
De resultaten van De Zandberg in Breda
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Zandberg, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Zandberg bij jullie?
Ontdek hoe goed De Zandberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen De Zandberg
Het fundamentele niveau is essentieel voor de basisvaardigheden taal en rekenen, die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep 8 met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Bij De Zandberg streven we ernaar dit percentage ruimschoots te overtreffen, wat de solide basis van onze leerlingen onderstreept. Onze leerlingen laten zien dat ze de kernvaardigheden van taal en rekenen goed onder de knie hebben. Dit is cruciaal voor hun verdere ontwikkeling en succes in het voortgezet onderwijs. De Zandberg investeert continu in kwalitatief hoogstaand onderwijs om deze resultaten te waarborgen en te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: De Zandberg's Ambitie voor Leerling Succes
Het streefniveau vertegenwoordigt een hogere academische standaard, die we onze leerlingen in groep 8 willen laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor iedere school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit geeft aan hoeveel procent van de leerlingen dit ambitieniveau zou moeten halen. Bij De Zandberg zetten we ons actief in om dit streefniveau te maximaliseren. We geloven dat door gerichte aandacht, innovatieve lesmethoden en een stimulerende leeromgeving, onze leerlingen uitstekende resultaten kunnen behalen. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen en bereidt hen optimaal voor op toekomstige uitdagingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Zandberg?
Op Basisschool De Zandberg in Breda wordt het schooladvies zorgvuldig bepaald. De leerkracht van groep 7 werkt nauw samen met de toekomstige leerkracht van groep 8 om een passend voorlopig advies op te stellen. De bovenbouwcoördinator is hierbij aanwezig om de continuïteit te waarborgen, nog voordat dit advies met ouders wordt gedeeld. Ouders ontvangen het voorlopige schooladvies een dag voor het gesprek, zodat zij zich optimaal kunnen voorbereiden. Het advies wordt nauwkeurig vastgelegd in ParnasSys, inclusief een gedetailleerde beschrijving van de leerling en de thuissituatie, met een heldere onderbouwing. De feedback van ouders wordt eveneens genoteerd. Tijdens een speciale informatieavond presenteren de leerkrachten van groep 8 de inhoud van het schooljaar, inclusief de procedure voor aanmelding bij het voortgezet onderwijs. Dit geeft ouders en leerlingen een duidelijk beeld van de mogelijkheden. Na de zomervakantie vindt er een eerste gesprek plaats waarin de voortgang wordt besproken en eventuele scholentips worden gegeven, zonder een nieuw advies te formuleren. Als er gedurende groep 8 twijfel ontstaat over het voorlopige advies, vooral bij een mogelijke bijstelling naar beneden, worden ouders uitgenodigd voor een gesprek tussen oktober en december. In oktober en november, na de herfstvakantie, worden de CITO Leerling in Beeld B8 toetsen afgenomen. Elke groepsleerkracht stelt een schooladvies op voor de eigen leerlingen, terwijl het managementteam een advies formuleert op basis van de resultaten van alle leerlingen. Een centraal overleg met alle groep 8 leerkrachten, de TC-er bovenbouw en de directeur zorgt voor een uniforme advisering. Het schooladviesgesprek met ouders vindt plaats met de groepsleerkracht, waarbij indien gewenst een lid van het managementteam aansluit. Ouders kunnen zelf aangeven of zij dit wenselijk vinden. De doorstroomtoets van Cito Leerling in Beeld wordt in de eerste of tweede volle week van februari afgenomen. Indien een leerling een hogere score behaalt dan het voorlopige advies, neemt de school contact op met de ouders om het advies bij te stellen, tenzij er gegronde redenen zijn waarom dit niet in het belang van de leerling zou zijn. Actuele data zijn te vinden op de VO Breda agenda.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Veiligheid op Basisschool De Zandberg
Op basisschool De Zandberg staat een positief pedagogisch klimaat centraal, met een sterke focus op sociale veiligheid. We zetten ons actief in om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen en sociaal wenselijk gedrag te stimuleren, zowel preventief als reactief. Ons doel is dat elke leerling zich thuis en geborgen voelt binnen onze schoolmuren. Wij koesteren een prettige, open en ontspannen sfeer, waarin respect voor elkaar vooropstaat en aandacht is voor de individuele behoeften van elk kind.
Sociale veiligheid en geborgenheid
Respect en waardering voor elkaar
Persoonlijke verantwoordelijkheid en groei
Hoe bevordert De Zandberg de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij integreren Kanjerlessen in alle jaargroepen, waarbij weerbaarheid en vertrouwen centraal staan. Deze lessen leren leerlingen hoe ze effectief voor zichzelf kunnen opkomen en respectvol kunnen omgaan met anderen, ook wanneer er uitdagingen zijn. Binnen onze school hanteren we 'Kanjertaal', een communicatiestijl die complimenten en constructieve feedback stimuleert tussen leerkrachten en leerlingen. Dit principe vormt ook de basis voor ons (ANTI)pestprotocol. Om de sociaal-emotionele vooruitgang van elke leerling nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van het LeerlingVolgSysteem Kanvas. Dit digitale platform stelt ons in staat om observaties te registreren, gekoppeld aan onze Kanjermethode. Hierdoor kunnen we tijdig ondersteuning bieden waar nodig en op groepsniveau inzicht krijgen in het klassenklimaat voor gerichte interventies.
Welke registratiemethoden gebruikt De Zandberg voor sociale opbrengsten?
Basisschool De Zandberg hanteert de volgende methoden om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen:
- Kanvas leerlingvolgsysteem
- Zelfontwikkelde observatie-instrumenten
Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Zandberg?
Op basisschool De Zandberg maken we gebruik van een breed scala aan effectieve methodieken om sociaal-emotioneel leren te bevorderen: * Kanjer trainingen * School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) * Rots en watertraining * Lessen gericht op groepsanalyse en groepsdynamica
Inspectierapport Basisschool De Zandberg: Kwaliteitsborging en Verbetering
De Zandberg hecht grote waarde aan onderwijskwaliteit en transparantie. De Inspectie van het Onderwijs voert periodiek onderzoek uit naar onze prestaties, terwijl wij intern een robuust kwaliteitszorgsysteem hanteren. Dit systeem omvat regelmatige tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen en ons toegewijde team. Door tweejaarlijkse analyses van toetsresultaten volgen we nauwlettend de leerontwikkeling van elke leerling, zodat we tijdig kunnen bijsturen. Klassikale observaties, inclusief audits door collega's van andere INOS-scholen, vormen een essentieel onderdeel van onze kwaliteitsbewaking. We sturen actief op schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan ons bestuur, INOS. Een constructieve dialoog met de Medezeggenschapsraad (MR) garandeert betrokkenheid van ouders en personeel bij schoolbeslissingen. Binnen het INOS-netwerk delen we best practices en leren we gezamenlijk. Dit collectieve leerproces versterkt de kwaliteit van het onderwijs op alle aangesloten scholen. Een uniform kwaliteitsbeleid zorgt voor consistentie en gedeelde expertise. De INOS Kwaliteitskaart, een innovatieve applicatie, faciliteert een gestroomlijnde vastlegging van ons kwaliteitszorgsysteem. Deze tool biedt directeuren en medewerkers een toegankelijke manier om documentatie te raadplegen en inzichten uit andere scholen te vergaren. Het bevordert een gemeenschappelijke taal en vormt de basis voor effectieve kwaliteitsaudits, wat de verdere ontwikkeling van ons onderwijs ten goede komt.