De Zandberg in Breda

Het team van De Zandberg in Breda

Current section: team
Zandberglaan 62
4818 Breda

Zie hier hoe het team van De Zandberg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Zandberg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Zandberg bij jullie?

Ontdek hoe goed De Zandberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Zandberg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.7%)
Man (16.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Zandberg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.5%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (34.1%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (13.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Zandberg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.4%)
Direct ondersteunend personeel (2.3%)
Indirect ondersteunend personeel (7%)
Management (2.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Zandberg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invallers & Onderwijscontinuïteit De Zandberg

Basisschool De Zandberg hecht grote waarde aan onderwijscontinuïteit. Bij afwezigheid van een vaste leerkracht zorgen wij voor een gekwalificeerde en ervaren vervanger. Om dit te garanderen, is Phoenix opgericht als onderdeel van INOS, het bestuur van De Zandberg. Phoenix combineert invallersdiensten met professionele ontwikkeling en innovatie binnen alle aangesloten scholen. De naam Phoenix, afkomstig uit de Griekse mythologie, symboliseert wijsheid, vernieuwing en groei. Dit weerspiegelt onze ambitie om flexibel en adaptief onderwijs te bieden. In het zeldzame geval dat Phoenix geen invallers kan leveren, hanteren we een zorgvuldig protocol. Dit kan betekenen dat andere leerkrachten worden ingezet of klassen tijdelijk worden verdeeld. Het welzijn van onze leerlingen staat voorop; zij worden in principe nooit naar huis gestuurd. Indien een groep toch tijdelijk geen les kan krijgen, informeren we ouders uiterlijk een dag van tevoren. Tot op heden heeft De Zandberg deze maatregel niet hoeven toepassen. Naast reguliere invallers werken we ook met Klasbakkers en Qrabblaren. Dit zijn enthousiaste professionals die het taal- en rekenonderwijs verrijken en leerlingen inspireren met praktijkgerichte vaardigheden voor de 21e eeuw. Zij stimuleren creativiteit en laten kinderen ontdekken hoe ze hun ideeën kunnen realiseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De wereld om ons heen verandert snel. Het traditionele onderwijs sluit niet meer aan bij de eisen die de hedendaagse maatschappij aan ons stelt. We willen leerlingen de kans geven actief te leren en dus niet om passief te luisteren. Dit vereist een pedagogische en didactische aanpak, waarbij wederzijds ontdekken, samen creëren en gebruik maken van kennis en talent centraal staan.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Zandberg

5

Taal en Rekenen: Versterking op Maat

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op De Zandberg bieden we gerichte ondersteuning voor taal en rekenen. Onze specialisten, waaronder remedial teachers en rekenspecialisten, stellen individuele plannen op voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Dit zorgt voor een solide basis en academische groei. Voor leerlingen die excelleren, is er de Spiegelklas, waar we uitdagende en op maat gemaakte leertrajecten aanbieden. Deze programma's zijn ontworpen om hun potentieel volledig te benutten en hun leergierigheid te stimuleren. We zetten ons in voor passend onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen binnen onze schoolomgeving. Bij complexere ondersteuningsvragen bieden we het aanvullende programma Expeditie INOS, dat gespecialiseerde begeleiding garandeert. Neem contact op met de school voor meer informatie over deze programma's.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Teamcoördinatoren met IB taken
Trainer Sociale Vaardigheid en Faalangstreductie
Rots en Watertrainers

Toelichting van de school:

De Zandberg hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. Onze deskundige gedragsspecialisten en orthopedagogen voeren observaties uit en stellen doordachte plannen op. Deze specialisten werken nauw samen met leerkrachten en ouders om een ondersteunende omgeving te creëren. Ze maken deel uit van ons toegewijde ondersteuningsteam, dat zich inzet voor het welzijn van uw kind. Onze trainers bieden daarnaast gespecialiseerde trainingen om sociale vaardigheden te versterken en faalangst te verminderen, wat bijdraagt aan een positieve schoolervaring.

4

Gedrag en Werkhouding: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor optimale leerresultaten focussen we op gedrag en werkhouding. Onze gedragsspecialisten en orthopedagogen bieden gerichte ondersteuning door middel van observaties en actieplannen. We bieden op De Zandberg de mogelijkheid om deel te nemen aan trainingen gericht op sociale vaardigheden en faalangstreductie. Deze programma's helpen leerlingen om effectiever met uitdagingen om te gaan. Daarnaast kunnen onze gedragsspecialisten de populaire Rots en Water training verzorgen, wat bijdraagt aan zelfvertrouwen en weerbaarheid binnen groepsverband.

