzamelen. De resultaten van het leerlingvolgsysteem (LVS) van Cito zijn ondermeer startpunt voor onderwijsverbeteringen. De resultaten worden in de jaargroepen en vakgroepen geanalyseerd en eventuele verbeteractiviteiten worden gepland
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 15.48% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), terwijl 19.05% boven verwachting scoort. Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige advisering, zoals beschreven in het doorstroomprotocol met drieledig toetsmoment en individuele trajectbegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Sinte Maerte heeft haar visie en missie samengevat in drie kernwaarden voor sociale opbrengsten: verbinding, verantwoordelijk en vertrouwen. Deze waarden zitten verpakt in deze voor kinderen begrijpelijke zinnen: 1. Samen spelen, aardig zijn, een fijne school voor groot en klein. 2. De rust op school maakt leren fijn en zorgt dat wij hier heel graag zijn. 3. Wees goed voor spullen, keer op keer, een ander gebruikt ze morgen weer. Deze 3 zinnen liggen aan de basis van ons leerkracht-, leerling- en oudergedrag. Door uit te gaan van deze kernwaarden zorgen we voor een prettig en veilig schoolklimaat. Bij de leerkrachten op onze school zien we een attitude die erop gericht is om te zien wat kinderen wel kunnen en op welke gebieden een kind nog sprongen kan maken. De leerkrachten communiceren in positieve en concrete taal met de kinderen. Op deze manier voelt een kind zich veilig en is er alle ruimte voor ontwikkeling. LEES MINDER
verbindend
verantwoordelijk
vertrouwen
Wat is de werkwijze van KBS Sinte Maerte voor sociale ontwikkeling?
Het pedagogische klimaat op KBS Sinte Maerte is gericht op het creëren van een veilige omgeving. De school heeft heldere verwachtingen van kinderen met betrekking tot omgang met elkaar en de omgeving, met duidelijke (omgang)regels die in het schoolgebouw te lezen zijn. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt systematisch gevolgd met behulp van leerlingvolgsystemen zoals CITO/Leerling in beeld, Mijn Kleutergroep en sociogrammen, evenals observaties en gesprekken met kinderen en ouders. Jaarlijks wordt een tevredenheidsonderzoek/meting sociale veiligheid gehouden onder leerlingen van groep 6, 7 en 8. In de klas wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van sociale competenties, onder andere met de methode Leefstijl. Waar extra aandacht nodig is, werkt de leerkracht samen met een daarvoor specifiek opgeleide leerkracht. Ouders en team zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de school en de omgeving veilig en leefbaar te houden.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Sinte maerte om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS Sinte Maerte gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Mijn Kleutergroep voor de groepen 1-2 en Leerling in Beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Sinte Maerte?
KBS Sinte Maerte gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.