Kbs De Eerste Rith
Hovenierstraat 54
4813 GM Breda

Schoolweging

Schoolweging
29.35
Spreiding
7.04

De schoolweging van De Eerste Rith is 29,35 , met een spreiding van 7,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,7% van de leerlingen scoort het fundamenteel niveau, duidelijk boven de inspectienorm van 85%. Desondanks ligt dit percentage iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,88%, wat ruimte biedt voor verbetering in basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,55% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1%. Dit reflecteert een effectieve focus op maatwerk, hoewel het iets onder het vergelijkingsgemiddelde (57,79%) blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 44,44% van de leerlingen een havo/vwo- of vwo-advies (22,22% elk), significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (29,54% totaal). Praktijkonderwijs komt met 1,85% iets vaker voor dan het regionaal gemiddelde (1,01%). Deze verdeling benadrukt een sterke focus op theoretische leerwegen, gecombineerd met aandacht voor praktisch talent.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Eerste RithGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse toetsen De Eerste Rith is een van de scholen van Stichting INOS. De scholen van INOS verschillen in hun leerlingenpopulatie en verschillen ook in de manier waarop het onderwijs aan de leerlingen wordt vorm gegeven. Wat de scholen van INOS bindt, is dat zij goed onderwijs willen geven. Om te weten of je goed onderwijs geeft, kun je kijken naar de resultaten die de kinderen op de school halen: wat zeggen de cijfers. Dat is niet de enige manier om te weten of je het als school goed doet. Het gaat er ook om of de kinderen graag naar school gaan en daar gelukkig zijn, of ouders tevreden zijn, of leerkrachten het idee hebben een bijdrage te kunnen leveren en nog veel meer. Op onze school nemen wij naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode-onafhankelijke toetsen af. Dit zijn toetsen van IEP, welke landelijk genormeerd zijn. Deze IEP-toetsen nemen wij twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van de vorderingen van leerlingen en van de groep als geheel. In de zelfevaluatie richten wij ons op de leerling resultaten: op de uitkomsten van de toetsen die de kinderen maken. Het geeft ons informatie over wat goed gaat en wat beter kan. In de zelfevaluatie worden de uitkomsten gegeven van een groot aantal toetsen. Wij plaatsen de resultaten van onze toetsen naast de schoolnorm. Deze schoolnorm is gebaseerd op de referentieniveaus die passend zijn bij onze schoolweging. Wanneer we de gegevens geplaatst hebben naast de norm, trekken we een conclusie. Soms moeten wij een verduidelijking maken: waarom zijn de resultaten zoals ze zijn. Met de directie, met individuele leerkrachten, en het hele team, bespreken we samen de resultaten. Met ons team staan we stil bij de vraag ‘wat gaat goed, wat moet beter’. De resultaten worden geanalyseerd en verbeteractiviteiten worden gepland op het gebied van leerkrachtgedrag, onderwijstijd en leeromgeving. De toetsgegevens worden zowel op school- als op groeps- als op individueel niveau bekeken. Hier worden analyses op gemaakt. Steeds worden deze vergeleken met de schoolnorm, de groepsscores of de individuele scores. Op individueel niveau worden de onderwijsbehoeften van een leerling in kaart gebracht: wat heeft dit kind specifiek nodig om door te groeien in de ontwikkeling. Er wordt gekeken welke interventies hebben plaats gevonden, welke effect hadden en welke niet. Op basis hiervan worden nieuwe plannen gemaakt en het onderwijsaanbod, indien nodig, aangepast.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17,54% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), wat mogelijk wijst op een zorgvuldige advisering. Tegelijk scoort 26,32% boven advies, dankzij intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De balans tussen realisme en ambitie kenmerkt de begeleiding.

Sociale ontwikkeling

Door onze preventieve SOVA-lessen (Sociale Vaardigheden) van Leefstijl wordt de weerbaarheid van de kinderen vergroot en worden zij voorbereid op de “veeleisende maatschappij” van nu. Voor het optimaal functioneren van kinderen en het ontwikkelen van hun talenten zijn competenties als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en rekening houden met anderen onmisbaar. Leefstijl is een methode die niet alleen de emotionele intelligentie stimuleert maar, doordat kinderen beter in hun vel zitten, ook de cognitieve intelligentie. Naast Leefstijl leren we kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en juiste keuzes te maken. 'Je gedrag is je visitekaartje'. We willen dat kinderen leren beseffen dat een keuze die gemaakt wordt ook gevolgen kan hebben. Schoolbreed werken we met de gouden, zilveren en bronzen weken. De methode Leefstijl en de inzet van goud, zilver, brons sluit tevens aan bij de leerlijn burgerschap. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van KBS De Eerste Rith voor sociale ontwikkeling?

KBS De Eerste Rith gebruikt structureel de methode Leefstijl en werkt met gedragsverwachtingen vanuit PBS (Positive Behavior Support) voor een positief schoolklimaat. Er is extra begeleiding beschikbaar voor groepjes leerlingen gericht op zelfvertrouwen, faalangst en weerbaarheid. Het welbevinden van de leerlingen wordt gemonitord door de vragenlijst uit IEP, de tevredenheidsmeting en observaties van leerkrachten.

Welke registratievormen gebruikt KBS De Eerste Rith om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS De Eerste Rith gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS De Eerste Rith?

KBS De Eerste Rith gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Leefstijl, Zippy's vrienden, Rots en water, Methode A & B en werken volgens de Pedagogische standaard.