
Schoolweging
De schoolweging van De Boomgaard Braamt is 28,55 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Een sterk resultaat gezien 27.3% van de leerlingen in 2021-2022 bleef zitten. De school toont hiermee aan basisonderwijs goed te borgen, onduchers de wisselende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48.6%. Dit illustreert dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.55) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 60.5%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 27.3% vmbo-(g)t (vs. 16.5% regio) en 18.2% havo/vwo-advies (vergelijkbaar met regio). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl vergelijkbare scholen hier 1% scoren. De combinatie van 9.1% vwo-advies en 9.1% vmbo-b laat zien dat de school diversiteit in niveaus goed hanteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Boomgaard Braamt | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.73 | 175.62 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Daarom wordt er met taal, spelling en rekenen gewerkt met Snappet. De kinderen krijgen een eigen tablet waarop ze op hun eigen niveau hun opdrachten maken. De uitleg wordt gewoon door de leerkrachten gedaan. Verder wordt het leerstofaanbod met topondernemers vormgegeven, waarbij ook gewerkt wordt aan de zelfstandigheid van de leerlingen. We willen ook nagaan of onze aanpak resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties van de leerkrachten van groot belang en geven methodegebonden toetsen gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast gebruiken we de Cito-toetsen. Deze methode onafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. We kunnen zo bepalen of de resultaten aan de verwachtingen voldoen en ook de ondergrens die de onderwijsinspectie gebruikt bij haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs wordt daarbij in acht genomen om de betekenis van deze scores te duiden. Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er per groep n.a.v. de dwarsdoorsnedes, verder ingezoomd op de analyses op groeps- en en leerlingniveau. Aan de hand daarvan maakt de leerkracht en/of vakspecialist een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende plan van aanpak. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de intern begeleider en met de directeur.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.8% landelijk). 80% blijft op adviesniveau, wat wijst op accurate plaatsing. De 20% die boven presteert, onderstreept het maatwerk in doorstroombegeleiding. Deze cijfers passen bij het 'groepsdoorbrekend werken' dat in de schoolgids wordt benadrukt.
Sociale ontwikkeling
We werken op De Boogaard vanuit de gedachte, dat ieder kind recht heeft op een optimale begeleiding. Het kind staat centraal. Daarom vinden we het belangrijk, dat het kind in de basisschoolperiode in brede zin wordt gevormd: verstandelijk, creatief, motorisch, sociaal en emotioneel. Deze vorming krijgt in een veilige en plezierige omgeving gestalte. Kinderen ontwikkelen zich verschillend. Op onze school proberen we met die verschillen om te gaan, door in ons onderwijs aan te bieden, wat kinderen op een bepaald moment nodig hebben, passend onderwijs. Sociaal-emotionele vorming wordt planmatig uitgevoerd. De 5 groepen competenties van sociaal emotioneel leren waar we structureel aandacht aan besteden zijn: - Besef van zichzelf - Zelfmanagement, emotieregulatie - Besef van de ander - Hanteren van relaties - Keuzes kunnen maken. Elk van de 5 competenties zijn uitgewerkt voor de leeftijd-categorieën 4-8 jaar, 8-11 jaar, 11-13 jaar. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Respectvol omgaan met elkaar
Wat is de werkwijze van Basisschool De Boomgaard voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Boomgaard werkt aan een positief pedagogisch klimaat en geslaagde groepsvorming door in het onderwijsaanbod rekening te houden met de algemene onderwijsbehoeften van de groep. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de methodiek van Cees van Overveld en het Groepsplan Gedrag. Er wordt planmatig gewerkt aan passend onderwijs door handelingsgericht te werken, met als basis een groepsplan voor iedereen (preventieniveau 1), rekening houdend met de fasen van de groepsvorming (groepsdynamica), de onderwijsbehoefte van de groep, de sociaal-emotionele leerlijnen, houding en strategieën van de leraar. Aanvullend wordt (curatief) gewerkt met 'plannen voor sommigen' en interventies voor individuele leerlingen. Registratievormen die worden ingezet zijn de Vensters Vragenlijst voor Sociale Veiligheid/Leerling-tevredenheid en het sociogram. De planning van activiteiten voor Sociaal Emotioneel Leren (SEL) is voor het schooljaar uitgewerkt. De methodiek vormt ook de basis voor de anti-pest-aanpak.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Boomgaard om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Boomgaard gebruikt het sociogram om sociale opbrengsten in kaart te brengen.