3

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Remedial Teacher
Vakdocent Gym met Motorische Remedial Teaching

Toelichting van de school:

De Zandberg stimuleert de motorische ontwikkeling van leerlingen. Onze vakdocenten gym bieden gespecialiseerde motorische remedial teaching. Daarnaast zijn er leerkrachten die expertise hebben in psychomotorische training. Deze aanpak bevordert de coördinatie en het lichaamsbewustzijn van kinderen. Samen zorgen we ervoor dat elke leerling zich fysiek optimaal kan ontwikkelen en met plezier deelneemt aan bewegingsactiviteiten.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilige Protocollen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Indien er medische handelingen nodig zijn, werkt De Zandberg nauw samen met ouders en medische professionals. Er worden duidelijke medische protocollen opgesteld om de veiligheid te waarborgen. Deze protocollen zijn zichtbaar aanwezig in de klaslokalen. Dit zorgt ervoor dat het schoolteam in geval van nood adequaat kan handelen. De veiligheid en het welzijn van uw kind staan bij ons altijd voorop. We creëren een zorgzame en verantwoorde omgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Rekenlokaal
't LAB voor onderzoek groep 3 en 4
RT ruimtes
Groen schoolplein & Stadspark
Aanbod na schooltijd:Judo, typecursus, Mad Science

Optimale Leerlingondersteuning op De Zandberg: Een Diepgaande Aanpak

Ontdek Ons Breed Scala aan Ondersteuningsmogelijkheden

Op basisschool De Zandberg zetten wij ons dagelijks in voor uitmuntend onderwijs, waarbij we speciale aandacht hebben voor leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning. Ons toegewijde team van interne experts staat klaar om deze leerlingen te begeleiden. Daarnaast werken we nauw samen met externe specialisten om een zo compleet mogelijke ondersteuning te garanderen. Onze expertise strekt zich uit over diverse gebieden, waaronder gedragsproblematiek, motorische ontwikkeling, taalvaardigheid, hoogbegaafdheid, dyslexie, faalangst en sociale vaardigheden. Voor gespecialiseerde hulp doen we met name een beroep op het Regionaal SamenwerkingsVerband (RSV) en het Centrum voor Ontwikkelings- en Taakgerichtheid (COT). Met ons schoolmotto 'Ik ben, omdat wij zijn' omarmen we de principes van inclusief onderwijs voluit. Dit betekent dat elke basisschool, dus ook De Zandberg, actief alle mogelijkheden benut om kwalitatief en flexibel onderwijs te bieden, dicht bij huis. We geloven in een sterke samenwerking met gezinnen, andere scholen en wijkpartners om elk kind de best mogelijke kansen te geven. Integratie en inclusie staan hierbij centraal, ondersteund door differentiatie, flexibele groepsindelingen en op maat gemaakte hulp waar nodig. Wij stellen het welbevinden van onze leerlingen voorop. Door elk kind te accepteren en te waarderen om wie hij is en wat hij kan, creëren we een omgeving waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Dit draagt bij aan een positieve ontwikkeling en een succesvolle schoolervaring voor alle leerlingen. Meer inzichten in ons inclusieve onderwijsbeleid vindt u op de website van INOS. Onze school beschikt over een omvangrijk ondersteuningsteam, bestaande uit een orthopedagoog, gedragsspecialisten, remedial teachers, een leerkrachtondersteuner en gespecialiseerde leerkrachten voor leerlingen met specifieke behoeften, zoals hoogbegaafdheid en taalontwikkeling. Tevens hebben we trainers voor sociale vaardigheden en faalangstreductie, en coördinatoren voor zowel algemene ondersteuning als voor meer- en hoogbegaafdheid. Wij bieden een breed scala aan ondersteuningsprogramma's, waaronder intensieve remedial teaching voor leerlingen met complexe leerbehoeften. Daarnaast is er de Spiegelklas, een dagdeel per week voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. De Zandbergacademie biedt een gevarieerd programma dat aansluit bij de diverse talenten en interesses van onze leerlingen. Verder stellen we specifieke educatieve arrangementen samen die perfect aansluiten bij de individuele hulpvragen van leerlingen. Ook is er de mogelijkheid voor een persoonlijk leertraject, waarbij we de gebruikelijke eindtermen loslaten om beter aan te sluiten bij de leerbehoeften. Ouders van leerlingen die meer dan lichte ondersteuning nodig hebben, worden actief betrokken via regelmatige overleggen. Wij streven ernaar om leerlingen die uitstromen naar praktijkonderwijs een meer op de praktijk gerichte leerervaring te bieden. Hierbij ligt de focus op functionele kerndoelen die beter aansluiten bij hun toekomstige leef- en werkomgeving. Door middel van co-teaching willen we de ondersteuning binnen de klas verhogen, zodat leerlingen minder essentiële lesstof missen. Remedial teaching buiten de klas blijft uiteraard beschikbaar als waardevolle aanvulling. Onze ondersteuning kent echter ook grenzen. Wij zijn handelingsverlegen wanneer een leerling een onevenredig groot beroep doet op de schoolfaciliteiten, zonder dat dit tot significante leereffecten leidt. Bovendien kunnen wij de ondersteuningsbehoefte van een leerling niet garanderen wanneer de veiligheid van andere leerlingen of ons personeel in het geding komt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan De Zandberg: Ontwikkeling en Welzijn

