Kbs Kievitsloop
t Blok 175
4823 JJ Breda

Schoolweging

Schoolweging
29.99
Spreiding
6.39

De schoolweging van Kievitsloop is 29,99 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (inspectienorm: 85%). Deze sterke basisresultaten onderstrepen het effect van de beschreven zorgvuldige adviseringstrajecten en monitormethodiek.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere ambities waarmaakt, vooral in rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is de sterke focus op havo/vwo-adviezen (36,67% havo en vwo-combinaties), ruim boven regionale percentages (26,07% havo en 18,61% vwo). Tegelijkertijd is 13,33% vmbo-b-advies hoger dan vergelijkbare scholen (5,52%), wat past bij de gemêleerde populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKievitsloopGemeente AmsterdamNederland
LIB176.17172.21175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf groep 3 worden de resultaten van de kinderen gevolgd door het afnemen van methodegebonden toetsen. Deze toetsresultaten worden geanalyseerd en op basis van deze analyse wordt de instructie op de leerling afgestemd. Daarnaast worden vanaf groep 3 halfjaarlijks de CITO toetsen afgenomen. We maken gebruik van Cito Leerling in Beeld voor de onderdelen: Begrijpend Lezen, AVI, DMT, Rekenen-Wiskunde, Spelling en Spelling Werkwoorden. Na afname van de toetsen worden de resultaten geanalyseerd op verschillende niveaus: leerling-niveau, groepsniveau en schoolniveau per vakgebied. Daarbij wordt zowel gekeken naar de trend op toets- als op jaargroepniveau. De analyse wordt gebruikt om te kijken of er interventies nodig zijn op schoolniveau en elke groep stelt n.a.v. de analyse het nieuwe groepsplan op. Op deze wijze helpen de resultaten ons het aanbod goed af te stemmen op de ontwikkelbehoeften van onze leerlingen. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling vullen we in alle groepen het observatie-instrument Kanvas in. Dit hoort bij Kanjer, onze methode voor SEO. Bij de kleuters nemen we geen toetsen af. Hun ontwikkeling volgen we door het invullen van het observatie-instrument Kijk!

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 13,33% presteert onder advies, lager dan landelijk (11,81%). 20% presteert boven advies, wat aansluit bij de door de school beschreven 'kansrijke advisering' en intensieve doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Een veilige en stimulerende leeromgeving: Een voorwaarde om te kunnen leren en ontwikkelen is dat kinderen zich goed in hun vel voelen. Wanneer kinderen geloven in zichzelf en hun mogelijkheden, zich geborgen voelen in hun omgeving en zich speels, onbevangen en nieuwsgierig in een zich verruimende leefwereld kunnen bewegen, komen ze beter tot leren. De school daagt leerlingen uit, stimuleert en ondersteunt ze, om hen zo tot een zelfstandig en zelfverantwoordelijk persoon uit te laten groeien. Optimaal ontwikkelen: Het team vindt het belangrijk dat uw kind veel leert en elke dag met plezier naar school gaat. Wij werken aan een fijne sfeer in de groepen. We sluiten aan bij de mogelijkheden van uw kind. We willen samen met de ouders als eerst verantwoordelijken voor de opvoeding, de kinderen in een veilige omgeving laten opgroeien en ontwikkelen. Zelfstandig en samen: Het team zorgt ervoor dat de kinderen zich gewaardeerd voelen, ondervinden dat ze erbij horen, uitgedaagd worden om verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en voor elkaar. Ze leren om zelfstandig en samen te werken in een respectvolle omgang met elkaar. LEES MINDER

Veilige omgeving

Optimaal ontwikkelen

Zelfstandig en samen

Wat is de werkwijze van KBS Kievitsloop voor sociale ontwikkeling?

KBS Kievitsloop is een Kanjer-school. Alle vaste leerkrachten hebben de Kanjertraining gevolgd. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen wordt gevolgd met behulp van Kijk! (groepen 1-2) en KanVas. Tweemaal per jaar vullen de leerkrachten een vragenlijst in voor alle leerlingen. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen ook tweemaal per jaar zelf een vragenlijst in over hun sociaal-emotionele ontwikkeling. De resultaten worden besproken met de intern begeleider en de ontwikkeling wordt gestimuleerd indien nodig.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Kievitsloop om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS Kievitsloop gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Kievitsloop?

KBS Kievitsloop gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.