
De resultaten van Kbs Petrus & Paulus in Breda
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kbs Petrus & Paulus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kbs Petrus & Paulus bij jullie?
Ontdek hoe goed Kbs Petrus & Paulus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau op Petrus & Paulus
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die iedere leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets, die een indicatie geeft van de doorstroommogelijkheden naar het voortgezet onderwijs. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te behalen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde, een objectieve maatstaf die voor iedere basisschool in Nederland gelijk is om een basisniveau van bekwaamheid te garanderen.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie voor Verdere Ontwikkeling op Petrus & Paulus
Het streefniveau markeert een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau, met als streven dat een zo groot mogelijk percentage van de leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau bereikt. Dit niveau toont aan dat leerlingen niet alleen de basis beheersen, maar ook verder ontwikkelen. Voor elke basisschool, inclusief Petrus & Paulus, stelt de inspectie op maat een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit gepersonaliseerde percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau, wat de school aanzet tot continue verbetering en optimale leerlingontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kbs Petrus & Paulus?
Ontdek het schooladvies voor leerlingen van Basisschool Petrus & Paulus in Breda. Onze school hanteert een zorgvuldig proces voor het bepalen van het schooladvies, waarbij we niet alleen kijken naar de resultaten van de Centrale Eindtoets, maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, motivatie en werkhouding van uw kind. Wij geloven in kansrijk adviseren. Dit betekent dat alle factoren die bijdragen aan het succes van uw kind in het voortgezet onderwijs, worden meegenomen. Vanaf groep 6 informeren we u proactief over de verwachte uitstroomperspectieven na iedere toetsperiode. In groep 7 ontvangt uw kind een pré-advies en begin groep 8 bespreken we de leerdoelen in een persoonlijk gesprek. Voor een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs organiseren we een informatieavond voor ouders in groep 8. Hierin delen we alle relevante informatie over open dagen, aanmeldprocedures en belangrijke data. De leerkracht van groep 8 bespreekt vervolgens samen met u en uw kind het definitieve schooladvies in november, met ondersteuning van de intern begeleider. In januari worden alle gegevens, inclusief observaties en toetsresultaten, verzameld om het definitieve advies te formuleren, in samenwerking met de directie en intern begeleider. Het definitieve adviesgesprek vindt plaats in februari/maart, waar zowel u als uw kind aanwezig zijn. Na de doorstroomtoets in februari, toetsen we of het definitieve advies nog steeds actueel is op basis van de resultaten. Bij een hogere score wordt het advies heroverwogen. Het adviesformulier wordt uniform vastgelegd en door u ondertekend, waarna het wordt opgenomen in het overstapdossier. Ouders verzorgen zelf de aanmelding bij de gewenste VO-school, waarbij rekening gehouden wordt met eventuele lotingsprocedures en vrijstellingen voor broers en zussen. De definitieve adviezen worden uiterlijk eind maart verwerkt in BRON en het overstapdossier wordt digitaal klaargezet. In mei horen de leerlingen of ze zijn aangenomen op hun voorkeurschool. De 'warme overdracht' met contactpersonen van het voortgezet onderwijs vindt plaats in mei/juni, om een optimale start te garanderen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling: Kernwaarden bij KBS Petrus & Paulus Breda
Bij KBS Petrus & Paulus in Breda stimuleren we de sociale ontwikkeling van onze leerlingen optimaal. Tussen vier en twaalf jaar leggen kinderen de basis voor gezonde sociale interacties, essentieel voor hun toekomst. We focussen op vijf cruciale ontwikkeltaken: het aangaan en onderhouden van vriendschappen, effectief samenwerken en spelen, leren omgaan met conflicten en ruzies, het vinden van aansluiting bij leeftijdsgenoten, en het bieden van hulp aan anderen. Deze vaardigheden zijn niet alleen belangrijk voor de schooltijd, maar vormen ook de basis voor succesvolle relaties op latere leeftijd. Onze aanpak is gericht op het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving waarin elk kind zich sociaal en emotioneel kan ontwikkelen tot een zelfverzekerde persoonlijkheid.
Zelfontplooiing stimuleren
Verbondenheid met elkaar bevorderen
Verantwoordelijkheid aanleren
Hoe bevordert KBS Petrus & Paulus de sociale en emotionele groei van leerlingen?
Naast cognitieve prestaties hechten we bij KBS Petrus & Paulus veel waarde aan het welzijn van onze leerlingen. We monitoren actief de groepsdynamiek en signaleren eventueel pestgedrag, omdat dit cruciaal is voor een positieve schoolervaring. Met behulp van het instrument 'Leerling in Beeld' verkrijgen we inzicht in het sociaal-emotioneel functioneren van elke leerling. Onze leerkrachten observeren dagelijks de interacties in de klas en voeren tweemaal per jaar een sociogram uit om sociale relaties in kaart te brengen. De resultaten van deze instrumenten, samen met feedback uit tevredenheids- en sociale veiligheidsmetingen, vormen de basis voor gesprekken met zowel de hele groep als individuele leerlingen. Deze inzichten worden ook gedeeld tijdens groepsbesprekingen met de intern begeleider en in oudergesprekken, om een gezamenlijke aanpak voor sociale ontwikkeling te waarborgen.
Welke methodes en registraties zet KBS Petrus & Paulus in voor sociale opbrengsten?
KBS Petrus & Paulus maakt gebruik van diverse effectieve methoden en registratievormen om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te stimuleren. Onze registratievormen omvatten: 'Mijn Kleutergroep', 'Leerling in Beeld' en het afnemen van een 'Sociogram'. Deze tools geven ons waardevolle informatie over de sociale vaardigheden en interacties binnen de klassen. Daarnaast hanteren we de volgende evidence-based methoden voor sociaal-emotioneel leren: 'School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)' en 'KWINK'. Deze methoden ondersteunen ons bij het creëren van een positief pedagogisch klimaat en het aanleren van essentiële sociale vaardigheden.
- Mijn Kleutergroep
- Leerling in beeld
- Sociogram
Welke kernwaarden zijn leidend voor de sociale ontwikkeling op onze school?
De sociale ontwikkeling van onze leerlingen is geworteld in drie kernwaarden die we dagelijks uitdragen en stimuleren. Deze kernwaarden zijn: Zelfontplooiing, waarbij we kinderen aanmoedigen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen; Verbondenheid, het belang van sterke sociale banden en gemeenschapszin; en Verantwoordelijkheid, het leren dragen van verantwoordelijkheid voor eigen gedrag en de impact daarvan op anderen.
Inspectierapport Basisschool Petrus & Paulus Breda: Inzicht in Onderwijskwaliteit
De Inspectie van het Onderwijs bewaakt de onderwijskwaliteit op onze Katholieke Basisschool Petrus & Paulus in Breda. We hanteren een proactief kwaliteitszorgsysteem om continu te verbeteren. Dit systeem omvat periodieke tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen en ons toegewijde team. Deze inzichten zijn essentieel voor onze ontwikkeling. Twee keer per jaar analyseren we de toetsresultaten van alle leerlingen. Hierdoor monitoren we de individuele leerontwikkeling nauwgezet en sturen we bij waar nodig. Regelmatige klassenobservaties, aangevuld met audits door collega's van andere INOS-scholen, zorgen voor een frisse blik en gedeelde expertise. We werken systematisch aan onze schoolontwikkeling en rapporteren transparant aan het bestuur van INOS. De medezeggenschapsraad (MR), met vertegenwoordigers van ouders en personeel, denkt actief mee over de schoolstrategie. Als onderdeel van INOS delen we best practices en leren we continu van elkaar, wat de kwaliteit ten goede komt.