Wat zijn de kerndoelen van het schoolplan van De Zandberg?

Op De Zandberg staat het welzijn en geluk van elk kind centraal. We creëren een veilige en waardevolle omgeving waarin leerlingen zich gewaardeerd voelen en zelfstandig leren. Kinderen worden aangemoedigd om hun eigen leerproces ter hand te nemen en zich bewust te worden van hun unieke talenten en vaardigheden. De focus ligt op het ontwikkelen van een positieve mindset, waarbij 'ik kan het nog niet' de norm is. Via leerling-ouder-leerkrachtgesprekken monitoren we actief het welbevinden en de persoonlijke ontwikkeling, met aandacht voor zowel fysieke als mentale balans. We hanteren de Kanjermethode om sociaal-emotionele groei te bevorderen en blijven investeren in vitaliteit. Voor het schooljaar 2025-2026 streven we naar volledige implementatie van het gezondheidsthema 'welbevinden' en borgen we de effectieve inzet van de Kanjermethode. Tevens meten we het werkgeluk van ons team via het Klassewerkplek onderzoek. Onderwijs van Vandaag voor Morgen: Aansluiten bij Toekomstige Behoeften We optimaliseren ons onderwijsaanbod continu om beter aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van onze leerlingen. Dit omvat een diepgaande analyse van onderwijsresultaten en een focus op de ontwikkeling van executieve functies. In een wereld waarin wetenschap en technologie steeds belangrijker worden, vergroten we de digitale geletterdheid van kinderen en leerkrachten. We stimuleren nieuwsgierigheid en onderzoekend leren, met ondersteuning van onze RT, Spiegelklas, Spaanse lessen en de Zandberg Academie. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op het verfijnen van het rekenaanbod en het borgen van wetenschap & technologie in ons curriculum. We ontwikkelen leerkrachtvaardigheden om leerlingen te inspireren en te motiveren. Ook wordt de leerlijn digitale geletterdheid geborgd en implementeren we nieuwe methodes voor technisch lezen en spelling. Partnerschap met Ouders en Professionals We werken aan een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool door samenwerking met Kober te onderzoeken voor een geïntegreerd kindcentrum. We zoeken actief naar externe partners om de ondersteuning van leerlingen te versterken. Ouders worden via de Zandberg Courant geïnformeerd over schoolontwikkelingen, en hun expertise wordt gestimuleerd ingezet. Leerlingen documenteren hun groei in een portfolio, wat leidt tot verdiepende leerling-ouder-leerkrachtgesprekken. Medewerkers delen actief hun expertise en leren van elkaar door co-teaching. Als erkende opleidingsschool blijft onderzoek een belangrijk onderdeel van onze ontwikkeling. Doelen voor 2025-2026 omvatten betere informatievoorziening aan ouders, bewustere inzet van ouderlijke expertise, en versterking van samenwerking binnen de Samenwerkende Organisatorische Eenheid (SOE). We streven naar het voldoen aan de eisen van waarborg 4 'Kwaliteitscultuur' en intensiveren onze samenwerking met Kober voor een optimale doorgaande lijn. Bewust Omgaan met de Omgeving: Actief Burgerschap en Groenere Schoolpleinen We bevorderen actief burgerschap en sociale integratie, zodat kinderen hun plek in de maatschappij vinden en een positieve bijdrage leveren. Ons curriculum voor burgerschap wordt aangepast aan de hedendaagse tijdgeest en geïntegreerd in het onderwijsaanbod. In samenwerking met de leerlingenraad en de gemeente vergroenen en verfraaien we de schoolbuurt. Elke week draagt een schoolgroep bij aan dit initiatief. Mediawijsheid is essentieel voor goede sociale verhoudingen en krijgt een prominente plaats in onze leerlijn digitale geletterdheid. We stellen een commissie in om ons schoolplein te vergroenen, met nadruk op diverse beplanting en biodiversiteit. Voor 2025-2026 integreren we burgerschapsdoelen in de thema's van Doelgericht Ontwikkelen. Het vergroenen van het schoolplein bevordert beweging, leert leerlingen over de natuur en vergroot de biodiversiteit.

