Dr. De Visserschool
Burg Serrarislaan 32
4835 LH Breda

Schoolweging

Schoolweging
22.68
Spreiding
5.84

De schoolweging van Dr. De Visserschool is 22,68 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven zowel het landelijk gemiddelde (98,9%) als de inspectienorm van 85% ligt. Deze score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau (vergeleken met 77,8% bij vergelijkbare scholen), ruim boven de signaleringswaarde van 68,3%. Dit weerspiegelt de sterke cognitieve focus van het onderwijsprogramma.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een dominantie van theoretische richtingen: 35,3% havo/vwo en 47,1% vwo (samen 82,4%). Dit is beduidend hoger dan regionale gemiddelden (10,93% havo/vwo en 18,61% vwo). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, tegenover 1,01% in de regio.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDr. De VisserschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB181.3176.17175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch- en didactisch handelen. Van belang daarbij is oog hebben voor het kind, een open houding en wederzijds respect. Op het gebied van didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang: Interactief lesgeven: de leerlingen betrekken bij het onderwijs. Onderwijs aanpassen aan de onderwijsbehoefte van het kind: differentiëren naar boven en naar beneden. Gevarieerde werkvormen hanteren zoals coöperatieve werkvormen. Kinderen zelfstandig (samen) laten werken. Tussenresultaten Bij het afstemmen van het onderwijs op de behoeften van onze leerlingen gaan we uit van: Informatie uit het dagelijks onderwijs. Denk hierbij aan observaties, reflectie en de interactie met de leerling zelf. Resultaten van de methodegebonden toetsen. Vanaf groep 3 het leerlingvolgsysteem met CITO resultaten. In groep 1 en 2 (en bij de voorschoolse peuterperiode) wordt ook gebruik gemaakt van observatiematerialen om de diverse ontwikkelingsstadia af te zetten tegen de daadwerkelijke ontwikkeling van de leerlingen. Hiervoor gebruiken wij de registratiemethode ‘Kijk’. De hulpverlening aan leerlingen die in de zorg zijn geplaatst zal zoveel mogelijk plaatsvinden binnen de eigen groep door de eigen leerkracht. De Kwaliteitscoördinator heeft daarbij een ondersteunende, coachende een vooral ook coördinerende rol. Kindportfolio We werken met het kindportfolio, een persoonlijke map van uw kind. De cognitieve toetsresultaten kunt u bekijken in het ouderportal van ParnasSys. De ervaring en beleving op het gebied van Sociaal Emotionele Ontwikkeling en ateliers stellen de kinderen zelf samen in hun fysieke portfolio. Hiermee vergroten we het eigenaarschap van onze kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2,1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 75% op niveau blijft. De combinatie van gedifferentieerd lesaanbod en vroege adviestrajecten (vanaf groep 6) lijkt deze resultaten te verklaren.

Sociale ontwikkeling

Wij bieden onze leerlingen een veilige omgeving om zich op cognitief en sociaal gebied evenwichtig te ontwikkelen. Jaarlijks vullen onze leerlingen van groep 5 t/m 8 de sociale veiligheid monitor van scholen met succes in.

Respect

Samen

Persoonlijk

Wat is de werkwijze van de Dr. De Visserschool voor sociale ontwikkeling?

De Dr. De Visserschool gebruikt de methode 'Kwink' die ervan uitgaat dat sociaal gedrag aan te leren is (sociaal-emotioneel leren). Twee keer per jaar vult de leerkracht een vragenlijst (SCOL) in over de sociale competenties van elk kind. Ouders kunnen een overzicht van deze scoring zien in het rapport. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen begeleiding krijgen van gespecialiseerde collega's, individueel of in groepsverband. Er is steeds een terugkoppeling naar de groepsleerkracht. Er zijn speciale trainingen in de groepen 6 en 8. De opbrengsten worden besproken met de kwaliteitscoördinator en de leerkrachten, en daarna teruggekoppeld aan de directie.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Dr. De Visserschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Dr. De Visserschool gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Dr. De Visserschool?

De Dr. De Visserschool gebruikt 'Kinderen en… hun sociale talenten', de Rots en water training en KWINK voor sociaal-emotioneel leren.