De Zandberg
Zandberglaan 62
4818 GL Breda

Schoolweging

Schoolweging
22.69
Spreiding
4.46

De schoolweging van De Zandberg is 22,69 , met een spreiding van 4,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,9% score ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Het fundamenteel niveau ligt zelfs iets hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (98,0%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De Zandberg behaalt een streefniveau van 70,9%, ruim boven de inspectienorm van 61,9%. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 22,69) hoge cognitieve ambities waarmaakt. De score is vergelijkbaar met scholen met eenzelfde schoolweging (72,1%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school profileert zich met een sterke focus op hogere adviezen: 26,5% vwo en 21,4% havo/vwo-advies. Dit is aanzienlijk hoger dan bij vergelijkbare scholen (18,6% vwo, 10,9% havo/vwo). Opvallend is het beperkte aandeel zuivere vmbo-adviezen (11,2% vmbo-(g)t vs 16,5% regio), passend bij de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZandbergGemeente AmsterdamNederland
LIB176.8176.17175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van het LeerlingVolgSysteem "Leerling in beeld" van Cito zijn startpunt voor onderwijsverbeteringen. In een zelfevaluatie richten wij ons op de leerlingresultaten, namelijk de uitkomsten van de niet-methodegebonden toetsen die de leerlingen maken in combinatie met de expertise van de leerkrachten. Deze zelfevaluatie geeft ons informatie over wat goed gaat en wat beter kan met betrekking tot ons onderwijs. Wij plaatsen de resultaten van onze toetsen daartoe naast een norm. Aan de hand van die norm is aan te geven of we al dan niet tevreden zijn over de resultaten. De eigen schoolnorm wordt geanalyseerd in relatie tot de resultaten en de leerlingpopulatie. De resultaten worden in de jaargroepen geanalyseerd en verbeteractiviteiten worden gepland op het gebied van leerkrachtgedrag, onderwijstijd en leeromgeving. We sturen op de behaalde resultaten per individu en binnen de groep. Op dit moment werkt de focusgroep Basis op Orde aan een herijking van het onderwijsprogramma binnen het taalonderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,5% van de leerlingen presteert onder advies (vs 11,8% landelijk). De combinatie van zorgvuldige advisering (via CITO B8-toetsen) en doorstroombegeleiding (beschreven in het ondersteuningsplan) resulteert in 67,5% op-adviesplaatsingen. De school past consequent het principe toe om bij hogere Cito-scores het advies naar boven bij te stellen.

Sociale ontwikkeling

De Zandberg vindt sociale veiligheid en een goed pedagogisch klimaat zeer belangrijk. Bij sociale veiligheid gaat het om het tegengaan van grensoverschrijdend en/of ongewenst gedrag en het bevorderen van sociaal gedrag, zowel preventief als curatief. Het is voor ons van groot belang dat de leerlingen zich in onze school thuis voelen. Wij streven naar een prettige, ontspannen en open sfeer, waarin de leerlingen zich gerespecteerd voelen en ervaren dat er voor iedereen aandacht is. LEES MINDER

veiligheid

respect

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van De Zandberg voor sociale ontwikkeling?

In alle groepen worden Kanjerlessen gegeven, waarbij 'weerbaarheid' en 'vertrouwen' centraal staan. Kanjertaal wordt gebruikt om elkaar complimenten te geven en incidenten te bespreken. Het (ANTI)pestprotocol is een afgeleide van de Kanjerregels. Het LeerlingVolgSysteem Kanvas wordt gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen te volgen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Zandberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Zandberg gebruikt Kanvas en zelf ontwikkelde observatieinstrumenten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zandberg?

De Zandberg gebruikt Kanjertrainingen, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Rots en watertraining en lessen groepsanalyse/groepsdynamica voor sociaal-emotioneel leren.