Hoe faciliteert De Zandberg de realisatie van haar schoolplan doelen?

Om onze ambitieuze doelen te realiseren, investeren wij continu in de deskundigheid van ons team. Leerkrachten nemen jaarlijks deel aan diverse nascholingsactiviteiten en er wordt een gedetailleerd scholingsplan opgesteld. Onze leerkrachten volgen trainingen op gebieden als ontwikkelingsgericht onderwijs, adaptief onderwijs, coaching, taal- en rekencoördinatie, psychomotoriek en groeimindset. Dit zorgt voor een breed scala aan expertise binnen de school. Binnen De Zandberg opereren drie kernfocusgroepen: 'Doelgericht ontwikkelen', 'Basis op orde' (rekenen, taal, onderwijskwaliteit) en 'Weggecijferd'. Elk lid van het managementteam is vertegenwoordigd in deze groepen om de voortgang te monitoren en te borgen dat de gestelde doelen worden behaald. Daarnaast zijn er diverse vakinhoudelijke werkgroepen actief. Elke focus- en werkgroep stelt jaarlijks een plan op met concrete doelen en een bijbehorende tijdsplanning. De voortgang wordt periodiek besproken tijdens klassenbezoeken en evaluatiegesprekken binnen de gesprekkencyclus. We monitoren de leerlingresultaten nauwgezet via het document 'leren van data'. De Zandberg- en INOSaudits bieden ons een platform voor dialoog over de onderwijskwaliteit, waardoor we successen identificeren en verbeterpunten vaststellen.

Voor- en Naschoolse Opvang bij Basisschool De Zandberg

Toelichting van de school

Basisschool De Zandberg in Breda werkt nauw samen met Kober Kinderopvang om een complete ontwikkelomgeving te bieden voor jonge kinderen. Kober staat bekend om hun maatschappelijke betrokkenheid en de unieke combinatie van spelen en leren, waardoor uw kind zich optimaal kan ontplooien. Kober biedt diverse opvangvormen, waaronder kinderdagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang (BSO). Elke opvanglocatie creëert een veilige en stimulerende omgeving, begeleid door ervaren pedagogisch medewerkers die de 6 pedagogische principes van Kober hanteren. Dit bevordert de ontwikkeling, sociale interactie en zelfstandigheid van uw kind. Specifieke BSO-locaties zoals BSO Villa (4-6 jaar), BSO Zandberg (6-9 jaar), BSO de Baronietuin (8+), Top BSO Zuid (8+) en de creatieve BSO de Vestetuin bieden na schooltijd volop mogelijkheden voor ontspanning, sport, creatieve workshops en spel met leeftijdsgenoten. Bij leeftijdsverschillen worden groepen aangepast voor een passend aanbod. Daarnaast verzorgt Kober de tussenschoolse opvang, waar kinderen in een rustige sfeer samen lunchen en daarna vrij kunnen spelen. Voor peuters is er peuteropvang Clara, waar spelenderwijs de voorbereiding op de basisschool plaatsvindt met activiteiten zoals verkleden, bouwen en voorlezen. De kinderdagverblijven van Kober, zoals Kober kinderdagverblijf Hummeloord, bieden een vertrouwde en liefdevolle omgeving voor de allerkleinsten om te groeien en te leren. Voor meer informatie of aanmelding kunt u contact opnemen met het serviceteam van Kober via 076 504 56 05 of serviceteam@kober.nl.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Zandberg speciale programma's voor peuters en kleuters?

Ja, Basisschool De Zandberg faciliteert een rijke leeromgeving voor jonge kinderen, mede dankzij de samenwerking met Kober Kinderopvang. Peuteropvang Clara bereidt peuters spelenderwijs voor op de basisschool met diverse activiteiten.

Met welke kinderopvangorganisaties werkt Basisschool De Zandberg samen?

Basisschool De Zandberg werkt samen met Kober Kinderopvang voor diverse opvangvormen zoals peuteropvang en buitenschoolse opvang.

Basisschool De Zandberg werkt samen met Kober Kinderopvang voor diverse opvangvormen zoals peuteropvang en buitenschoolse opvang.

Team | De Zandberg in Breda | [2025] Schoolregister