Kbs Petrus & Paulus in Breda

Het team van Kbs Petrus & Paulus in Breda

Current section: team
Roland Holststraat 16
4819 Breda

Zie hier hoe het team van Kbs Petrus & Paulus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kbs Petrus & Paulus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kbs Petrus & Paulus bij jullie?

Ontdek hoe goed Kbs Petrus & Paulus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kbs Petrus & Paulus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.7%)
Man (17.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kbs Petrus & Paulus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.2%)
25-35 jaar (29%)
35-45 jaar (19.4%)
45-55 jaar (19.4%)
55-65 jaar (29%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (27%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (16.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kbs Petrus & Paulus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (3.1%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (3.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kbs Petrus & Paulus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Lerarenvervanging bij Kbs Petrus & Paulus

Bij Kbs Petrus & Paulus staat de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs centraal, zelfs bij afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Wij garanderen dat er altijd een vakbekwame en gediplomeerde vervanger voor de klas staat. Om dit te waarborgen, heeft INOS Phoenix opgericht, een innovatief vervangingsinitiatief dat fungeert als de 29e school binnen onze organisatie. Phoenix bestaat uit een team van enthousiaste, bekwame en leergierige professionals. Zij zetten hun unieke talenten in als invalkracht binnen onze Kbs Petrus & Paulus scholen, terwijl ze tegelijkertijd tijd besteden aan verdere professionalisering en innovatie in het onderwijs. De keuze voor de naam Phoenix is bewust: deze figuur uit de Griekse mythologie symboliseert wijsheid, vernieuwende kracht en de cyclus van wedergeboorte en groei. Dit weerspiegelt onze ambitie om ons onderwijs continu te verbeteren en te laten bloeien. Indien Phoenix onverhoopt geen passende vervanger kan bieden, schakelen wij Qrabbl in. Qrabbl is een gespecialiseerde vervangingsorganisatie die professionals aanlevert vanuit diverse creatieve vakgebieden, zoals techniek, sport, filosofie, theater en programmeren. Wanneer zij invallen, bieden zij een educatief dagprogramma aan dat aansluit bij hun specifieke expertise, wat zorgt voor een verrijkende leerervaring voor onze leerlingen. In uitzonderlijke gevallen waarin zowel Phoenix als Qrabbl geen vervanging kunnen regelen, hanteren wij een zorgvuldig opgesteld protocol. Hierbij worden beschikbare leerkrachten ingezet, groepen tijdelijk samengevoegd of verdeeld, en indien noodzakelijk kan een klas naar huis gestuurd worden. In dergelijke situaties informeren wij ouders proactief en denken wij mee over mogelijke opvangoplossingen, met de nadruk op minimale impact op het leerproces van uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kbs Petrus en Paulus is onderdeel van de samenwerkende organisatorische eenheid Kbs St.Maerte, Kbs Eerste Rith en De Avonturier. Deze scholen worden ieder aangestuurd door een eigen directeur.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Petrus & Paulus

4

Taal en Rekenen: Topkwaliteit Onderwijs

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde taal- en rekenspecialisten onderzoeken continu hoe we het onderwijs kunnen verbeteren. Zij focussen op het verhogen van de leerprestaties op het gebied van lezen, schrijven en rekenen. Deze experts bieden gerichte hulp aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Interne Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij beschikken over gespecialiseerde kennis voor de cognitieve, sociaal-emotionele en gedragsmatige ontwikkeling van uw kind. Onze experts bieden ondersteuning bij uitdagingen zoals dyslexie, gedragsproblemen en hoogbegaafdheid. Wij streven ernaar een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren voor alle leerlingen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Groepsanalist

Toelichting van de school:

Ons ondersteuningsteam, bestaande uit diverse experts, pakt alle vragen omtrent gedrag, werkhouding en taakaanpak effectief aan. Zij analyseren de behoeften van leerlingen en ontwikkelen passende strategieën. Dit team zorgt voor een gestructureerde en positieve benadering van leeruitdagingen.

1

Motorische Ontwikkeling: Actieve Lichaamsbeweging

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs stimuleert de motorische ontwikkeling van alle kinderen. Zij monitort de vooruitgang en biedt extra begeleiding waar nodig. Door middel van gevarieerde lessen wordt de fysieke vaardigheid en het plezier in bewegen bevorderd.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment bieden wij geen specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging via gespecialiseerde leerkrachten.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Verschillende ruimtes voor extra ondersteuning en
Grote hal voor diverse vieringen
BSO ruimte waar we gezamenlijk gebruik van maken

