
De resultaten van Kbs De Boomgaard in Breda
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kbs De Boomgaard, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kbs De Boomgaard bij jullie?
Ontdek hoe goed Kbs De Boomgaard bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Kbs De Boomgaard
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt beoordeeld in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van alle leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, van toepassing op alle basisscholen in Nederland, inclusief Kbs De Boomgaard.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties op Kbs De Boomgaard: Een Dieper Inzicht
Het streefniveau markeert een ambitieuzer niveau van taal- en rekenvaardigheid, dat we nastreven voor zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht. Dit niveau gaat verder dan de basisvereisten. De inspectie stelt voor elke basisschool, Kbs De Boomgaard incluis, een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde is gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie en de schoolomgeving, en geeft aan welk percentage leerlingen dit hogere niveau naar verwachting moet bereiken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kbs De Boomgaard?
Wij hanteren een zorgvuldig stappenplan voor het bepalen van het schooladvies, beginnend in groep 7 met een voorlopig advies na de doorstroomtoets. Ouders ontvangen in groep 8 uitgebreide informatie over het traject, inclusief belangrijke data voor open dagen van middelbare scholen en overstapactiviteiten. De centrale toetsen in groep 8, afgenomen in oktober/november, bieden een actueel beeld en worden meegenomen in de advisering. In januari verzamelen de leerkrachten alle relevante gegevens, zoals observaties, motivatie, werkhouding en toetsresultaten, om een weloverwogen advies op te stellen. Na een groepsbespreking met de IB'ers begin januari, worden de adviezen definitief vastgelegd op een uniform formulier. Ouders ontvangen dit definitieve schooladvies uiterlijk drie weken voor de doorstroomtoets. De resultaten van de doorstroomtoets, die midden februari plaatsvindt, kunnen het advies bij een hogere score positief beïnvloeden, maar een lagere score heeft geen invloed. Eind februari lichten we het definitieve advies toe in een persoonlijk gesprek met ouders en leerling. Na ondertekening wordt het advies gedigitaliseerd. Het overstapdossier wordt eveneens met ouders besproken en eventueel aangevuld. Het advies kan hierna alleen met toestemming van de schoolleider worden gewijzigd. De uitslagen van de doorstroomtoets worden half maart verwerkt. Bij een hogere score dan verwacht, vindt een heroverweging van het advies plaats, waarbij we altijd streven naar het meest kansrijke advies dat leidt tot succeservaringen voor het kind. Dit proces is uiterlijk in maart afgerond. Ouders melden hun kind in maart zelf aan bij de middelbare school van voorkeur, met alle benodigde documenten. Bij scholen met een lotingsprocedure adviseren we ouders om rekening te houden met eventuele voorrangsregels. Eind maart worden de definitieve adviezen ingevoerd in BRON en wordt het overstapdossier klaargezet in OSO. In april horen leerlingen of ze zijn aangenomen op hun voorkeurschool, met een dag eerder bericht voor de school. In juni ontvangen alle leerlingen de definitieve bevestiging van aanname. Juni is tevens de maand van kennismakingsmomenten op de middelbare scholen, soms zelfs tijdens het schoolkamp. Bij het bepalen van het schooladvies kijken we verder dan alleen toetsresultaten. Sociale-emotionele ontwikkeling, motivatie en gedrag, ook wel 'zachte gegevens' genoemd, spelen een cruciale rol. We beoordelen de concentratie, motivatie en de huiswerkplanning van de leerling, omdat zelfstandigheid en planningsvermogen essentieel zijn in het voortgezet onderwijs. Om kansengelijkheid te waarborgen, wegen we de thuissituatie nadrukkelijk niet mee in het advies. In groep 7 organiseren we een informatieavond over de verschillende voortgezet onderwijs stromingen. Ook informeren gastsprekers van instanties zoals CJG, Novadict-Kentron, GGD, politie en Jongerenwerk ouders over relevante thema's. Dit schooljaar bezoeken we ook enkele middelbare scholen en geven we aan het einde van het schooljaar een voorlopig advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Kbs De Boomgaard: Samen Sterk in Breda
Kbs De Boomgaard in Breda legt een sterke nadruk op de sociale ontwikkeling van onze 470 leerlingen. Wij geloven dat het aanleren van essentiële sociale vaardigheden cruciaal is voor succes in het leven. Onze aanpak stimuleert samenwerking, effectieve conflictoplossing en zelfredzaamheid. Door deze competenties te ontwikkelen, creëren we een positieve en sociaal veilige leeromgeving. Dit draagt niet alleen bij aan betere leerprestaties, maar ook aan de vorming van betrokken en actieve burgers. Ontdek hoe Kbs De Boomgaard uw kind voorbereidt op een succesvolle toekomst.
Veiligheid: Een veilige leeromgeving voor elke leerling.
Respect: Wederzijds respect staat centraal in onze schoolcultuur.
Verantwoordelijk: Leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag en omgeving.
Hoe bevordert Kbs De Boomgaard sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Kbs De Boomgaard hanteert een brede aanpak met Positive Behaviour Support (PBS) om een veilige omgeving te creëren waarin gewenst gedrag wordt gestimuleerd en aangeleerd. Leerlingen leren gedrag herkennen en er adequaat mee om te gaan. Daarnaast implementeren we elke twee weken de effectieve methode Kwink. Dit is een praktische, leuke en actuele lesmethode voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid, geschikt voor groep 1 tot en met 8. Kwink richt zich op preventie, zoals het tegengaan van pesten, en versterkt de groepscohesie, wat perfect aansluit bij onze PBS-principes.
Welke methoden gebruikt Kbs De Boomgaard voor het registreren van sociale vooruitgang?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Kbs De Boomgaard gebruik van de volgende registratievormen: * Zien * MijnKleuterGroep lijsten
Welke sociaal-emotionele leerprogramma's worden op Kbs De Boomgaard toegepast?
Kbs De Boomgaard zet effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren om de ontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen. Deze programma's zijn ontworpen om positieve sociale interacties en emotioneel welzijn te bevorderen: * School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) * Taakspel * Kwink
Inspectierapport Kbs De Boomgaard: Kwaliteitsborging en Ontwikkeling
De Inspectie van het Onderwijs waarborgt de onderwijskwaliteit van Kbs De Boomgaard. Wij hanteren een proactief kwaliteitszorgsysteem om continu te verbeteren. Om de tevredenheid te meten, organiseren we elke twee jaar uitgebreide enquêtes voor ouders, leerlingen en ons toegewijde team. Deze feedback is essentieel voor onze ontwikkeling. Tweemaal per jaar analyseren we de leerresultaten van alle leerlingen. Zo volgen we nauwgezet de individuele vorderingen en passen we ons onderwijs aan waar nodig. Regelmatige klassenobservaties en externe audits door collega's van andere INOS-scholen versterken onze onderwijspraktijken. Dit bevordert kennisdeling en professionele groei binnen ons netwerk. Onze schoolontwikkeling wordt gestuurd door een helder beleid, waarover we verantwoording afleggen aan het bestuur van INOS. Transparantie en structurele verbetering staan hierbij centraal. De Medezeggenschapsraad (MR), met vertegenwoordiging van zowel ouders als personeel, speelt een cruciale rol in de schoolontwikkeling. Hun inbreng is van grote waarde. Binnen het INOS-netwerk delen we best practices en leren we gezamenlijk. Deze samenwerking zorgt voor een constante kwaliteitsimpuls voor al onze scholen.