
Schoolweging
De schoolweging van Petrus & Paulus is 24,18 , met een spreiding van 5,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,7% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (97,7%). Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 58,9% ligt maar iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (67,7%). De school benadrukt differentiatie in het onderwijsconcept om deze score verder te verhogen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 45,9% van de leerlingen een havo/vwo- of vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde (39,6%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (3,3% vmbo-b/k vs. 4,0% bij vergelijkbare scholen), wat past bij de focus op doorstroom naar theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Petrus & Paulus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.17 | 175.23 | 177.46 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op Kbs Petrus en Paulus nemen wij naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode-onafhankelijke toetsen af. Dit zijn toetsen van Leerling in Beeld, welke landelijk genormeerd zijn. Deze Leerling in beeld-toetsen nemen wij twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van de vorderingen van leerlingen en van de groep als geheel. Daarnaast krijgen wij op deze manier inzicht over de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van deze gegevens maakt de school twee keer per schooljaar een rapport, waarin we alle toets-gegevens (data) verzamelen. Dit document genaamd "Leren van Data vormt een uitgebreide analyse. Op basis van het "Leren van Data" wordt bekeken wat we goed doen en wat beter kan. Verbeterpunten worden opgesteld en vastgelegd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 68,9% op advies functioneert. De combinatie van zorgvuldige advisering en warme overdracht naar het VO lijkt hier succesvol.
Sociale ontwikkeling
Binnen het sociaal-emotioneel functioneren op de school streven we naar een aantal belangrijke sociale opbrengsten bij onze kinderen. Op de basisschool (van 4 tot en met 12 jaar) richten we ons vooral op het leren omgaan met leeftijdsgenoten, wat opgesplitst kan worden in vijf ontwikkeltaken: 1. Sluiten en onderhouden van vriendschappen; 2. Samenwerken en samenspelen; 3. Hanteren van ruzies en conflicten; 4. Aansluiting zoeken en houden bij een groep; 5. Een ander helpen. De vaardigheden om deze ontwikkeltaken op te lossen, hebben de kinderen nodig voor nu en later, in hun contact met leeftijdgenoten, maar ook met anderen. LEES MINDER
Zelfontplooiing
Verbondenheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van KBS Petrus & Paulus voor sociale ontwikkeling?
Naast cognitieve ontwikkeling is de sociale ontwikkeling van leerlingen belangrijk voor KBS Petrus & Paulus. De school gebruikt instrumenten zoals 'Sociaal-emotioneel functioneren van Leerling in Beeld' om een goed beeld van elke leerling te krijgen. Leerkrachten observeren de sociale competenties in de groep en nemen tweemaal per jaar een sociogram af. De resultaten worden besproken met de groep, individuele leerlingen, de intern begeleider en de ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Petrus & Paulus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS Petrus & Paulus gebruikt 'Mijn Kleutergroep', 'Leerling in beeld' en een sociogram om sociale opbrengsten in kaart te brengen.