Ontdek Onze Expertise in Leerlingondersteuning

Gedetailleerd Overzicht van Schoolfaciliteiten

Kbs Petrus & Paulus biedt gespecialiseerde interne ondersteuning voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Onze school beschikt over diepgaande expertise op het gebied van cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele groei, dyslexie, motorische vaardigheden en hoogbegaafdheid. Twee toegewijde intern begeleiders en een vaste onderwijsassistent werken nauw samen om leerlingen, zowel binnen als buiten de klas, te ondersteunen volgens een heldere zorgstructuur. Wij leggen een sterke nadruk op het ontwikkelen van fundamentele vaardigheden in rekenen en taal. Ons rekenonderwijs is een speerpunt, met een rekenspecialist die continu streeft naar verbetering en focus legt op de cruciale leerdoelen voor elk kind, aangevuld met individuele streefdoelen. We werken ook proactief aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de groepsdynamiek, wat essentieel is voor een positief leerklimaat. Indien onze interne expertise niet volstaat, maken we gebruik van een uitgebreid netwerk van externe specialisten. We werken nauw samen met het speciaal (basis)onderwijs en kunnen ambulante begeleiding inschakelen via de clusters 2, 3 en 4 van het speciaal onderwijs. Intensieve samenwerking met het Regionaal Samenwerkingsverband en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) versterkt onze ondersteuningsmogelijkheden. Een aan onze school gekoppelde CJG-er biedt ondersteuning aan ouders en leerkrachten bij opvoedings- en gedragsvragen. Ons streven is een passend onderwijsaanbod voor elke leerling, waarbij we niet alleen kijken naar leerresultaten, maar ook naar welbevinden en gedrag. Voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong bieden we uitdagende in- en externe lesprogramma's die creatief denken stimuleren en executieve functies trainen, gericht op het bevorderen van zelfstandigheid en eigenaarschap. Leerlingen met dyslexie ontvangen de nodige aanpassingen en ondersteunende middelen, zoals voorleesfuncties in digitale lesmethodes en diverse opties tijdens toetsmomenten. We sluiten aan bij individuele leerbehoeften; voor meer- of hoogbegaafde leerlingen bieden we een compact programma met verrijkingsactiviteiten. Het P-plein biedt een verdiepend aanbod ter versterking van executieve functies. Onze lesmethodes zijn afgestemd op de kerndoelen en bieden flexibiliteit voor differentiatie. Via expliciete directe instructie (EDI) zorgen we voor doelgerichte en gestructureerde lessen, waardoor we effectief kunnen inspelen op de behoeften van elke leerling. We volgen continu de kwaliteit van ons onderwijs. Naast academische vaardigheden besteden we veel aandacht aan cultuuronderwijs en creatieve vorming. Kinderen ontwikkelen essentiële 21e-eeuwse vaardigheden zoals kritisch en creatief denken, probleemoplossing, mediawijsheid, zelfregulering, communicatie en samenwerking. Ook ICT-vaardigheden en burgerschapsonderwijs zijn integraal onderdeel van ons curriculum. Ons motto 'Ik ben, omdat wij zijn' onderstreept onze visie op inclusief onderwijs. Dit betekent dat we alle mogelijkheden benutten om kwalitatief en flexibel onderwijs te organiseren, dicht bij huis. We werken hierin samen met gezinnen, andere scholen en lokale partners, met als doel integratie en inclusie te bevorderen. Het welbevinden van elk kind staat centraal; we accepteren en waarderen ieder kind voor wie hij is en wat hij kan, en zorgen ervoor dat iedereen deel uitmaakt van de groep. Toekomstig aanbod extra ondersteuning: We onderzoeken continu hoe we de ondersteuning verder kunnen optimaliseren, met een focus op het vaker bieden van ondersteuning binnen de eigen klas. Investeren in de aanlering van executieve vaardigheden is een belangrijk speerpunt voor de komende jaren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Wat zijn de ambities en doelen van onze basisschool?

Onze school, Kbs Petrus & Paulus in Breda, streeft naar een holistische ontwikkeling van elke leerling. We focussen op geluk door gezonde leefstijl te stimuleren, met als doel de GezondeSchool vignetten voor 'Voeding' en 'Mediawijsheid' te behalen. Centraal staat een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die een veilige omgeving creëert met duidelijke omgangsregels en sterke vertrouwensbanden. We hanteren een groeimindset, leren leerlingen veerkracht bij tegenslagen en zetten hen aan tot doorzettingsvermogen, wat hun leerproces ten goede komt. Leerlingen krijgen regie over hun eigen ontwikkeling door tweemaaljaarlijkse gesprekken, wat eigenaarschap, betrokkenheid en motivatie vergroot. We benutten de talenten van ons team door hen te laten kiezen waar ze affiniteit mee hebben en aan mee willen werken. Een veilige, open en lergerichte cultuur is onze basis, met hoge verwachtingen en continue dialoog. Voor het team organiseren we vitaliteitsbevorderende activiteiten, wat bijdraagt aan werkgeluk. We bieden ruimte voor talentontwikkeling en prikkelen de nieuwsgierigheid met onderzoekend en ontdekkend leren. Een sterke basis voor taal en rekenen is essentieel, met kansrijke en passende schoolambities. Onze leerlingen leren omgaan met verandering, respecteren elkaar en hun omgeving, en bouwen soepel nieuwe relaties op. Door hoge verwachtingen en uitdagende leerstof krijgt elke leerling de kans zich optimaal te ontwikkelen. We erkennen verschillen en differentiëren ons onderwijsaanbod om kansengelijkheid te vergroten. Een specifieke leerlijn voor mediawijsheid wordt ontwikkeld, met nadruk op veilig digitaal gedrag. We werken samen met Kober Kinderopvang aan een doorontwikkelde visie voor kindcentrum Petrus en Paulus. Intensieve samenwerking met partners en collega-scholen verbetert onze onderwijskwaliteit. We betrekken de medezeggenschapsraad actief bij schoolontwikkelingen en zijn een erkende opleidingsschool die investeert in duurzame en weerbare onderwijsprofessionals, mede door praktijkonderzoek. Bewust omgaan met de omgeving staat centraal; leerlingen ontwikkelen vaardigheden voor maatschappelijke participatie. We dragen bij aan de wijk door bijvoorbeeld het schoolplein groener en uitdagender te maken en organiseren activiteiten met woonzorgcentrum Aeneas, wat intergenerationeel leren bevordert. Thema-avonden voor ouders over actuele onderwerpen zoals mediawijsheid en groepsdruk versterken de betrokkenheid.

