Kbs Jacinta
Viveslaan 3
4834 XV Breda

Schoolweging

Schoolweging
25.59
Spreiding
6.04

De schoolweging van Jacinta is 25,59 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.62% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zoals beschreven in het zorgvuldige adviesproces met warme overdracht.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.39% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 53.8% ligt. Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie, aangezien het streefniveau afgestemd is op de schoolweging van 25.59.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Kbs Jacinta geeft ambitieuze adviezen: 38.89% vwo (landelijk: 18.61%) en 20.37% havo. Slechts 1.85% krijgt een vmbo-b/k-advies, significant lager dan het regionale gemiddelde van 5.52%. De nadruk op theoretische leerwegen sluit aan bij het hoge percentage vwo-adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJacintaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Alle leerkrachten maken een groepsplan dat gebaseerd is op de resultaten van de leerlingen op de Cito-toetsen, de methodegebonden toetsen en de observaties van de leerkracht. Hierin worden de onderwijsbehoeften per leerling opgenomen. Dit groepsplan wordt opgesteld voor een half jaar en de doelen zijn benoemd voor een moment halverwege en aan het einde van de groepsplan periode. De leerkracht legt vast op welke wijze hij/zij de tussenresultaten zal meten aan de hand van methodegebonden of niet-methodegebonden toetsen. Elke groepsplanperiode wordt afgesloten met de afname van de Cito-toetsen. De leerkracht houdt bij de inrichting van de lessen rekening met welke onderwijsbehoeften een leerling heeft; heeft hij/zij een beknopte of juist een uitgebreide instructie nodig, heeft hij/zij een rustige plek in de klas nodig, een extra steuntje bij de uitvoering van de taak, de leerkracht geef dit een plek in het groepsplan, maar ook in de dagplanning van de groep. Tevens bepaalt de leerkracht op basis van de Cito-toetsen het leerstofaanbod voor de komende groepsplanperiode. Door een grondige analyse van de behaalde resultaten en kennis van de leerlijnen weet de leerkracht op welke onderdelen de leerling extra ondersteuning of uitdaging nodig heeft. Deze ondersteuning/ uitdaging kan in de klas of buiten de klas, in de Leerwinkel, plaatsvinden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

72.73% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62.93%). Het percentage onderadviezing (18.18%) ligt wel boven de landelijke 11.81%, mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. De 9.09% bovenadviezing bevestigt de kwaliteit van het kansrijke adviseringstraject.

Sociale ontwikkeling

Mensen floreren alleen in een sociale context. Tegelijkertijd stelt die sociale omgeving eisen aan het individu. Je hebt allerlei vaardigheden nodig om je in de samenleving te kunnen handhaven, vriendjes te maken, iets te bereiken en later een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij. Zelfvertrouwen: Wij bieden de leerlingen een beredeneerd aanbod, zodat zij zich competent voelen en zelfvertrouwen ontwikkelen. Zelfkennis: We helpen de leerlingen met het ontwikkelen van de executieve vaardigheden, waarin zelfkennis een belangrijk element is. Dit is belangrijk bij het aangaan van relaties. Zelfsturing: We bieden het kind een stuk eigenaarschap, zodat het autonomie heeft. LEES MINDER

Zelfvertrouwen

Zelfkennis

Zelfsturing

Wat is de werkwijze van Kbs Jacinta voor sociale ontwikkeling?

Kbs Jacinta stimuleert een groei-mindset bij leerlingen, waarbij ze geloven in hun eigen leervermogen en het overwinnen van moeilijkheden. De school legt de nadruk op het ontwikkelen van executieve vaardigheden. Het onderwijs is gericht op gepersonaliseerde leerstof en extra ondersteuning of uitdaging waar nodig. DaVinci-projecten bieden ruimte voor eigen leervragen en creativiteit, waarbij ook de kerndoelen voor burgerschapsontwikkeling aan bod komen. De Gelukskoffer wordt ingezet om aan de sociaal-emotionele ontwikkeling te werken en een veilig en positief schoolklimaat te creëren. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gemonitord met behulp van gecertificeerde instrumenten zoals Zien en KIJK!.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kbs Jacinta om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kbs Jacinta gebruikt de volgende registratievormen: Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst, en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kbs Jacinta?

Kbs Jacinta gebruikt de volgende methoden: Taakspel en de Gelukskoffer.