
Schoolweging
De schoolweging van De Burchtgaarde is 32,02 , met een spreiding van 6,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 99,06% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit geldt consistent voor alle leerjaren, inclusief de jaarlaag van groep 8. Voor taalbeheersing behaalt 100% van de leerlingen het basisniveau, een zeldzaamheid bij scholen met vergelijkbare schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 72,3% streefniveau-beheersing overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 43,5%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe populatie (schoolweging 32,02). De score van 72,3% ligt 16,9 procentpunten boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve differentiatie. Vooral de rekenresultaten (78% streefniveau) dragen bij aan deze prestatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporig patroon: 44,4% havo/vwo-advies (vs. 27,9% vergelijkbare scholen) naast 29,6% vmbo-(g)t. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt. De combinatie van hoge ambities (22,2% havo/vwo) en zorgvuldige plaatsing (slechts 16,7% onder advies) past bij het geprofileerde 'ontwikkelgericht adviseren' uit het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Burchtgaarde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden de onafhankelijke toetsen afgenomen (CITO Leerling in Beeld). De toetsen worden geanalyseerd en verwerkt in het leerlingvolgsysteem. Op basis van de analyses passen wij ons onderwijs aanbod aan op de onderwijsbehoefte van de kinderen. Dat kan op individueel leerling niveau, maar ook op groepsniveau. De toetsen worden in groepsbesprekingen tussen Intern Begeleider( IB-er) en betreffende groepsleerkracht besproken. De uitkomst van dit gesprek leidt tot een groepsplan / handelingsplan die in de weekplanning wordt meegenomen door de leerkrachten. Leerlingen worden ofwel binnen de eigen groep door de eigen leerkracht ondersteund (RT in de klas), ofwel door een leerkracht met een specifieke RT-taak buiten de groep. Daarnaast kijken we op ook op schoolniveau naar de resultaten. Hier kunnen verbeterplannen uit voortkomen die we meenemen in de schoolontwikkeling. Hiervoor maken wij twee maal per jaar het document "Leren van Data". Binnen de Samenwerkings Organisatorische Eenheid Jacinta-Rosmolen-Burchtgaarde wordt dit in een overleg tussen directeuren en IB-ers geanalyseerd. Dit leidt tot een verbeterplan / plan van aanpak voor de volgende periode. Dit overleg vindt twee maal per schooljaar plaats.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 79,17% leerlingen op advies presteert de school beter dan de benchmark (62,93%). Slechts 16,67% zit onder advies, wat lager is dan landelijk (11,81% blijft hier juist steken). De 4,17% bovenadvies is laag, wat aansluit bij het risicomijdende adviesbeleid. Dit reflecteert de intensieve driehoeksgesprekken en VO-bezoeken die in de schoolgids worden benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Op school handelen we allemaal volgens de methode van de Kanjertraining. En met allemaal bedoelen we niet alleen de leerkrachten. Ook de conciërge, de administratief medewerkster, de directeur en de pedagogisch medewerksters van Kober handelen volgens deze afspraken. Zowel van de TSO (Tussen Schoolse Opvang) alsook van de BSO (Buiten Schoolse Opvang). We spreken dus met ons allen dezelfde taal. Dat maakt dat er een bijzonder goed pedagogisch klimaat is op De Burchtgaarde. De inspecteur van het onderwijs was in oktober 2018 zeer te spreken over dit onderdeel van ons onderwijs. Zij gaf hieraan het predicaat : goed ! Bij de externe audit in november 2022 werd nogmaals het predicaat goed gegeven voor het pedagogisch klimaat. Monitoring sociale veiligheid geeft volgende opbrengsten : welbevinden leerlingen 7,2 sociale & fysieke veiligheid 8,2 ervaren aantasting veiligheid 9,2 percentage sociaal veilig 84 % LEES MINDER
sociale veiligheid
welbevinden van de leerlingen
een veilig schoolklimaat
Wat is de werkwijze van Kbs De Burchtgaarde voor sociale ontwikkeling?
Kbs De Burchtgaarde streeft ernaar een veilige en prettige omgeving te creëren waarin alle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich optimaal kunnen ontwikkelen. De school gebruikt de Kanjer trainingen en de pedagogische standaard om gewenst gedrag te versterken en probleemgedrag te voorkomen. Schoolafspraken en klassenregels worden opgesteld in samenwerking met team, kinderen en ouders. De school maakt gebruik van observatiesystemen zoals Kijk! en Leerling in Beeld om de sociale opbrengsten te monitoren. Daarnaast wordt jaarlijks een tevredenheidsonderzoek afgenomen in de groepen 6, 7 en 8, waarvan de resultaten worden besproken en vertaald naar verbeteractiviteiten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kbs De Burchtgaarde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kbs De Burchtgaarde gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kindbegrip en Pedagogisch standaard INOS.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kbs De Burchtgaarde?
Kbs De Burchtgaarde gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen en Taakspel.