Hoe waarborgt Kbs Petrus & Paulus de kwaliteit van het onderwijs?

Binnen de INOS-stichting streven we naar duurzame onderwijskwaliteit door een balans tussen een solide basis en innovatie. Kwaliteitszorg is cyclisch en verbindt medewerker, school en stichting, met nadruk op waardering en gezamenlijk onderzoekend leren. We meten wat werkt en investeren in onze medewerkers, delen successen en geloven in gedeeld eigenaarschap. Onze INOS Kwaliteitskaart, gebaseerd op de waarderingskaders van de Inspectie, bevat alle kwaliteitsdocumenten op stichting- en schoolniveau. Op Kbs Petrus & Paulus werken we continu aan onderwijsverbetering door te leren van successen, zowel binnen als buiten INOS, en betrekken we onze professionals actief. De KwaliteitWijzer, een zelfevaluatie-instrument, helpt ons de kwaliteit van het primaire proces (lesgeven) in kaart te brengen via audits. We identificeren successen en verbeterpunten, ontwikkelen actieplannen en delen de resultaten binnen ons cyclisch verbeterproces. Professionele leergemeenschappen (PLG's) concretiseren jaarplannen met schoolbrede doelstellingen en vertalen deze naar activiteiten in kwaliteitskaarten. Tweejaarlijkse bijeenkomsten met PLG-voorzitters en de directeur evalueren de voortgang en sturen bij waar nodig. Ter evaluatie van de jaarplannen gebruiken we data van toetsen, tevredenheidsonderzoeken (leerlingen jaarlijks, ouders/team tweejaarlijks), 'Scholen op de Kaart', de KwaliteitWijzer en evaluatiegesprekken. INOS en Kbs Petrus & Paulus zetten in op een lerende organisatie waar professionalisering van medewerkers is afgestemd op organisatiedoelen. Medewerkers ontwikkelen zich continu, inspireren elkaar, nemen regie over hun eigen groei en leren van en met elkaar. Voor schooljaar '25-'27 richten we ons op thema's als GGO met doelenplanners bij rekenen, traumasensitief handelen en de toepassing van AI in het onderwijs.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Breda

Toelichting van de school

Kindcentrum Petrus en Paulus werkt nauw samen met Kober Kinderopvang om een naadloze overgang voor jonge kinderen te garanderen. Deze warme, persoonlijke overdracht zorgt voor een ononderbroken ontwikkelingslijn, cruciaal voor een veilige start. Ook met andere vooraanstaande kinderopvangorganisaties onderhouden we sterke banden. Goede informatie-uitwisseling over onze startende leerlingen is essentieel. Wij streven ernaar dat elk kind zich vanaf de eerste dag welkom en geborgen voelt op onze basisschool. Hoewel we geen VVE-school zijn, investeren we in voor- en vroegschoolse educatie door strategische samenwerkingen met diverse peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in de omgeving van onze school. De ontwikkeling van onze jongste leerlingen volgen we nauwgezet met het leerlingvolgsysteem 'Mijn Kleutergroep'. Dit geeft ons gedurende de eerste twee leerjaren diepgaand inzicht in hun groei. Onze kleutergroepen werken met boeiende thema's, waarbij leerkrachten en kinderen samen het leerproces vormgeven.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Petrus & Paulus specifieke programma's voor jonge kinderen?

Onze school richt zich op een optimale ontwikkeling voor alle jonge kinderen door middel van thematisch onderwijs en nauwgezette opvolging van hun groei.

Met welke kinderopvangpartnerschappen werkt de school samen voor jonge kinderen?

Wij werken nauw samen met Kober Kinderopvang en andere lokale opvangorganisaties om een soepele overgang en een doorlopende leerlijn te waarborgen.

Wij werken nauw samen met Kober Kinderopvang en andere lokale opvangorganisaties om een soepele overgang en een doorlopende leerlijn te waarborgen.

Team | Kbs Petrus & Paulus in Breda | [2025] Schoolregister